2020-11-15, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. de sju som ej hört några skrik tycker jag försvaret för ett illa underbyggt resonemang som bl.a. helt negligerar fysikens lagar. De två vittnen som hört något bodde på den sida av planket där mordet ägde rum; de övriga på andra sidan och kunde inte höra det studsande ljud som vittnena med sitt öppna fönster hade möjlighet till.

Nu tror jag inte att någon annan har hört skriken, mer än de vi har läst/hört om. Mordet är nog känt av de flesta i området och någon borde ha hört av sig om de hade hört skriken.

Jag kan referera till mig själv. Jag hörde ett flertal skott härom kvällen. Ljudet hördes ända hem till mig, trots att det är ca en kilometer fågelvägen. Jag hade hörlurarna i öronen, men ändå hörde tydligt skotten. Ingen av mina andra grannar hörde något, trots att några var vakna.

Det kan behövas flera gynnsamma faktorer för att ljud ska kunna transporteras till hörande öron och som du påtalar är det rena fysiklagar som det handlar om.

Plank, ljudvallar, vindstyrka och riktning, fönsterriktning, öppet fönster, fönsterkonstruktion, hur nära sängen ligger mot ett fönster, hörsel, andra ljud pågående i huset.

Citat:
- Man talar om "cirkelresonemang", när det i själva verket är ett perfekt minutscenario och att dessa vittnen gav oss en mordtid + - en el. ett par minuter. Härtill kommer mobilens rörelser som försvaret inte kan negligera plus att mordet ägt rum på just den plats där LW hittades.

Förstår inte riktigt vad som avses med cirkelresonemang. Jag tror som du att det är svårt för försvaret att spräcka tidpunkten för mordet, men de försöker till varje pris hitta en öppning.

Citat:
Självklart spelar de ömsesidiga hoten stor roll, men försvaret lär vara mer intresserat av vita plastpåsar och att pracka på åklagaren svarte Petter.

Väl medveten om motivbildens betydelse ville MGM i TR göra gällande att LW:s hot bara var att betrakta som allmänt "tjafs". Den (vid tidpunkten för mordet) av TR redan bokförda gemensamma ansökan om äktenskapsskillnad: 19 febr 2018, ansåg MGM utgöra bevis på att LW:s hot spelat ut sin roll och förlorat all sprängkraft.

Det har du rätt i. Inte vill de ta upp sådant som lägger misstankar mot SD, helt klart.
Men här finns mängder av meddelanden mellan Lena och SD som motsäger detta. Jag vet inte riktigt om åklagarna tryckte tillräckligt på detta?
Kanske dags för mig att lyssna på nytt på rättegången.

Citat:
Sedan ungefär ett halvår, menade MGM, hade LW kommit att acceptera att han inte ville ha annat än ett vänskapsförhållande inkl. sex (äv. benämnt ”kärleksfullt vänskapsförhållande”) samtidigt som hon ska ha förlikat sig med tanken på att inte leva tillsammans med honom, alt. att hon själv inte heller ville detta. Hon hade börjat söka sig nya kontakter och ville ha MGM:s hjälp i kommunikationen med andra män; MGM hade i efterhand förstått att han haft vetskap om alla hennes manliga kontakter [alternativa gärningsmän göre sig alltså ej besvär (!)].

Där finns också bevis i Lenas kommunikationer, kanske mest till andra betrodda. Hon hade visserligen andra relationer, men att SD skulle ha haft minsta insikt i detta tror jag inte en sekund på.
Bara det att både HD och Lena verkar dölja sina relationer för SD tyder inte på att det finns en öppenhet för sådant, utan de känner sig kontrollerade och håller det hemligt. Det är bara charader för SD att han påstår att han inte är svartsjuk.
Jag vet iaf ett vittne, KN som berättar i TR om hur han uppfattade att SD reagerade på att Lena kunde ha haft en sexuell relation med Beholder X(var det väl?).
Eftersom Lena mestadels kommunicerat med SD via Telegram är det svårt att bevisa något av att Lena hållit de relationer hon har haft öppet till SD. Tyvärr. Och eftersom Lena bara berättat för några få om sina problem med SD så verkar just den biten saknas. Till JJ som hon pratade med non-stop dagarna innan mordet, verkar hon inte nämna SD, utan refererar till SD genom att säga ungefär att någon sa till mig (om cachen) eller liknande. Jag kan inte minnas att Lena nämnt något om att hon berättar för SD om sina relationer alls överhuvud taget.

