2020-11-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sjukvården har väl andra masker än vad folket har?

Oftast ja, men så måste det ju inte vara, om man lever i ett friskt land med friska myndigheter. Regeringen och FHM är inte friska. De var troligen snåla från dag ett.

Att satsa på munskydd var för dyrt och krångligt. Knappast dyrare och krångligare än det moras till strategi vi har nu.

Vid sidan av vårdens masker och munskydd, finns tvättbara varianter. Jag kan också tänka mig munskydd man byter filter i. Att täcka munnen är hursomhelst bättre än att låta bli.

Enkla munskydd (som tandläkare) använder, är inte heller värdelösa mot covid. De används just nu inom vården, just pga covid.

Region Sörmland har infört det, om jag minns rätt. Även personal utanför covidvården använder munskydd i Sörmland. Munskydd, inte mask, om man ska vara noggrann med orden.
Citera
2020-11-15, 10:15
Medlem
Giesecke: "Uppemot halva befolkningen måste vaccineras innan faran kan börja minska."

Samma man som i juni sa att så många som 40% redan hade antikroppar. Mannen är sjuk.
Citera
2020-11-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är det forskarna tycker sig fått delvis bekräftat, dvs att barn har bättre skydd mot Covid pga korsimmunitet mot förkylningsvirus av Coronatyp (exempelvis OC43). Vuxna har inte alls lika mycket förkylningar av denna sort.

Korsreaktiva antikroppar från andra coronavirus skyddar inte:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Fördjupning:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-11-15, 10:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet faktiskt inte. De kanske analyserar på delstatsnivå, och ser mönster som vi inte ser nationellt? Men jag tvivlar.

I din artikel så framgår ju flera ytterligare negativa omständigheter. Flera stater har i princip slut på IVA-platser. Asymptomatiska C19 får jobba vidare i sjukvården. Man har brist på N95-masker för sjukvårdspersonal.

Det är stora avstånd i USA. Det är antagligen inte lätt att flytta patienter mellan stater. Jag vet inte ens om det är administrativt möjligt. Det känns som något som skulle hanteras på nationell nivå i så fall, men det känns ju inte troligt i dagsläget.

USA:s dödstal gick ju katastrofalt högt i New York, och det är en förhållandevis hälsosam delstat. Det skulle vara att befolkningstätheten är hög, men mycket talar för att det är folkhälsa/sjukvård som är problemet, därför borde andra stater i USA ha ett precis lika högt tak, om det ens är ett tak?

En siffra på femtusen döda om dagen är inte ens orealistiskt. Det motsvarar 147 döda per dag i ett land av Sveriges storlek. Det är förvisso väldigt högt, men långt ifrån omöjligt. Nästan hela Balkan har legat på motsvarande 120 döda/dag ett bra tag, och gör grodhopp på Worldometers lista.

Jag tycker det överhuvudtaget ser väldigt illa ut på många ställen, i synnerhet USA. Inte för att jag ska låtsas som att det ser överdrivet bra ut i Sverige heller, men för tillfället ser det värre ut på de flesta håll.
Jag skrev ytterligare ett inlägg, som du kanske inte såg, då jag tror Guardians beskrivning är felaktig:

https://www.flashback.org/p73611958#p73611958

Ja, vi är ense om att USA står inför en mörk tid. Och att förnekaren Trump är president hela vägen till 20e januari samt ej vill låta Biden påbörja sitt arbete gör det inte bättre.

Men 5000 dödsfall om dagen i USA tror jag är uteslutet. Det skulle "krävas" att stora delar av USA peakar samtidigt. Och USA är ett stort land så jag tror inte det är rimligt.
Citera
2020-11-15, 10:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra artikel som inte bara är siffror utan försöker ge en ärlig bild av verkligheten för sjukvårdspersonalen och de som blir sjuka.

