Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Klart viruset kan transporteras i luft, men detta är primärt en droppsmitta.
Som jag skrev nyligen: hade detta varit en luftsmitta hade min arbetsplats i våras (covidvården ung 2 månader) kraschat direkt.
Vi hade bitit i gräset allihop, + kontorspersonal osv.
Det slarv jag såg (bla läkare gick in utan munskydd) berodde nog virusets natur, som vissa tidigt hade grepp om.
Primärt droppsmitta. 2-3 meters avstånd till patienterna bedömde vissa som tillräckligt, även utan skydd.
Som jag nämnt tidigare, var lokalerna mycket enkla, inkl ventilation, och pappersmask + visir hade absolut inte skyddat mot luftsmitta i flera veckor.
Jag talar nu utifrån personlig erfarenhet.
Detta var en arbetsmiljö marinerad i virus.
Kanske har viruset nu muterat och blivit regelrätt luftburet. Jag har ingen aning.
Verkar som du själv kommit på svaret till mysteriet i varför du och dina kollegor inte blev smittade, du arbetade på avdelningen innan viruset hade hunnit mutera, det är duktig skillnad i smittspridning med den senare mutationen, kolla in här:
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30820-5.pdf
Det är detta som hela Sverige och andra länder har fuckat upp på, man har utgått från en modell av virus som senare muterade och blev mycket värre och effektivare i smittspridning...
Alltså: C19 började att i huvudsak vara droppsmitta, för att senare mutera till aerosolsmitta
Tegnell låste alltså fast sig vid ursprungsviruset-och har vägrat att ändra sig så som viruset gjorde
Inse nu vilken mardröm som väntar med Cluster 5 mutationen i Danmark, om den får fötter och hamnar här, finns alltså en anledning till Danskarnas agerande, eller vi börjar få in smittan med fåglar och andra värddjur.