Citat:
Under våren 2018 ska LW ha visat MGM vad hon skrivit till BX, förhört sig om hur MGM som kille tänker, osv. MGM säger sig sedan ha fått korrekturläsa det LW skrivit; se MGM:s slutprodukt i A467, A468; daterad dagen efter en av de kärleksfulla vännernas (fortfarande) hemliga cachingturer.

Jag har tyvärr inte någon av dessa Aktbilagor.
Så det stämmer alltså att Lena berättade för SD om Beholder??? Eller menar du att det var ännu hemligt med relationen och att SD drar en lögn?

Citat:
Försvaret gör vad man kan för att så tvivel, och i likhet med sin klient trycker man hårt på LW:s många manliga vänner och bekanta mm.

Det förvånar ju inte. Det måste göra vad de kan naturligtvis.

Citat:
Ja, den avbrutna chatten i kombination med mobilens rörelser samt de stötvisa skriken från det håll där mordplatsen de facto har kunnat fastställas tar helt udden av försvarets resonemang i frågan om mordtiden.

[quote=letsdoit|73570205]Detta - liksom en del annat av vikt - belystes inte tillräckligt väl (tillräckligt renodlat) under rättegången./[quote]

Önskan om återföreningen från SDs sida hoppas jag att man tar upp tydligare, oavsett hur det ser ut idag. Det var hur SD agerat och sagt innan och vid tidpunkten för mordet som har betydelse.
Jag förmodar att åklagarna har andra fall nu, vilket kan göra att de förlorar fokus. Det är omfattande utredningar att hålla i minnet.

Citat:
Vet inte hur försvaret tänkt sig detta. - MGM säger att det inte kom något blod - vilket indikerar att det tidigare kan ha gjort det, t.ex. i samband med att LW:s mens slutade.

Det att mgm har ändrat sin version från att det runnit så mycket att det såg ut som litervis 11 maj-18, till att det knappt märktes borde tas fram till HR. Ingen har hört talas om det trots att Lena snackade om allt och lite till.
Försvaret tar väl varje liten chans till att så tvivel, hur liten den än är. Lite som att de tog upp att varför skulle mgm ta Lenas mobil, med hennes kort? Han hade ju egna...
Citera
2020-11-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Haha, jag åker förbi Stefan Davidssons hus varje dag, fulaste huset på gatan, bilen en gammal Ford, 2 döttrar som förmodligen är livrädda varje dag, om han har jobb är nog tveksamt, har ringt företaget han jobbat på som säger att ingen Stefan Davidsson jobbar där, men kanske de skäms och vill inte sammankopplas med SD fast han jobbar där.
Inget kommer någonsin bli lungt för Davidsson det kommer grävas o grävas o grävas tills,ja du fattar nog Jokern

Att du åker förbi SD:s hus varje dag är inte märkvärdigare än alla andra hus som du åker förbi under samma dag, men att du sedan tillägger att SD:s hus är det fulaste huset som finns på gatan och att bilen SD äger är en GAMMAL Ford, det säger mer om dig, än om SD.

Varför tror du och förmodar att SD:s två döttrar skulle vara livrädda för sin egen pappa varje dag ?

SD har ett arbete och förtjänar sitt uppehälle och sålunda ser till att hans döttrar trivs och har det bra när de är hos sin pappa.

SD är en person som har det gott ställt och sålunda har en tryggad framtid.

SD har löst ut HD ur huset, (15/3 2018) ...

SD har vid två olika och tidigare tillfällen överfört pengar till HD, vid det ena tillfället med 74.136 kronor samt vid det andra tillfället med 97.000 kronor och totalt 171.136 kronor.