Avundas inte de som jobbar inom vården. Ingen rolig vinter de ser fram emot

https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/
Citera
2020-11-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, ända sen pandemin började då var en rad östasiatiska länder som införde munskydd.
Det var känt från början att viruset är faktiskt luftburet.
Det visste man redan när smittspridningen blev kartlagt för Diamond Princess fartyget.
Om viruset inte var luftburet då skulle inte så många på kort tid blivit smittad i fartyget.

Om viruset var luftburet, skulle hela personalen på mitt jobb slagits ut i våras, omedelbart.

Det var bedrövligt trånga lokaler, inga luftslussar (bara enkeldörrar), det satt oskyddad kontorspersonal precis utanför ingången (!).

Covidavdelningen jag jobbade på låg precis bredvid en administrativ enhet.

Adm-personalen insjuknade inte och inte heller någon annan.

Och hade smittan varit luftburen hade vi behövt bättre skydd, eldrivna masker tex.

Det var virus överallt. Tio patienter som hostar genom sina trackar, det är i princip tio viruskanoner.

Man öppnar, suger rent, irriterar patienten som hostar. Fvoom, det flyger ut droppar + virus.

Hur kan man sköta kontorsjobb vägg i vägg med detta virusträsk utan att bli sjuk?

Det är i första hand en droppsmitta.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-15 kl. 10:27.
Citera
2020-11-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Giesecke: "Uppemot halva befolkningen måste vaccineras innan faran kan börja minska."

Samma man som i juni sa att så många som 40% redan hade antikroppar. Mannen är sjuk.

Tegnells mentor va?
Giesecke är en grandios idiot.
Förstår att Tegnell och han lirar bra.
Citera
2020-11-15, 10:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tanten var på en konsert ( det framgår av artikeln ) och den svarta killen uppfattade jag som om han isolerat sig efter att han blev sjuk, inte att han levt isolerad under pandemin.
Lite oroande att det tog några dagar att konstatera låga kaliumvärden:

Inom några dagar kommer svaret: coronaviruset har orsakat en så kallad hypokalemia i Saids vältränade kropp, något som förekommer bland många covidsmittade. Det är en brist på kaliumjoner som gör att musklerna inte fungerar som de ska. För Said satte det sig i benmusklerna, men det hade lika gärna kunnat drabba hjärtmuskeln om han inte hade fått vård i tid.

Kaliumdoser för att förhindra detta är en av de saker som Akademiskas läkare diskuterar tillsammans.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/
Citera
2020-11-15, 10:26
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mycket bra artikel, fruktansvärd arbetssituation för personalen, men de verkar luttrade. Artikeln avslutas ju med ett sms som säger att det är fullt. Vad är nästa steg, att gå upp i katastrofläge?

Helt horribel situation för vårdpersonalen som måste vara i frontlinjen igen. Alla har inte ens kunnat ta hela sin semester på sommaren. Det måste kännas hopplöst när de samtidigt ser hur folk struntar i råd och rekommendationer.

Vet någon om fältsjukhusen har börjat byggas upp igen i de värst drabbade regionerna?
Eller det är nog lika illa i de flesta regioner.

Jag är mer orolig nu än jag var i våras. På våren kändes det lättare eftersom det var ljust och man kunde vistas utomhus mer och mer för varje dag. Nu är det mörkt på alla sätt och vis och för första gången under pandemin känner jag hopplöshet och är rädd för hur det ska bli.

Jag hoppas att viktiga samhällsfunktioner fortsätter att fungera och att det inte blir så illa att så många blir sjuka att tex strömförsörjning och transporter blir lidande eller att sjukvården äldreomsorgen kollapsar pga personalbrist. Känns inte så bra när vintern är på intågande och allt är så osäkert. Den kommande veckan kommer nog att visa vart vi är på väg och jag hoppas och ber på goda nyheter.

