2020-11-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tackar som frågar Personliga erfarenheter från vården är alltid värdefulla, men utvecklingen springer snabbt ifrån en enskild person. Spelar ingen roll om man är läkare eller USKA eller forskare. Detta j-a virus har turbomotor men vården utvecklas så snabbt den bara kan, tack och lov.

Den situation jag såg i våras finns nog inte någonstans längre. Iaf inte i Sverige.

Personalen var övervägande svensk. 10% var invandrare och andragenarationare, enligt min uppskattning.

Åldersspann: personalen var 25 - 60 år. Nu klumpar jag ihop alla, alltså både uskor, SSK, läkare och rehabpersonal.

Vi använde hjälm + visir + hazmat (vit) + mask med blå ventil. Plastförkläden och handskar användes vid patientnära arbete.

Utrustningen var inte exakt samma hela tiden. Jag pendlade mellan två avdelningar, en med färska svåra fall och en med lättare fall, de som var på bättringsvägen, men på den avdelningen dök det upp enstaka palliativfall också.

På den tyngre avdelningen hade vi en skyddsrock med långa ärmar (engångsplagg), men på den avdelning som beskrevs som lättare, hade vi hazmat. Lite märkligt, vet inte hur det funkar nu.

Jag jobbade heltid i covidvården i mars och april.

Vi vädrade inte. Ventilationen har jag ingen åsikt om. Jag såg inga extra-aggregat iaf. Jag vill tillägga att vi som jobbade hade tunnelseende och var stressade och inkastade i helt nya situationer. Dessutom kom personal från alla håll, från angränsande städer, etc, så man jobbade med alltför många nya ansikten egentligen. Det fanns flera tekniska aspekter som jag helt missade, självklart.

Tunnelseendet hade också fysiska orsaker. Det var svårt att andas, visiret blänkte och begränsade synfältet och det var svårt att relatera och kommunicera, både med kollegor och patienter. Ovanligt mycket energi gick åt till att föra samtal, samarbeta och iaktta omgivningen.

Mina visuella minnesbilder är långt ifrån normala, om man säger så. Perifierseendet också borta, så man var såklart tvungen att vrida på hela skallen för att se åt sidan osv. Ett j-a meckande ...

Ingen laserskrivare vad jag såg. Inte heller kloranvändning. Vi var old school hela tiden, dränkte ytor och utrustning i sprit hela tiden, torkade med papper och förseglade och bar snabbt ut fulla riskkärl (de där gula med etikett på) osv. Att hålla rent och hålla ordning var såklart en betydande del av arbetet.

Den tyngre avdelningen hade sluss i ena änden, där man bytte om, men i andra änden var det enkeldörrar. Den lättare avdelningen hade bara en ingång och både personal och patienter passerade där. Det var enkeldörrar, som det slarvades rejält med. De stod på glänt för ofta. Grejer, personal och patienter for ju in och ut också, och det var knappast viruskontroll på hightechnivå.

Ja, jag har nog haft tur, men samtidigt såg jag inga kollegor falla ifrån i covidvården. Mitt intryck är att ingen eller väldigt få blev smittade i covidvården. Och som du var inne på, det var nog ett annat j-a virus i våras.

Att ingen journalist kan ställa FHM mot väggen och fråga om mutationerna, det är bedrövligt.

Den svenska strategin innebär ju också maximal mutationsyta. Det säger sig självt - ju färre värdar, ju fler mutationer. Vill man att viruset ska mutera och bli ännu jävligare, då ska man låta det bränna igenom hela befolkningen.

FHM:s och regeringens ansvar är odiskutabelt och rent etiskt så är de totalt bankrutt.

Jag försökte starta en vetenskapsetisk diskussion nyligen, som dog direkt ha ha ...

Det var inte populärt i denna tråd. Agerar man vetenskapligt, som Tegnell påstår att han gör, ska man också agera etiskt riktigt. FHM är så långt från sund vetenskapsetik att det är löjligt.

Det är kollektivismen som lurar oss.

Hade svenska forskare smittat tio tioåringar med ett nytt virus bara för att kolla vad som händer, hade de blivit hängda direkt, och straffade. De hade inte fått jobba en dag till. Men utsätter man hela befolkningen för samma oetiska sjuka experiment, då framstår det som vettigt.
Mutationer fungerar inte på det sättet.

