2020-11-15, 03:04
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
150 är fortfarande inte mycket om man ser till hur många som har haft det. Om de får en lindrigare infektion, och dessutom är mindre smittsamma, så får det snarast ses som positivt, även om det inte är oväntat.

Med tanke på att oerhört få testades under första vågen i våras (vilket torde vara en förutsättning för att man ska kunna utreda återinsjuknande) så låter det snarare rätt högt med 150. Lär säkerligen handla om tusentals om inte fler som i så fall redan har åkt på Covid en andra gång.

Å andra sidan så förväntades väl inte mycket mer än 6 månaders immunitet? Synd bara att Sveriges strategi inte tog hänsyn till detta..
Citera
2020-11-15, 03:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Man kan få narkolepsi även utan vaccin.

From October 2009, when the pandemic began, until the end of 2012, narcolepsy was confirmed in 72 patients aged 5-26 years. The average age at onset was 12 years. 56 of the patients were vaccinated and 16 were unvaccinated. This shows that unvaccinated individuals were also at risk of developing narcolepsy.
https://www.fhi.no/en/news/2017/narcolepsy-after-swineinfluenza/

Det kan mycket väl vara så att en Covid-19 infektion innebär en större risk för narkolepsi än vaccinet.

Sannolikt inte eftersom narkolepsi i alla tider har varit kopplat till just influensa. Däremot är det rätt troligt att en del fick narkolepsi av svininfluensan och inte av vaccinet.
Citera
2020-11-15, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
FHM sa att de skulle ha tester i höst för t-celler. De verkar ha struntat i det.

Hur i jösse namn ska man få fram T-celler? Dom produceras bara om man har en aktiv sjukdom. Efter att sjukdomen är avklarad finns några minnesceller kvar som kan inleda en ny mördarattack ifall sjukdomen skulle komma tillbaka. Man behöver nog göra en odling av det sjukdomsalstrande ämnet för att locka fram T-celler?
Citera
2020-11-15, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
...jag skulle förmodligen bli mycket deprimerad av ett sådant handikapp om allt man tuggar på smakar som en snorkråka.

Men hur känner du att det smakar snorkråka utan smaksinne?

Citat:
Kul att gå ut och dricka öl som smakar absolut ingenting? "Ta den billigaste skiten du har, jag har ingen smak ändå!"

Asch det är ju ändå ruset man vill ha så bara den är kall så!

Citat:
Det här utdragna scenariot kommer att påverka folks psyken värre än Sars-Cov-2.

Mej har det inte påverkat ett pillekvitt. Inte alls. Inte min sambo heller(ett kort tag lite extra ledigt), inte våra barn. Inte våra närmaste vänner. Det är mest som nåt man sett på film.

Citat:
...så här kan jag inte leva för evigt.

Hur? Hysteriskt?

Jag frågar seriöst och vill ha ett seriöst svar för jag förstår verkligen inte vad du syftar på.
Citera
2020-11-15, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Our World data skriver igår om oss (Sverige) och rapportering från oss antal smittade dödsfall.

Why do COVID-19 deaths in Sweden always appear to decrease in the last 10 days?

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8 bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg
Mycket bra att detta togs upp. Sverige skall alltid utmärka sig.
"Sweden is the only country for which the European CDC currently applies this method for the reporting of deaths."
Citera
2020-11-15, 03:28
Medlem
Citat:
Det var en intressant studie. Men att dra den slutsatsen utifrån qPCR (snabb) tester kan lika gärna bero på felmarginalen i sådana tester. Vi vet att det finns en felmarginal hos dem som ligger på en par procent. Det är helt otroligt vilka agendor som ligger bakom det här, vi har en gemensam fiende men bedriver inbördeskrig, jag är helt flabbergasted!

Mest "flabbergasted" borde du vara av din egen okunnighet. qPCR som används i studien är guldstandarden för specificitet och känslighet när det kommer till Covid19-tester. Du blandar ihop det med "rapid antigen tests", vilket givetvis inte är det som används i studien som refererats.