Nu får vi också hoppas att vaccinet blir snart klart och att man börjar vaccinera befolkningen under nästa år. (Hoppets år)
Citera
2020-11-15, 10:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Eftersom det är oklart i vilken grad viruset smittar i luften så är det tvärtom en viktig studie. Publikation av studier är inte avsedda att skapa panik utan snarare att bredda vår kunskap.
Så himla oklart är det inte. FHM anser visst att mönstret för smittspridning inte är konsistent med att det skulle vara luftburet. Det finns alltså mycket som talar emot spekulationen att det skulle vara luftburet bara för att de detekterat RNA lite varstans. Tyvärr har många tidningar gjort stora rubriker om luftburen smitta, helt utan uppbackning av vetenskap. Allt för att förvirra.

”Detta [är] på inget sätt nya fynd, utan att man hittat virus på olika ytor i miljön m.m. har gjorts flera ggr tidigare”, skriver Anders Tegnell i ett mejl till SVT Nyheter.

I första hand kontaktsmitta
Han fortsätter: ”Detta har inte gjort att varken Folkhälsomyndigheten eller CDC, WHO och andra stora aktörer ändrat sin grundläggande bedömning att detta är en i första hand kontaktsmitta som smittar i nära kontakter. All epidemiologi pekar åt det hållet.”

Tegnell menar att det kan finnas undantag ”i speciella situationer”.

”Man kan säkert i speciella situationer orsaka en aerosol som kan spridas något längre, men det finns inga fall beskrivna då man har smittspridning via ventilationsanläggningar m.m. som vid de reellt luftburna infektionerna”, skriver han.

FHM ändrar sig inte
Han menar därför att den nya studien inte gör att Folkhälsomyndigheten ändrar sina ställningstaganden. Bland annat eftersom viruset som hittades i den inte var smittsamt.

”Sammantaget tillför studien inget som inte är tidigare känt. Noterbart är också att viruset man hittade inte var viabelt, alltså inte infektiöst. Ändrar därmed inga ställningstaganden som myndigheten gjort”, skriver Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tegnell-om-uppsalastudien-andrar-ingenting
Citera
2020-11-15, 10:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det stämmer:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1

Jag skrev i ett inlägg nyss att studien gjorde i Tyskland, men kom sen på att den gjordes i Skottland.

Man studerade 300,000 anställda inom sjukvården i Skottland.

Risken att läggas in på sjukhus för covid minskar med 17% per hemmaboende småbarn.

Justerat för diverse faktorer som sjuklighet och annat (barnföräldrar har nog bättre hälsa och socioekonomi än barnlösa jämnåriga) blir siffran 11% per barn.

Intressant.

Men inte helt övertygande.

Som forskarna själva noterar så försvinner skillnaden helt om man tar hänsyn för deltidsarbete. Det är alltså bara föräldrar som arbetar deltid som har lägre risk för svår covid. Jämför man bara heltidsarbetande föräldrar/icke-föräldrar så finns det ingen skillnad (HR 1,04, alltså lite högre risk för föräldrar än för icke-föräldrar).

Hela forskningens upplägg ställer också frågor kring vilken roll exponering spelar i sammanhanget. Småbarnsföräldrar är givetvis exponerade för småbarn, men vad är icke-föräldrarna exponerade för? Det jag direkt tänker är att småbarnsföräldrar är hemma och passar sina barn. Icke-föräldrar i samma ålder är antagligen mindre hemma och mer ute och träffar vänner och andra vuxna. Eftersom barn inte alls blir lika sjuka som vuxna så borde det vara en stor fördel att umgås med barn istället för med vuxna. Tillräckligt stor för att förklara hela skillnaden i studien. Men detta är givetvis omöjligt att visa vetenskapligt.

Hursomhelst, intressant forskning, och bra användande av nationella databaser. Som småbarnsförälder själv hade jag gärna sett att jag hade en högre resistens mot covid än allmänheten. Tyvärr är jag inte övertygad efter att ha läst denna studie.
Citera
2020-11-15, 10:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Britton börja gå hårt åt FHM nu.
Bromsade för sent, när vården redan påverkats.
Förordar munskydd.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/britton-sverige-bromsade-for-sent/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in