• 1
  • 2
2020-11-15, 19:50
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Vad finns det för alternativ till krut om man laddar själv eller vill göra eget vapen? Eller rent allmän frågeställning; vad mer än krut fungerar med kraft nog att döda i ett handeldvapen?

Dynamit t ex? Går det att ha i en hemladdad patron? Det borde ju gå att få att antända av tändhatten men hur är sprängverkan jämfört med krut? Kan man ta livet av en jägare genom att byta ut krutet i hans hagelpatroner mot dynamit? Trotyl går knappast men finns det andra sprängämnen att skjuta med?
Citera
2020-11-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Vad finns det för alternativ till krut om man laddar själv eller vill göra eget vapen? Eller rent allmän frågeställning; vad mer än krut fungerar med kraft nog att döda i ett handeldvapen?

Dynamit t ex? Går det att ha i en hemladdad patron? Det borde ju gå att få att antända av tändhatten men hur är sprängverkan jämfört med krut? Kan man ta livet av en jägare genom att byta ut krutet i hans hagelpatroner mot dynamit? Trotyl går knappast men finns det andra sprängämnen att skjuta med?

Dynamit brinner för fort, och kommer att spränga sönder vapnet, om du inte har så lite att vapnet håller för det, men då blir det å andra sidan ingen vidare fart på kulan jämfört med krut.
Citera
2020-11-15, 20:33
Bannlyst
Citat:

Handlar tråden om att du vill ladda fungerande patroner, eller om att du vill döda en jägare?
Citera
2020-11-15, 20:38
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Handlar tråden om att du vill ladda fungerande patroner, eller om att du vill döda en jägare?
Näe, det med att döda jägaren kom med av bara farten, sånt som kan vara bra att veta.

Jag är nyfiken på vad man kan använda för att få ut kulan snabbt, snabbare än luft. Visst att man kan göra mynningsladdare med klorex och socker men jag är mer ute efter smidigare sätt, t ex till 3D-utskrivna vapen eller liknande.

Jag planerar inte att döda någon, vare sig en specifik person, för nöjes skull eller av ideologiska skäl.
Citera
2020-11-15, 20:41
Bannlyst
Citat:
Näe, det med att döda jägaren kom med av bara farten, sånt som kan vara bra att veta.

Jag är nyfiken på vad man kan använda för att få ut kulan snabbt, snabbare än luft. Visst att man kan göra mynningsladdare med klorex och socker men jag är mer ute efter smidigare sätt, t ex till 3D-utskrivna vapen eller liknande.

Jag planerar inte att döda någon, vare sig en specifik person, för nöjes skull eller av ideologiska skäl.
Nja, klorex förbjöds väl någon gång på 80-talet, och alla klorater typ 2017, så det lär du inte kunna. Att du lättare skulle få tag på dynamit och trotyl än krut känns också lite tveksamt, men, men, hoppas du finner det du letar efter!
Citera
2020-11-15, 22:26
Medlem
chimichurris avatar
Seriöst den dummaste tråden jag sett. Krut kan du köpa om du är 18 år utan licens eller tillstånd. Hur dum får man vara om man tror dynamit fungerar med en tändhatt i ett vapen. Börja spela fotboll istället.
Varför funkar inte hederligt svartkrut eller röksvagt?
Citera
2020-11-15, 22:43
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Seriöst den dummaste tråden jag sett. Krut kan du köpa om du är 18 år utan licens eller tillstånd. Hur dum får man vara om man tror dynamit fungerar med en tändhatt i ett vapen. Börja spela fotboll istället.
Dumt hade varit att prova, inte att fråga. Jag har en vän som laddar, jag har tillgång till både krut och köpesammunition så en sådan tråd har jag inget behov att skapa eller diskutera.

Kanske någon på flashback har varit så dum att han provat dynamit isf krut.

Men topic är vad som kan användas isf krut, inte hur lätt du har att få tag i det, dohh.
Citera
2020-11-15, 23:12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:

Explosiva ämnen brukar delas upp i två grupper, lågexplosiva och högexplosiva. De senare, "High Explosives" (mer vanligt i engelska termer), exploderar för snabbt för att kunna fungera som ett drivmedel i skjutvapen då trycket ökar så snabbt att det inte hinner med att trycka ut det som blockerar utan istället spränger pipan. Lågexplosiva ämnen är de som utvecklar ett tryck långsammare och som därför kan användas för att skjuta något framför sig utan att spränga det runtomkring sig.

Krut är förstås lågexplosivt, men sedan kan man lite ställa sig frågan vad krut är, och plötsligt visar det sig att det finns många olika sorters krut där det de har gemensamt är att de är lågexplosiva och i fast form. Det senare gör att de blir lätta att hantera. Alternativen till krut är andra sorters krut, eftersom svartkrut, röksvagt krut, kordit (en blandning av bomullskrut och nitroglycerin) etc alla har den gemensamma nämnaren att de är effektiva att användas som krut, vilket alltså är drivmedel för skjutvapen.
Citera
2020-11-15, 23:19
Medlem
HeddonBorborellos avatar
En av mina teorier är om gas. T ex gasol eller bensinblandning, då skulle man kunna tända med en elladdning isf tändhatt.

Jag är inte ute efter att bygga något, inget som ska provas i praktiken, inget som behöver rymmas i fickan eller träffa en lus på 200 meter. Vad skulle McGyver gjort?
Citera
2020-11-15, 23:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
En av mina teorier är om gas. T ex gasol eller bensinblandning, då skulle man kunna tända med en elladdning isf tändhatt.

Jag är inte ute efter att bygga något, inget som ska provas i praktiken, inget som behöver rymmas i fickan eller träffa en lus på 200 meter. Vad skulle McGyver gjort?
Tycker du ska vara försiktig med att spekulera.
Fel ord här, och en femtonåring spränger handen av sig, för något han läste på nätet!
Citera
2020-11-16, 00:23
Moderator
Eerieyes avatar
Tryckluft och dieselolja.
Citera
2020-11-16, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri

Var kan du köpa det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in