Skulden som fanns till HD var vid det aktuella tillfället 550.000 kronor, vad som sedan beträffar det kvarvarande är en sak mellan SD och HD vilken är deras privatsak.
Citera
2020-11-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läste just ur förhören med SD.

Här förstår jag nu varför SD snackat om att han glömt vattenspridaren på. Han försöker sprida misstankar åt sin granne P som han träffade ute natten 11-12 maj; han med hunden, eller på andra grannar som skulle varit uppe den där natten.

Men också vill han förklara om det nu skulle vara någon som har sett honom ute, vad han gör ute i trädgården med utkastaren. Kanske spolade han av sin skor en extra gång?

A 147/203
Förhör SD 30 maj-18

"M: Jaa, jag tror att eh, tvättmaskinen kan ha varit färdig en stund efter ett, och det var då jag
avslutade ..
BF: Men körde du ...
M: (Ohörbart)
BF: Vattnet innan eller efter ...
M: Nej hela ...
BF: Tvätten?
M: Hela tiden sen somna jag faktiskt ifrån, så, eh alltså jag gick och la mig och sen, jag
vaknar alltid eh, jag vaknar alltid när jag har sovit en stund, alltid, eh och så ( ohörbart) jävla
vattenspridaren ute så gick jag ut för att stängde av den men då hade nån granne redan varit
snäll och stängt av den, det var, kanske 2-tiden eller nått.
F: Så vattenspridaren var avstängd?
M: Ja den var ...
F: När du kom ut?
M: Ja, sista gången ...
F: Vem hade stängt. ..
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne, som har sett...
F: En granne?
M: Ja det förutsätter jag.
F: Skulle dom vara ute på nätterna och ...
M: Ja jag,jag,jag vet...
F: Stänga av, vattenspridarna i området?
M: Jag vet att jag har en granne som är ute med sin hund på nätterna så jag.
F: Vem är det?
203
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
M: Eh Pelle,jag vet inte vad han heter mer faktiskt, Betesvägen eh 13,15? kan jag tänka mig,
neJ ...
"

P var den som tyckte SD betedde sig så konstigt där på natten när de möttes 12 maj att han väckte sambon för att berätta.

Skum, skummare, skummast... är denna natt.

Jag har då aldrig hört talas om att grannar skulle stänga av vattnet, även om det står på på natten.

Frågade inte polisen grannarna om någon av dem stängt av v-spridaren?
Citera
2020-11-15, 19:31
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Lena och SD titta till hennes burk (Absolute X-mas) som låg i Vivallaskogen. Han ska ha sagt till henne att den låg lite öppet efter att man avverkat/gallrat i skogen.

I förhör kommer inte SD ihåg hur det bestämdes att de skulle ses, men Lenas "Min tidslinje" visar att hon är ute två vändor denna kväll.

Det är natten mellan 11-12 maj och det är då hon står och väntar vid Fågelbärsvägen med sms till SD "hallå", "hallå", "hallå", utan att få svar.