Med tanke på att du verkar ägna större delen av dygnet vakna timmar åt att undergångsrunka om pandemin så är det imponerande att du inte fattat en sån grundläggande skillnad.
Citera
2020-11-15, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hur i jösse namn ska man få fram T-celler? Dom produceras bara om man har en aktiv sjukdom. Efter att sjukdomen är avklarad finns några minnesceller kvar som kan inleda en ny mördarattack ifall sjukdomen skulle komma tillbaka. Man behöver nog göra en odling av det sjukdomsalstrande ämnet för att locka fram T-celler?

Jag är osäker, men det går definitivt att testa på. Finns ju ett antal studier som tittar på detta. Bara väldigt krångligt och i princip omöjligt att göra i större skala med dagens teknik.
Citera
2020-11-15, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
No.

"Antikroppsdetektion görs med en multiplex metod (Sci LifeLab/KTH). För att bestämma metodens prestanda har 270 negativa prover och 157 positiva prover analyserats (se tabell nedan)."

Yes, you don’t understand what a multiplex method is. I don’t have more to add to this because I still feel like this doesn’t change any of my previous statements.
Citera
2020-11-15, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Aftonbladet:
FHM undersöker återinsjuknande i corona

Folkhälsomyndigheten undersöker omkring 150 fall av återinsjuknande i corona, skriver Dagens Nyheter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K5K33/fhm-undersoker-aterinsjuknande-i-corona

“Det är förväntat att man får återinfektion”

Then why did you aim for a herd immunity styled approach to this? What a fucking bizarre organization. It’s a shame that immunity is looking to be a more distant possibility.
Citera
2020-11-15, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad säger du? Har de sysslat med forskningsmygel? Väldigt allvarligt och du får nog redovisa hur de tänker. Har de inte hittat några viruspartiklar?
Man har detekterat vissa RNA-fragment men inte verksamt virus. Det står ju redan i abstract:

(Mina fetningar.)

Citat:
Evidence suggests that SARS-CoV-2, as well as other coronaviruses, can be dispersed and potentially transmitted by aerosols directly or via ventilation systems. We therefore investigated ventilation openings in one COVID-19 ward and central ducts that expel indoor air from three COVID-19 wards at Uppsala University Hospital, Sweden, during April and May 2020. Swab samples were taken from individual ceiling ventilation openings and surfaces in central ducts. Samples were subsequently subjected to rRT-PCR targeting the N and E genes of SARS-CoV-2. Central ventilation HEPA filters, located several stories above the wards, were removed and portions analyzed in the same manner. In two subsequent samplings, SARS-CoV-2 N and E genes were detected in seven and four out of 19 room vents, respectively. Central ventilation HEPA exhaust filters from the ward were found positive for both genes in three samples. Corresponding filters from two other, adjacent COVID-19 wards were also found positive. Infective ability of the samples was assessed by inoculation of susceptible cell cultures but could not be determined in these experiments. Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this, especially considering the relatively low air change rates in these wards. Airborne transmission of SARS-CoV-2 must be taken into consideration for preventive measures.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2#Abs1
Citera
2020-11-15, 06:01
Medlem
fernebos avatar
Har morgonens DN framför mig där man kan läsa om de som återinfekterats av Covid-19.

Bland annat intervjuas 46-årige läkaren Andreas som insjuknade och testade positivt i mars. Nu i oktober insjuknade han rätt rejält igen och testade positivt. Han misstänker också att denna andra gång smittade sin fru. Noterbart med detta och andra fall som tas upp i artikeln är att de som insjuknat en andra gång har blivit lika sjuka som de var första gången. Nåt som inte borde vara fallet, men vad vet man egentligen om Covid-19?

Det spekuleras även om återinfektioner kan bero på att det är olika stammar av viruset man smittats av. Viruset muterar hela tiden.
Citera
2020-11-15, 06:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man har detekterat vissa RNA-fragment men inte verksamt virus. Det står ju redan i abstract:

(Mina fetningar.)

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2#Abs1
Säger jag något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in