2020-11-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är er analys sommaren 2021? Är det vara att glömma att kunna resa till tex Italien?

Hur kommer turism se ut 2021?
Det verkar vara ca 3 månader mellan topparna. Vi kommer ha vår kommande topp i December och nästkommande i Mars. Men den in Juni kanske uteblir eller blir väldig låg pga att solen kommer fram och ökad immunitet. Under sommarmånaderna Juli Aug Sept verkar det inte vara så stor smitta i Sverige och jg tror inte det blir det i år heller. Men i varmare länder som Italien så kan utbredd användning av luftkonditionering kanske påverka negativt under sommarmånaderna?Vaccin kommer inte finnas förrän April för riskgrupperna och för resten i höst. Så jag tänker stanna i Sverige i sommar.
Citera
2020-11-15, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo det gör det. Det är ren spekulation av uppsalastudien att hävda något de inte lyckats detektera. Det är bullshit science, riktigt genant att beskåda.

Spekulation är ju annars FHMs paradgren. Vi har helt enkelt olika uppfattning i denna fråga.
Citera
2020-11-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag skrev ytterligare ett inlägg, som du kanske inte såg, då jag tror Guardians beskrivning är felaktig:

https://www.flashback.org/p73611958#p73611958

Ja, vi är ense om att USA står inför en mörk tid. Och att förnekaren Trump är president hela vägen till 20e januari samt ej vill låta Biden påbörja sitt arbete gör det inte bättre.

Men 5000 dödsfall om dagen i USA tror jag är uteslutet. Det skulle "krävas" att stora delar av USA peakar samtidigt. Och USA är ett stort land så jag tror inte det är rimligt.
Du har rätt, jag såg inte ditt andra inlägg.

1,760 per dag i snitt låter mycket mer realistiskt.

5,000 per dag är ett långskott, jag vet. Men trenden är så otroligt dålig för USA just nu.

Redan nu har USA 184,000 fall per dag. Deras löpande CFR har legat ganska konstant runt 1.8% under lång tid. Antalet fall som vi ser idag indikerar hela 3,300 döda per dag när dödsfallen kommer ikapp, och även fallkurvan pekar spikrakt uppåt.

Länder som Tjeckien har dessutom peakat väsentligt högre än motsvarande 5,000 döda i USA. Snarare runt 7,000 döda per dag.
Citera
2020-11-15, 12:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Förstå hur jävla illa det hade varit utan teknologin. Vi tar bort maskinerna och IVA avdelningen och ja till och med sjukhuset. Vi skulle nog vara uppe i över 15.000 döda vid det här laget.

Fler, över 24000 har vårdats på sjukhus för covid-19 enligt socialstyrelsen, sen får du ju ta höjd för alla dem som fått information och gått i självvald karantän. Sen har du alla dem som ff inte dragit på sig viruset.
Citera
2020-11-15, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förmodligen inte 15000 eftersom antal som vårdats på intensiven inte når upp till det. Men klart många fler. Det absolut mest skrämmande är ju att det verkar slå så olika. Till synes helt friska som blir så pass sjuka att de behöver intensivvård mot flertalet då där det bara är som mest en vanlig förkylning.

Över 24000 har vårdats på sjukhus för covid-19 på covid-avdelningar, IVA är bara sista anhalten om allt annat misslyckas.
Citera
2020-11-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Outoftheblue menade ju att syftet med rapporten var att skapa panik, jag hävdade det du citerade ovanstående. Jag vill inte skapa panik, det brukar försämra situationen. Men rapporten väcker ju farhågor om att viruset kan färdas långa sträckor i areosolform och eventuellt genom ventilationssystem och då måste man ta höjd för det. Sådana saker kan man åtgärda, en död person är lite svårare att få liv i.
Jag ser inga problem med att man diskuterar fenomenet. Men jag tycker att forskarna själva ska förhålla sig sakligt.
Citera
2020-11-15, 13:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag utgår ifrån att de justerat för det, men vem vet. Studien är inget slutgiltigt svar på frågan.
Och det finns flera andra, dessutom peer-reviewed, som pekar åt annat håll.

Funderade lite mer på någon annans inlägg kring det här. Det är verkligen synd att inte Sverige körde med allmän provtagning i våras. Det går ju inte att dra några slutsatser när man inte har någon koll och bara gissar. Synd faktiskt ur den synvinkeln att Sverige drabbades hårt och därför egentligen kunnat vara en guldgruva när det gäller statistik.
Citera
2020-11-15, 13:07
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag håller mig dock till hur verkligheten ser ut tillsvidare. Och då är det tydligt att lärare inte är överrepresenterade i covidstatistiken vilket man skulle förvänta sig om skola var en stark påverkansfaktor (snarare tvärt om är det underrepresenterade). Men framförallt är det helt uppenbart för i princip alla (förutom Österrike typ) att stängning av grundskola och förskola är en fullständigt hjärndöd och supoptimalt åtgärd som kostar oerhört mkt mer än det smakar.
Det där är bara en korkad och förhastad slutsats.

Rektorn blåser visselpipa på afterski i Ischgl.
Rektorn kommer hem och smittar en lärare.
Läraren smittar en elev.
Eleven smittar några andra elever och familjemedlemmar.
En av föräldrarna smittar några kollegor.
Ett syskon smittar ner en elev på en annan skola.
Skolorna och eleverna smittar sedan ner hushåll efter hushåll och kan tränga in i alla samhällets delar.

Lärarna är givetvis inte mer sugna än någon annan på att bli smittade och undviker rimligen i den mån det är möjligt nära elevkontakt. Något som är mycket lättare för lärare än för en förälder som delar hushåll med eleven.

Antagandet att lärare skulle vara överrepresenterade ifall skolor hade stor påverkan på spridning är helt enkelt felaktigt. Det kan till och med vara precis tvärtom eftersom lärarnas andel blir mindre ju större smittspridning skolorna orsakar.
Citera
2020-11-15, 13:09
Medlem
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Finns det någon förklaringsmodell kring varför det inte sticker iväg mer kring antalet nyinskrivna på IVA?
Tittar man på antalet nyinskrivna på våren kontra nu så är höstens siffror en lättare bris.
Citera
2020-11-15, 13:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Tack

Då är den stora frågan vad gör skåningarna nu tillskillnad från vid våg 1.

Stor skillnad mot i våras. Då tog alla smittan på allvar. Nu är det en glidande skala där vissa sköter sig, har mask mm o på andra änden förnekare som inte bryr sig nämnvärt.

Hörde från folk som testat sig i Torsdags att de förväntas få svar först på tisdag så rejäl fördröjning på siffrorna med.

Folk med smakbortfall lyckas testa negativt så undrar om självtester funkar så bra.
Citera
2020-11-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Förstå hur jävla illa det hade varit utan teknologin. Vi tar bort maskinerna och IVA avdelningen och ja till och med sjukhuset. Vi skulle nog vara uppe i över 15.000 döda vid det här laget.

Läste någonstans att för 50 år sedan hade i princip ingen av de som nu hamnar på IVA överlevt. Även en stor del av de sjukhusinlagda hade inte klarat sig. Denna pandemi visar verkligen hur viktigt det är med forskning och utveckling.
Citera
2020-11-15, 13:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fler, över 24000 har vårdats på sjukhus för covid-19 enligt socialstyrelsen, sen får du ju ta höjd för alla dem som fått information och gått i självvald karantän. Sen har du alla dem som ff inte dragit på sig viruset.

Nu var frågan inte det. Skrev INTENSIVVÅRD. Det når inte upp till 15000. Det är väl det enda man kan räkna på huruvida antal som skulle kunnat dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in