Om covid-19 hade muterat så hade fortfarande 99.999% av alla som smittats gjort det av de existerande stammarna.

Hypotetiskt skulle en ny mutation kunna konkurrera ut andra stammar på några år, förutsatt att den var extremt mycket mer smittsam. Såpass att den var helt omöjlig att stoppa, och vi lät den spridas fritt. Men det gör vi inte.

Till saken hör också att organismer inte normalt utvecklar nya avancerade funktioner över en natt, av en ren slump. Det är långsamma evolutionära förändringar som sker över hundratals eller tusentals år, och som formas av virusets omgivning.

Det finns mig veterligen inte ett enda dokumenterat fall då ett av människans pandemiska virus har bytt egenskaper genom en mutation (spanska sjukans mutation är en hypotes utan vetenskapligt stöd).

Om man behöver en mutation för att förklara covid, då har man fel grundsats.

Det enda som har ändrats sen i våras är vi människor, och hur vi förhåller oss till viruset.
Citera
2020-11-15, 18:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Stänga skolor efter jullovet, nja. Vill vi ändra kurs ska vi stänga skolor i början av december och ge jullov tidigt i år. I december kommer smittspridningen vara tung. De börjar trots allt medge att skolor är meddrivande i spridningen. Vi kommer att få se fler och fler skolor som stänger framöver.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ministern-skolorna-kan-stangas-efter-jul/
Citera
2020-11-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Visst handlar det om ekonomi. Staten och FHM tänkte antagligen lika kort och dumsnålt som vanligt.

Man vill snabbt spara pengar idag men får betala 100 ggr så mycket i framtiden iaf. Landstingen gör alltid så, vägrar höja skitlöner, personalen slutar och så får man ta in skitdyr hyrpersonal och nyanställa istället. Det är en svensk klassiker.

Jag gillar din snabba uträkning. Den segdragna kris som drabbat oss har kostat långt mer än 20 miljarder, det kan jag lova. Jag har inte exakta siffror, men det måste såklart finnas en uppskattning.

Hur mycket har 8 månaders harvande kostat oss, hur många miljarder?

Två veckors lockdown kombinerad med munskyddskampanj, det hade varit grejer det, i vintras.

Och det kan man faktiskt se nu att i länder som infört lockdown så går fallen ned. Tror också två veckor skulle faktiska kunna räcka om det sedan kombineras med munskydd och andra restriktioner. I Europa hade faktiskt lockdown kunnat undvika om man agerade tidigit som i Asien. Kina var tvunget att ha lockdown, men Sydkorea, Taiwan och Japan kunde undvika det.

Ett av de dummaste argumenten är att lockdown-länder inte kunnat undvika smittspridning. Men lockdown är en effekt av okontrollerad smittspridning, inte en orsak till den. Samma sak med munskydd. Munskydd tenderar införas när länder får snabb spridningen, tex som det var i Spanien i somras. Det är ungefär lika klokt som att säga att dödligheten bland de som får medicin för högt blodtryck är högre än de som inte får denna medicin, därför hjälper inte medicinen. Sedan sommaren har ökningen av smittade i Spanien varit mycket lägre än i Sverige, Sverige har kommit ikapp Spanien från mycket låga nivåer.

Europa hade kunnat satt alla resande efter 1 febr i karantän, exempelvis. Under sommaren kunde man också ha satt resande i karantän, samt haft munskydstvång, och då hade vi inte sett en andra våg. Nu blir kostnaderna mycket högre, och jag misstänkter att även Sverige går mot lockdown om sjukvården börjar kollapsa och nuvarande åtgärder inte räcker till (jag hoppas att de gör det dock, och det finns en mindre chans att de gör det, men det är ingen som egentligen vet).
Citera
2020-11-15, 18:23
Medlem
Hexen666s avatar
Det ska bli intressant att se effekten av människors dåliga immunsystem till följd av alla lockdowns och social distansiering. Hur många är det inte som suttit ensamma under långa perioder, inte fått ordentligt med sol, är deprimerade, ständigt använder mask, låter sitt immunförsvar förfalla som följd. Kanske blir de vanliga förkylnings och influensavirusen mycket värre än vanligt. Det vore ju en backlash som heter duga. Som vanligt när man tar huvudlösa beslut baserade på känslor och rädsla. Människan är inte byggd för isolering. Det gör oss sjuka, bokstavligen!
Citera
2020-11-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
New Jersey som var värst drabbat i USA med tre gånger fler döda per capita än Sverige skjuter nu uppåt som en raket igen. Ingen immunitet där inte.

