Citat:
Betr. de sju som ej hört några skrik tycker jag försvaret för ett illa underbyggt resonemang som bl.a. helt negligerar fysikens lagar. De två vittnen som hört något bodde på den sida av planket där mordet ägde rum; de övriga på andra sidan och kunde inte höra det studsande ljud som vittnena med sitt öppna fönster hade möjlighet till.
Nu tror jag inte att någon annan har hört skriken, mer än de vi har läst/hört om. Mordet är nog känt av de flesta i området och någon borde ha hört av sig om de hade hört skriken.
Jag kan referera till mig själv. Jag hörde ett flertal skott härom kvällen. Ljudet hördes ända hem till mig, trots att det är ca en kilometer fågelvägen. Jag hade hörlurarna i öronen, men ändå hörde tydligt skotten. Ingen av mina andra grannar hörde något, trots att några var vakna.
Det kan behövas flera gynnsamma faktorer för att ljud ska kunna transporteras till hörande öron och som du påtalar är det rena fysiklagar som det handlar om.
Plank, ljudvallar, vindstyrka och riktning, fönsterriktning, öppet fönster, fönsterkonstruktion, hur nära sängen ligger mot ett fönster, hörsel, andra ljud pågående i huset.
Citat:
- Man talar om "cirkelresonemang", när det i själva verket är ett perfekt minutscenario och att dessa vittnen gav oss en mordtid + - en el. ett par minuter. Härtill kommer mobilens rörelser som försvaret inte kan negligera plus att mordet ägt rum på just den plats där LW hittades.
Förstår inte riktigt vad som avses med cirkelresonemang. Jag tror som du att det är svårt för försvaret att spräcka tidpunkten för mordet, men de försöker till varje pris hitta en öppning.
Citat:
Självklart spelar de ömsesidiga hoten stor roll, men försvaret lär vara mer intresserat av vita plastpåsar och att pracka på åklagaren svarte Petter.
Väl medveten om motivbildens betydelse ville MGM i TR göra gällande att LW:s hot bara var att betrakta som allmänt "tjafs". Den (vid tidpunkten för mordet) av TR redan bokförda gemensamma ansökan om äktenskapsskillnad: 19 febr 2018, ansåg MGM utgöra bevis på att LW:s hot spelat ut sin roll och förlorat all sprängkraft.
Väl medveten om motivbildens betydelse ville MGM i TR göra gällande att LW:s hot bara var att betrakta som allmänt "tjafs". Den (vid tidpunkten för mordet) av TR redan bokförda gemensamma ansökan om äktenskapsskillnad: 19 febr 2018, ansåg MGM utgöra bevis på att LW:s hot spelat ut sin roll och förlorat all sprängkraft.
Det har du rätt i. Inte vill de ta upp sådant som lägger misstankar mot SD, helt klart.
Men här finns mängder av meddelanden mellan Lena och SD som motsäger detta. Jag vet inte riktigt om åklagarna tryckte tillräckligt på detta?
Kanske dags för mig att lyssna på nytt på rättegången.
Citat:
Sedan ungefär ett halvår, menade MGM, hade LW kommit att acceptera att han inte ville ha annat än ett vänskapsförhållande inkl. sex (äv. benämnt ”kärleksfullt vänskapsförhållande”) samtidigt som hon ska ha förlikat sig med tanken på att inte leva tillsammans med honom, alt. att hon själv inte heller ville detta. Hon hade börjat söka sig nya kontakter och ville ha MGM:s hjälp i kommunikationen med andra män; MGM hade i efterhand förstått att han haft vetskap om alla hennes manliga kontakter [alternativa gärningsmän göre sig alltså ej besvär (!)].
Där finns också bevis i Lenas kommunikationer, kanske mest till andra betrodda. Hon hade visserligen andra relationer, men att SD skulle ha haft minsta insikt i detta tror jag inte en sekund på.
Bara det att både HD och Lena verkar dölja sina relationer för SD tyder inte på att det finns en öppenhet för sådant, utan de känner sig kontrollerade och håller det hemligt. Det är bara charader för SD att han påstår att han inte är svartsjuk.
Jag vet iaf ett vittne, KN som berättar i TR om hur han uppfattade att SD reagerade på att Lena kunde ha haft en sexuell relation med Beholder X(var det väl?).
Eftersom Lena mestadels kommunicerat med SD via Telegram är det svårt att bevisa något av att Lena hållit de relationer hon har haft öppet till SD. Tyvärr. Och eftersom Lena bara berättat för några få om sina problem med SD så verkar just den biten saknas. Till JJ som hon pratade med non-stop dagarna innan mordet, verkar hon inte nämna SD, utan refererar till SD genom att säga ungefär att någon sa till mig (om cachen) eller liknande. Jag kan inte minnas att Lena nämnt något om att hon berättar för SD om sina relationer alls överhuvud taget.
Citat:
Under våren 2018 ska LW ha visat MGM vad hon skrivit till BX, förhört sig om hur MGM som kille tänker, osv. MGM säger sig sedan ha fått korrekturläsa det LW skrivit; se MGM:s slutprodukt i A467, A468; daterad dagen efter en av de kärleksfulla vännernas (fortfarande) hemliga cachingturer.
Jag har tyvärr inte någon av dessa Aktbilagor.
Så det stämmer alltså att Lena berättade för SD om Beholder??? Eller menar du att det var ännu hemligt med relationen och att SD drar en lögn?
Citat:
Det förvånar ju inte. Det måste göra vad de kan naturligtvis.
Citat:
[quote=letsdoit|73570205]Detta - liksom en del annat av vikt - belystes inte tillräckligt väl (tillräckligt renodlat) under rättegången./[quote]
Önskan om återföreningen från SDs sida hoppas jag att man tar upp tydligare, oavsett hur det ser ut idag. Det var hur SD agerat och sagt innan och vid tidpunkten för mordet som har betydelse.
Jag förmodar att åklagarna har andra fall nu, vilket kan göra att de förlorar fokus. Det är omfattande utredningar att hålla i minnet.
Citat:
Det att mgm har ändrat sin version från att det runnit så mycket att det såg ut som litervis 11 maj-18, till att det knappt märktes borde tas fram till HR. Ingen har hört talas om det trots att Lena snackade om allt och lite till.
Försvaret tar väl varje liten chans till att så tvivel, hur liten den än är. Lite som att de tog upp att varför skulle mgm ta Lenas mobil, med hennes kort? Han hade ju egna...