A 147/554

Förhör S 27 aug- 19

"[...]MT: Eh ja då ska jag komma ifrån dom att jag inte ska .. vara i närkontakt med tre män om
dom nu är män. Förutsätter jag. Mm ..
FL I: Men vart tar du vägen då?
MT: Hem.
FL I : Du springer hemåt?
MT: Ja .. ja ..
FLI: Mm.
MT: Men väg vet jag inte .. ah det.. det.. det är inte säkettjag kan ha liksom ha sprungit
liksom .. . ner mot Lenas väg .. för o kolla så inte hon liksom är på väg .. eh .. . ah ..
FL I: När du kommer hem då vad gör du då?
MT: Då skriver jag ti11 Lena.
FLI: Vad skriver du då då?
MT: Jag vet inte .. eh .. vänd kanske .. e11er ..
FLI : Men varför gör du inte det på en gång?
MT: Eh därför jag har inte telefon med mig.
FLI: Vad kommer det sig att du inte har telefonen med dig då?
MT: Jag vet inte.
FL I: Du vet inte?
MT: Nej .. jag vet bara ..
FLI: Nyss ..
MT: Jag vet vart den låg nånstans .. och det är där jag byter om när jag går ut så förmodligen
så la jag ifrån mig den .. på handfatet.. och så gick jag.
FLI: Mm. Men hur vet du att ... inte Lena .. inte Lena är ute där nånstans då?
MT: Nej det.. vet jag ju inte .. a11tså e11er vadå?
FLI: Ja?
MT: Nej vi skulle träffas och det var ju risk att hon var redan (ohörbart)
FL I: Ni sku11e ju träffas här? att du inte springer dit då när ni sku11e träffas här?
MT: Ehm .. mitt ibland dom där njae ...
FLI: Ja? Men Lena kanske står och väntar här?
MT: (tystnad) ah det.. ah jag tänker ju inte gå in bland dom där ..
FL I: Men vad är det dom gör för nått egentligen?
MT: Eh ja dom .. gjorde ingenting men .. ja människor som står i en mörk skog sådär på olika
stä11en känns inte som att dom tänker inte låta min telefon vara ifred ti11 exempel.
FL I: Mm .. fast du hade ju inte telefonen med dig sa du? "[...]

Att Sd inte har med sig sin mobil är ju extremt konstigt, särskilt som att han ska träffa Lena. Den här helgen säger han i ett förhör att han har barnen också, vilket gör det ännu märkligare att han inte har mobilen med sig när han ger sig ut.

Det har varit förvirring om var barnen håller hus egentligen, då HD är bortrest med Sillen och morföräldrarna säger att barnen inte är hos dom.

Nu minns jag inte längre om vi kom fram till var dom var, men det fanns önskemål från barnens sida att sova i vindskydd, vilket inte blev av. Kanske sov de hos någon kompis?

Mycket konstigheter denna helg är det.

Och med tanke på att SD kände sig orolig över överfallet, så verkar han inte "rädda" Lena, utan springer hem. Och sedan beger sig Lena ut ensam natten efter i mörkret för att titta till cachen, som hon tyckte såg helt ok ut.

Lena har till JJ berättat om att någon hade sagt till henne att cachen låg öppet. Helt klart vill hon inte avslöja vem denna någon är. Tyvärr!!

Men Lena säger inget till JJ som hon pratar enormt mycket med, om något försök till överfall eller något annat som gör att hon visar att hon har kännedom om det. Skulle Lena verkligen gå in i Vivallaskogen ensam dagen efter om hon visste om det? Cachen ligger djupt in i Vivallaskogen.

Det fetade: busted as fuck!

Hela den kvällen var ett enda stort misslyckat försök att framställa mållgor som han kunde skylla mordet på.

Absolut ingenting han gör eller säger framstår som det minsta trovärdigt här. Han är pinsamt genomskinlig vilket han borde insett vid det här laget.
Undrar om han skäms över hur tydligt det faktiskt är?
Citera
2020-11-15, 19:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det mesta som skrivs i loggarna är automatiska "händelser" men med ett viktigt undantag, 23.34 uppdaterades en webbsida och den är inte automatisk.

Okej ,där ser man ,hmm...webbsidan ,var det geocachsidan då ,eller ?
Citera
2020-11-15, 19:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej ,där ser man ,hmm...webbsidan ,var det geocachsidan då ,eller ?
Det var ett googledoc-dokument som innehöll en packlista inför USA-resan. Det ser ut som han öppnat dokumentet 20.29 när han var på jobbet, han skulle ju avsluta packandet senare under kvällen.
Citera
2020-11-15, 19:49
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var ett googledoc-dokument som innehöll en packlista inför USA-resan. Det ser ut som han öppnat dokumentet 20.29 när han var på jobbet, han skulle ju avsluta packandet senare under kvällen.

Aha ,kanske han hade den sidan öppen tills packandet var klart ,just för att ha den alert ifall han var tvungen att se efter om allt var/skulle bli nerpackat ?

(Spekulation)
Citera
2020-11-15, 19:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Aha ,kanske han hade den sidan öppen tills packandet var klart ,just för att ha den alert ifall han var tvungen att se efter om allt var/skulle bli nerpackat ?

