2020-11-15, 12:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är klart att man ska vara ute, det är bara nyttigt. Blev bara lite förvånad över den mängden trafik. Antar att jag är ute för lite.
Jag höll med dig i det du sa, dvs att du kan få en bild av hur dåligt folk sköter sig utan att du är med bland dem som inte sköter sig.☺️
Citera
2020-11-15, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Fältsjukhus känns mer som en symbolåtgärd. De hör hemma i fält när det är krig.
Precis, som vi sa innan, potemkinkulisser.
Citera
2020-11-15, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Vrf sprider du massa falska rykten att man måste vara gammal för att dö och få men?
Nu var det inte det det handlade om utan vilka faktorer som ökar dödligheten. Att vara ung och frisk är inte en sådan faktor.

Jag har aldrig någonsin påstått att det bara är gamla som blir svårt sjuka och dör. Varför tror du det? Tvärtom skriver jag lite då och då om alla de som verkar ha drabbats av långtidssymptom och som inte är friska ännu.
Citera
2020-11-15, 12:32
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Giesecke: "Uppemot halva befolkningen måste vaccineras innan faran kan börja minska."

Samma man som i juni sa att så många som 40% redan hade antikroppar. Mannen är sjuk.

Tja, om halva befolkningen har antikroppar och vi vaccinerar den andra halvan så borde det inte vara någon fara sedan. Giesecke helgarderar.
Citera
2020-11-15, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har läst artikeln nu.

Det handlar om en studie som inkluderar alla patienter som lades in på IVA i Sverige mellan 6 mars och 6 maj, totalt 1563 patienter och dessa följdes upp 30 dagar efter inläggning. Majoriteten (ca 70 procent) hade andra sjukdomar där högt blodtryck, diabetes, fetma och kroniska hjärt- och lungsjukdomar var de vanligaste. Dödligheten verkade drivas av tre faktorer ålder, sjukdomens svårighetsgrad och grad av organsvikt.

Sedan skriver AB:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten

Men säger Michelle Chew, en läkare som citeras i artikeln så kan det vara så att även om diagnoserna inte verkar öka risken att dö på IVA, så ökar de sannolikt risken att man hamnar där från första början.

Studien är varken granskad eller publicerad ännu så vi får väl avvakta och se om AB missat något väsentligt.
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Skåne är nya wuhan

Då är den stora frågan vad gör skåningarna nu tillskillnad från vid våg 1.
Citera
2020-11-15, 12:43
Medlem
Overminds avatar
Förstå hur jävla illa det hade varit utan teknologin. Vi tar bort maskinerna och IVA avdelningen och ja till och med sjukhuset. Vi skulle nog vara uppe i över 15.000 döda vid det här laget.
Citera
2020-11-15, 12:44
Medlem
Citat:
Vilken slutsats är fel menar du?
Det var det här med "man kanske vill rädda liv", och att man målar upp viruset som luftburet i Uppsalastudien.

Även om avsikten är att rädda liv, så ska man inte dra dåligt underbyggda slutsatser i en studie.
Citera
2020-11-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har varit inne på den Skotska studien förut. Om jag säger så här så kommer jag bli förvånad om den når peer reviewed-status. Läs gärna om jämförelserna de gör. Även om man tar höjd för skillnader mellan barnfamiljer och ensamstående som de påstår att de har gjort tror jag ändå inte att man kan dra några sådana slutsatser som de gör.

Förutom åldersskillnaderna inbillar jag mig att unga barnfamiljer lever sundare.
Jag utgår ifrån att de justerat för det, men vem vet. Studien är inget slutgiltigt svar på frågan.
Citera
2020-11-15, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Sommaren 2021 kommer vara samma som sommaren 2020 men delvis bättre. Flera länder kommer få tillgång till vaccin innan nästa sommar. Det finns nu två bra vacciner som är i slutfasen och princip redo att ges till allmänheten, ett från USA (från företaget Pfizer, vaccinnamn: BNT162b2) och ett från Ryssland (vaccinnamn: Sputnik V).

Sputnik V ges i två doser med 21 dagars mellanrum, och är ett mer traditionell vaccin som innehåller en del av covid-19 viruset insatt i vanliga förkylningsvirus. Detta för att ge en naturlig immunrespons från kroppen mot viruset.

BNT162b2 är ett nytt sort mRNA virus som säger åt kroppens cellar att skapa en immunrespons mot covid-19 viruset baserat på mRNA-molekylens sekvens i vaccinet. Det vaccinet kräver också två doser med tre veckors mellanrum.

källor:
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/11/russia-says-sputnik-v-covid-19-vaccine-is-92-percent-effective
https://www.businessinsider.com/pfizer-coronavirus-vaccine-2-shots-2020-11?r=US&IR=T
https://sputnikvaccine.com/about-vaccine/

Tack

Så därmed lär besöksnäringen ta mer stryk nästa år också eller kan det förbättras genom tiden?

Jag tror inte på att nattklubbar kommer att klara sig, den har tagit rejält med stryk iår för att inte tala om festivaler.
Citera
2020-11-15, 12:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var det här med "man kanske vill rädda liv", och att man målar upp viruset som luftburet i Uppsalastudien.

Även om avsikten är att rädda liv, så ska man inte dra dåligt underbyggda slutsatser i en studie.

Outoftheblue menade ju att syftet med rapporten var att skapa panik, jag hävdade det du citerade ovanstående. Jag vill inte skapa panik, det brukar försämra situationen. Men rapporten väcker ju farhågor om att viruset kan färdas långa sträckor i areosolform och eventuellt genom ventilationssystem och då måste man ta höjd för det. Sådana saker kan man åtgärda, en död person är lite svårare att få liv i.
Citera
2020-11-15, 12:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oklart på så sätt att experter inte är överens. Det framstår som glasklart för herr Tegnell men bara för att andra forskare har en avvikande åsikt än FHM så betyder det inte att det saknas vetenskaplig grund.
Jo det gör det. Det är ren spekulation av uppsalastudien att hävda något de inte lyckats detektera. Det är bullshit science, riktigt genant att beskåda.
Citera
2020-11-15, 12:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Förstå hur jävla illa det hade varit utan teknologin. Vi tar bort maskinerna och IVA avdelningen och ja till och med sjukhuset. Vi skulle nog vara uppe i över 15.000 döda vid det här laget.

Förmodligen inte 15000 eftersom antal som vårdats på intensiven inte når upp till det. Men klart många fler. Det absolut mest skrämmande är ju att det verkar slå så olika. Till synes helt friska som blir så pass sjuka att de behöver intensivvård mot flertalet då där det bara är som mest en vanlig förkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in