2020-11-15, 11:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Även om man tror att det är ett moraliskt och politiskt korrekt ställningstagande så ska man inte dra felaktiga slutsatser i en forskningsartikel.

Vilken slutsats är fel menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Britton har väl aldrig sagt något om hur stor andel som skulle vara immuna, bara vid vilken nivå som flockimmunitet ev. kan uppstå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april
Citera
Bannlyst
Någon med aftonbladet plus som kan kopiera in denna information som handlar om att bara en riskfaktor ökar dödsrisken

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten
Citera
2020-11-15, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Helt horribel situation för vårdpersonalen som måste vara i frontlinjen igen. Alla har inte ens kunnat ta hela sin semester på sommaren. Det måste kännas hopplöst när de samtidigt ser hur folk struntar i råd och rekommendationer.

Vet någon om fältsjukhusen har börjat byggas upp igen i de värst drabbade regionerna?
Eller det är nog lika illa i de flesta regioner.

Jag är mer orolig nu än jag var i våras. På våren kändes det lättare eftersom det var ljust och man kunde vistas utomhus mer och mer för varje dag. Nu är det mörkt på alla sätt och vis och för första gången under pandemin känner jag hopplöshet och är rädd för hur det ska bli.

Jag hoppas att viktiga samhällsfunktioner fortsätter att fungera och att det inte blir så illa att så många blir sjuka att tex strömförsörjning och transporter blir lidande eller att sjukvården äldreomsorgen kollapsar pga personalbrist. Känns inte så bra när vintern är på intågande och allt är så osäkert. Den kommande veckan kommer nog att visa vart vi är på väg och jag hoppas och ber på goda nyheter.

Nu får vi också hoppas att vaccinet blir snart klart och att man börjar vaccinera befolkningen under nästa år. (Hoppets år)

Jag har inte hört något om fältsjukhusen. Frågan är om de bygger upp dem igen, det var ju mest potemkinkulisser. Kanske enklare att konvertera befintliga avdelningar till covid-avdelningar?
Citera
2020-11-15, 11:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det stämmer:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1

Jag skrev i ett inlägg nyss att studien gjorde i Tyskland, men kom sen på att den gjordes i Skottland.

Man studerade 300,000 anställda inom sjukvården i Skottland.

Risken att läggas in på sjukhus för covid minskar med 17% per hemmaboende småbarn.

Justerat för diverse faktorer som sjuklighet och annat (barnföräldrar har nog bättre hälsa och socioekonomi än barnlösa jämnåriga) blir siffran 11% per barn.
Vi har varit inne på den Skotska studien förut. Om jag säger så här så kommer jag bli förvånad om den når peer reviewed-status. Läs gärna om jämförelserna de gör. Även om man tar höjd för skillnader mellan barnfamiljer och ensamstående som de påstår att de har gjort tror jag ändå inte att man kan dra några sådana slutsatser som de gör.

Förutom åldersskillnaderna inbillar jag mig att unga barnfamiljer lever sundare.
Citera
2020-11-15, 11:27
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Någon med aftonbladet plus som kan kopiera in denna information som handlar om att bara en riskfaktor ökar dödsrisken

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten
Har för mig att det rörde sig om KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).
Citera
2020-11-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Korsreaktiva antikroppar från andra coronavirus skyddar inte:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Fördjupning:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Något har ju dessa forskare hittat I alla fall då de får antikroppssvar mot covid I blod som är äldre än viruset har funnits hos människa och iom att barn har mer sådana antikroppssvar än vuxna.
Citera
2020-11-15, 11:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag är helt övertygad om att vaccinet ger bättre immunitet än genomgången sjukdom. Kunskapsläget lär utveckla sig under sommaren.
Behövs det, så köper jag en dos till efter sommaren.
Tills dess lär det ha kommit flertalet nya vaccin också, så det kommer finnas lite att välja på.

Jag kommer också vaccinera mig - men vill helst ha Johnson & Johnsons vaccin. Verkar som det vaccinet varit mest bred underlag för.

Citat:
These trials certainly do not give assurance that the vaccine will protect from the serious consequences of Covid-19. Johnson & Johnson is the only trial that requires the inclusion of severe Covid-19 cases, at least 5 for the 75 participant interim analysis.

https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2020/09/23/covid-19-vaccine-protocols-reveal-that-trials-are-designed-to-succeed/?fbclid=IwAR2xk8QODkArLcTpYUbBigpr0UDXNAH5Witn6ACl _pnvKO10zffUpuMsdcE&sh=5a2148095247
Citera
2020-11-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057

Jag såg häromdagen att forskare på Sahlgrenska (tror det var det sjukhuset i alla fall) konstaterade att den enda riskfaktor som signifikant påverkade dödligheten var lungsjukdom.
Citera
2020-11-15, 11:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"Mattematikprofessorn Tom Britton räknade i oktober med att ytterligare 100 personer skulle dö i corona innan nyår. Den siffran tror han kommer bli högre än så, säger han till TT."

Även den beräkningen har ju redan fallerat.
”Om folk följer rekommendationerna”
Vilket ju inte är fallet
Citera
2020-11-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Ok, tack...det var alltså till och med värre än så:

"– Det här är en så pass smittsam sjukdom att över hälften av Sveriges befolkning kommer att bli smittade innan april månads utgång. Därefter kommer smittspridningen inte att upphöra, men den kommer att gå något långsammare så att cirka två tredjedelar kommer att vara smittade i slutet av maj månad, säger han."
Citera
2020-11-15, 11:32
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har för mig att det rörde sig om KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).
Wow. De tar betalt för att "avslöja" att KOL kan vara en riskfaktor alltså?
Vem hade kunnat ana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in