2020-11-15, 10:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Giesecke: "Uppemot halva befolkningen måste vaccineras innan faran kan börja minska."

Samma man som i juni sa att så många som 40% redan hade antikroppar. Mannen är sjuk.

I detta fallet är väl gissningen baserad på vetenskap. Till skillnad från gubbgissningarna i våras..
Citera
2020-11-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Britton börja gå hårt åt FHM nu.
Bromsade för sent, när vården redan påverkats.
Förordar munskydd.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/britton-sverige-bromsade-for-sent/

"– Munskydd har ju blivit en så laddad fråga, men jag tror att det skulle hjälpa om de som verkligen inte kan undvika trängsel tog på sig munskydd i till exempel kollektivtrafiken och i mataffären. Det hade jag själv när jag handlade senast, säger Tom Britton."

Använder man munskydd själv så tar man det på allvar.
Citera
2020-11-15, 10:41
Medlem
Citat:
Har aldrig pratat om vaccin i överflöd till mellandagarna.
Dock räknar jag med att riskgrupper/sjukvårdspersonal börjar få sina doser i januari. Sedan fortsätter det under våren, men förmodligen att antal nya vaccin, och så småningom (maj-augusti) börjar allmänheten även få tillgång.

Jag själv räknar med en lite flygresa till min vaccination under mars eller april. Ni andra i pöbeln för nog vänta ytterligare någon månad.

Tror du förresten att USA står först i kön hos alla läkemedelsbolag? Hur skulle ett sådant avtal se ut tror du?

Tänker du dig att något bolag i världen har råd att helt prioritera ETT land före alla andra för ett vaccin där de i stort sett inte tjänar en krona första året?
Tror du att de kommer ligga bra till i framtida upphandlingar gällande andra mer lukrativa affärer?

Varför ska du vaccinera dig i april? Då är du immun under sommaren och så kan du smittas till hösten.

Du får säkert göra detta om du vill men jag tror inte det kommer vara strategin i stort.
Citera
2020-11-15, 10:43
Medlem
Citat:
Förordar munskydd.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/britton-sverige-bromsade-for-sent/

Samma person som haft fel i sina beräkningar hela tiden och som också sade att vi inte skulle få en andra våg?
En matematiker som rekommenderar munskydd, det är bra att vi har en hög nivå på diskussionen i Sverige.
Citera
2020-11-15, 10:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför ska du vaccinera dig i april? Då är du immun under sommaren och så kan du smittas till hösten.

Du får säkert göra detta om du vill men jag tror inte det kommer vara strategin i stort.

Jag är helt övertygad om att vaccinet ger bättre immunitet än genomgången sjukdom. Kunskapsläget lär utveckla sig under sommaren.
Behövs det, så köper jag en dos till efter sommaren.
Tills dess lär det ha kommit flertalet nya vaccin också, så det kommer finnas lite att välja på.
Citera
2020-11-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Det där stämmer väl inte, de har väl inte kommit ut med hur länge vaccinen håller?
Citera
2020-11-15, 10:52
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om att vaccinet ger bättre immunitet än genomgången sjukdom. Kunskapsläget lär utveckla sig under sommaren.
Behövs det, så köper jag en dos till efter sommaren.
Tills dess lär det ha kommit flertalet nya vaccin också, så det kommer finnas lite att välja på.

Fast nu snackade ju du om Pfizers vaccin som du kan ta en gång. Det är idiotiskt att dela ut det inför lågsäsong.

Jag tror att Sverige kommer kunna vaccinera folk hela året men varför skulle vi? Man vaccinerar för att skydda sig från sjukdomen på bästa sätt, inte för att ha vaccin i kroppen på ren princip.

Jag skrev ju att jag tror Sverige kommer börja med mer storskalig vaccination till hösten och du tyckte jag var en idiot. Nu antyder du själv samma sak?
Citera
2020-11-15, 10:52
Medlem
Citat:
Förordar munskydd.

"Mattematikprofessorn Tom Britton räknade i oktober med att ytterligare 100 personer skulle dö i corona innan nyår. Den siffran tror han kommer bli högre än så, säger han till TT."

Även den beräkningen har ju redan fallerat.
Citera
2020-11-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Med tanke på att oerhört få testades under första vågen i våras (vilket torde vara en förutsättning för att man ska kunna utreda återinsjuknande) så låter det snarare rätt högt med 150. Lär säkerligen handla om tusentals om inte fler som i så fall redan har åkt på Covid en andra gång.

Å andra sidan så förväntades väl inte mycket mer än 6 månaders immunitet? Synd bara att Sveriges strategi inte tog hänsyn till detta..

Även i förhållande till bekräftade fall är 150 fall lite. Dessutom 150 personer som får lindrigare infektion andra gången, och dessutom smittar mindre. Man kan bli smittad en andra gång, risken ökar med tiden, men är fortfarande ganska liten. Och risken att bli allvarligt sjuk är betydligt mindre andra gången jämfört med första gången.
Citera
2020-11-15, 11:04
Medlem
Den 6 april 2020 satt Tom Britton, matematikprofessor vid Stockholms universitet, i SVT:s morgonstudio och sa att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittade innan månadens slut. Två veckor senare stod han i Aktuellts studio och visade med en graf att Stockholm kommer att nå flockimmunitet i mitten på maj.

Den 9 mai sa Britton att nya matematiska beräkningar visar att Stockholm kan uppnå flockimmunitet mot coronaviruset redan i mitten av juni.

Flockimmunitet uppnås när en tillräckligt stor del av befolkningen är immun. Tidigare har det antagits att det var när 60 procent var immuna, men enligt Tom Brittons nya beräkningar sker det redan när 40-45 procent är immuna.

Den 23 augusti sa Britton att några dagars ökning av R-talet, ett mått på smittspridning, är inget att oroa sig för, Hans nya prognos vad gäller antalet döda i covid-19 är dessutom betydligt ljusare än tidigare.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han.

....
Citera
2020-11-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Den 6 april 2020 satt Tom Britton, matematikprofessor vid Stockholms universitet, i SVT:s morgonstudio och sa att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittade innan månadens slut. Två veckor senare stod han i Aktuellts studio och visade med en graf att Stockholm kommer att nå flockimmunitet i mitten på maj.

Den 9 mai sa Britton att nya matematiska beräkningar visar att Stockholm kan uppnå flockimmunitet mot coronaviruset redan i mitten av juni.

Flockimmunitet uppnås när en tillräckligt stor del av befolkningen är immun. Tidigare har det antagits att det var när 60 procent var immuna, men enligt Tom Brittons nya beräkningar sker det redan när 40-45 procent är immuna.

Den 23 augusti sa Britton att några dagars ökning av R-talet, ett mått på smittspridning, är inget att oroa sig för, Hans nya prognos vad gäller antalet döda i covid-19 är dessutom betydligt ljusare än tidigare.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han.

....

Britton har väl aldrig sagt något om hur stor andel som skulle vara immuna, bara vid vilken nivå som flockimmunitet ev. kan uppstå.

Uppgifterna om 40% immuna i Stockholm var det Johan Carlsson som började spekulera i. Ett uttalande som sedan spreds i medierna. Som GD bör man nog vara rätt försiktig med vad man uttalar. Vad är liksom poängen med att spekulera i något som man inte kan belägga.

https://www.folkbladet.nu/2020-07-18/norsk-forskare-sverige-overdriver-immunitet
Citera
2020-11-15, 11:18
Avslutad
Vad är er analys sommaren 2021? Är det vara att glömma att kunna resa till tex Italien?

Hur kommer turism se ut 2021?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in