Det har de säkert. Men den är uppenbarligen inte tillräckligt hög.
Citera
2020-11-15, 18:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Klicka dig in på Stockholm så finns det en stadsdel "mitt i smeten" som lyser ljusgrönt. Rinkeby-Kista. Järfälla, Hässelby, Spånga och Tensta har inte heller speciellt mycket smitta jämfört med omliggande områden. Järva fältet är inte speciellt drabbat denna vända.
Och då kan man ju spekulera i vad detta beror på. Om någon sitter på andelen positiva tester för dessa områden så vore det väldigt intressant.

Kanske lättast att gräva i New York's siffror. De hade ju också en rejäl våg ett.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/nyregion/new-york-city-coronavirus-cases.html
Citera
2020-11-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, you don’t understand what a multiplex method is. I don’t have more to add to this because I still feel like this doesn’t change any of my previous statements.

Yes, I know perfectly what a multiplex method is. The question was whether the tests were made using the Abbott machine or not. It was not.
Citera
2020-11-15, 18:32
Medlem
Hexen666s avatar
Coronaförtrycket ökar i Paris:

Citat:
Fransk polis har under helgen utökat sina kontroller av efterlevnaden av covid-19-restriktionerna som införts i bland annat Paris för att stävja den ökade smittspridningen. Anledningen är att polisen sett tecken på att flera i huvudstaden bryter mot restriktionerna.

Polisen fick tidigt i lördags morse avbryta en illegal fest som hållits i närheten av Paris, där runt 400 personer ska ha deltagit.

Den landsomfattande nedstängningen i Frankrike har pågått sedan slutet av oktober. Den innebär att invånarna måste stanna inomhus, förutom vid matinköp eller träning. De måste också ha dokument som motiverar varför de är utomhus.

Papieren Bitte!
Heil Pfizer!
Citera
2020-11-15, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyvärr ont om siffror i artikeln men ändå intressant.

https://www.itv.com/news/2020-11-12/covid-italys-bergamo-brings-new-angle-to-the-immunity-debate

Tack! Mycket intressant. Och det ligger nog mycket i att immunitet och medvetenhet samspelar bra med erfarenheten bland vårdpersonalen. Vad gäller immuniteten så var den uppskattad till 40% i Bergamo så vi har väl en bit kvar innan vi hamnar i samma läge.
Citera
2020-11-15, 18:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det ska bli intressant att se effekten av människors dåliga immunsystem till följd av alla lockdowns och social distansiering. Hur många är det inte som suttit ensamma under långa perioder, inte fått ordentligt med sol, är deprimerade, ständigt använder mask, låter sitt immunförsvar förfalla som följd. Kanske blir de vanliga förkylnings och influensavirusen mycket värre än vanligt. Det vore ju en backlash som heter duga. Som vanligt när man tar huvudlösa beslut baserade på känslor och rädsla. Människan är inte byggd för isolering. Det gör oss sjuka, bokstavligen!

Det finns givetvis en punkt när den ena sidan väger tyngre än den andra. Tror den punkten infinner sig kring Nyår i Sverige. Om vissa länder börjar vaccinera i januari kommer vi få stopp på stora spridningar. Jag hade gärna sett att skolorna tar jullov i början av december för att köpa sig tid till detta momentum. Efter det har företagen rätt att få känna vibbarna av ett nytt år och nyvunnen optimism.
Citera
2020-11-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Du menar som Tjeckien?

Vanskligt att jämföra länder. Väldigt vanskligt. Tjeckerna blåste väl faran över för tidigt, om jag minns rätt. Jag påstår inte att mitt förslag hade förintat krisen, men det hade varit en bra början, i kombination med smittspårning, men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2020-11-15, 18:43
Medlem
Smittspridningen i skolor enligt Covid19skola
103 skolor på kartan
92 skolor med C19
69 grundskolor 27 gymnasieskolor och 7 förskolor.
49 av de drabbade skolorna har rapporterat som klustersmittor.

https://covid19skola.se/

Menyn till höger/ statistik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in