(Spekulation)
Exakt så tänker jag.
Citera
2020-11-15, 19:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor

Jo, de frågade flera, men ingen hade stängt av vattnet.

Jag har flera gånger undrat vad som var så viktigt med det där med vattenspridaren som blev glömd på. Jag har tänkt att det skulle varit enbart ett alibi för vad han hade för ärende ute i trädgården.

Men nu slog det mig att SD skulle vilja sprida misstankar kring att grannar kan ha varit vakna, och särskilt mot P.
Citera
2020-11-15, 19:53
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Kan det inte ha varit HD då ?Tidigt på morgonen tyckte jag mig läsa härinne på tråden att hon kom gåendes över gräsmattan för att hälsa på SD ?
Har ett starkt minne utav att jag läst detta.Rätta mig om jag har fel ,hmm...?

(spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-11-15 kl. 19:57.
Citera
2020-11-15, 19:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Läste just ur förhören med SD.

Här förstår jag nu varför SD snackat om att han glömt vattenspridaren på. Han försöker sprida misstankar åt sin granne P som han träffade ute natten 11-12 maj; han med hunden, eller på andra grannar som skulle varit uppe den där natten.

Men också vill han förklara om det nu skulle vara någon som har sett honom ute, vad han gör ute i trädgården med utkastaren. Kanske spolade han av sin skor en extra gång?

A 147/203
Förhör SD 30 maj-18

"M: Jaa, jag tror att eh, tvättmaskinen kan ha varit färdig en stund efter ett, och det var då jag
avslutade ..
BF: Men körde du ...
M: (Ohörbart)
BF: Vattnet innan eller efter ...
M: Nej hela ...
BF: Tvätten?
M: Hela tiden sen somna jag faktiskt ifrån, så, eh alltså jag gick och la mig och sen, jag
vaknar alltid eh, jag vaknar alltid när jag har sovit en stund, alltid, eh och så ( ohörbart) jävla
vattenspridaren ute så gick jag ut för att stängde av den men då hade nån granne redan varit
snäll och stängt av den, det var, kanske 2-tiden eller nått.
F: Så vattenspridaren var avstängd?
M: Ja den var ...
F: När du kom ut?
M: Ja, sista gången ...
F: Vem hade stängt. ..
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne, som har sett...
F: En granne?
M: Ja det förutsätter jag.
F: Skulle dom vara ute på nätterna och ...
M: Ja jag,jag,jag vet...
F: Stänga av, vattenspridarna i området?
M: Jag vet att jag har en granne som är ute med sin hund på nätterna så jag.
F: Vem är det?
203
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
M: Eh Pelle,jag vet inte vad han heter mer faktiskt, Betesvägen eh 13,15? kan jag tänka mig,
neJ ...
"

P var den som tyckte SD betedde sig så konstigt där på natten när de möttes 12 maj att han väckte sambon för att berätta.

Skum, skummare, skummast... är denna natt.

Jag har då aldrig hört talas om att grannar skulle stänga av vattnet, även om det står på på natten.

Såklart inte, det tillhör vanligt folkvett att ge fan i andras privata hem mitt i natten -om inte fara för liv föreligger.
Undrar om SD förstår orimligheten i det han påstår?
Citera
2020-11-15, 19:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nu får du faktiskt ursäkta mig i detta fallet när jag opponerar mig emot detta, men det du tidigare framfört övergår mitt förstånd totalt.

Om SD inte ! hade inlett ett förhållande med LW så hade LW varit vid liv idag.

Hur kan du verkligen vara så säker på att det är som du påstått ?

Tillägg: LW hade flera kortvariga sexuella förhållanden med både gifta och ogifta män och det talar för just alternativa gärningspersoner i detta fallet.

Elementärt min kära Jokerman, Ingen utav hennes manliga förbindelser har varit i närheten av att kontrollera,stalka,dödshota LW som SD gjort.Och därför så är min övertygelse att SD är och förblir den enda kandidaten till det synnerligen brutala mordet på LW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in