2020-11-15, 01:42
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte om jag vågar dra den slutsatsen baserat på enbart den studien, men jag finner det inte omöjligt med tanke på att Sars-Cov-2 angriper nervsystemet. Oavsett så ska försiktighetsprincipen råda, undvik viruset till varje pris tills dess att vi vet mer!
Jag kan förstås inte säga med absolut säkerhet att det var så det låg till. Men alla andra alternativ blir invecklingsstörda när det på något vis ska förklaras varför 22% icke vaccinerade drabbades.

Hade man istället vaccinerat barn och unga först så hade forskarna kliat sig i huvudet pga äldre fick narkolepsi.
Citera
2020-11-15, 01:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En lite intressant sak är att verkar som man tappar antikroppar på riktigt. En jag känner har fått hela arbetslaget testat två gånger, det var inte jättemånga som hade antikroppar men de som testade positivt i våras har inga antikroppar nu.

Det kan ju vara bra eller dåligt. Ovisst än om antikropparna i vissa fall kan vara skadliga.

Men det normala verkar ju som, från en gissning då, att antikroppar håller i sig 5-7 månader.

Att man tappar antikroppar känns som naturlig sak. När viruset är neutraliserat (inert) så känns det kontraproduktivt att kroppen ska fortsätta producera antikroppar då det kostar energi för cellerna. Det är ju lite som att städa hela huset så det är rent och sen fortsätta städa varje dag eller flera gånger om dagen, det är ju rent liksom? Om vi antar att minnescellsteorin är korrekt, så kommer t-cellerna att komma ihåg Sars-Cov-2:s genom och vid behov omvandla celler så att de på nytt kan producera antikroppar vid ett angrepp. Ur mitt naturvetenskapliga perspektiv på det hela känns det som en korret evolutionär approach. Energi ska man vara sparsam med.
Citera
2020-11-15, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag kan förstås inte säga med absolut säkerhet att det var så det låg till. Men alla andra alternativ blir invecklingsstörda när det på något vis ska förklaras varför 22% icke vaccinerade drabbades.

Hade man istället vaccinerat barn och unga först så hade forskarna kliat sig i huvudet pga äldre fick narkolepsi.

Vi kan nog konstatera att det behövs mer forskning på området och att vi ska vara försiktiga tills vi vet hur det ligger till. Vi kan också konstatera att Pandemrix togs fram i ren panik och det vet vi att panik är inte bra.

Jag hade en bekant häromdagen som blev sjuk, de trodde det var covid-19, det visade sig vara svininfluensan. Så den grasserar bland oss ff.
Citera
2020-11-15, 01:54
Medlem
Aftonbladet:
FHM undersöker återinsjuknande i corona

Folkhälsomyndigheten undersöker omkring 150 fall av återinsjuknande i corona, skriver Dagens Nyheter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7K5K33/fhm-undersoker-aterinsjuknande-i-corona
Citera
2020-11-15, 01:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Väldigt trist om andra vågen är en kombo av tappade antikroppar och att det blev höst. Då har sjukdomen en fördel. Där jag bor, siffrorna på smittade har bara gått rakt upp. Rätt skrämmade. för många hade hoppats på att det skulle fortsätta gå ner som det gjort på sommaren. De fyllde den återöppnade covidavdelningen på en enda dag. På något vis har jag försökt lura mig själv att det var över.

Det är säkert en kombo, den här grafen visar en annan bidragande faktor:
https://pbs.twimg.com/media/EmUPFtUXYAAOd7T?format=jpg&name=small
Det här viruset är ingen enskild åtgärd eller killgissning, det är en kombination av faktorer och i princip ett IQ-test. Det är bara att snegla lite på Asien så förstår man det.
Citera
2020-11-15, 02:01
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi kan nog konstatera att det behövs mer forskning på området och att vi ska vara försiktiga tills vi vet hur det ligger till. Vi kan också konstatera att Pandemrix togs fram i ren panik och det vet vi att panik är inte bra.

Jag hade en bekant häromdagen som blev sjuk, de trodde det var covid-19, det visade sig vara svininfluensan. Så den grasserar bland oss ff.
Jag får nog erkänna att jag kan ha varit lite för snabb i slutsatsen.

I studier har man nämligen jämfört Pandemrix med vaccinet Focteria, som inte gav upphov till några sådana biverkningar. Det man upptäckte var att Pandemrix innehöll mycket högre halter av ett visst virusprotein. Just detta protein visade sig av en slump också vara väldigt likt en mottagare för hormonet hypokretin i hjärnan.

Hypokretin reglerar sömn och vakenhet i kroppen och forskarna tror nu att likheten mellan proteinet och mottagaren inneburit att vissa patienter utvecklat antikroppar som angrep både influensavirus och hypokretinmottagare. När mottagarna angreps av antikroppar kunde hormonet hypokretin inte längre reglera vakenhet, vilket ledde till narkolepsi. Forskare i Finland har bland annat hittat dessa dubbelverkande antikroppar i blodprover hos tjugo barn som blev vaccinerade och som sedan utvecklade narkolepsi. Hos dessa barn hittade man dock också en genetisk känslighet för att utveckla sjukdomen.

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Det låter inte helt orimligt det heller... Även om den sista meningen öppnar för att man kan ha valt att vaccinera personer med just risk för narkolepsi i större utsträckning än andra barn.

Det skadar förmodligen inte att man faktiskt går till botten med det. För mig personligen avskräcker det i alla fall inte ifrån att låta mig vaccineras mot Covid-19.
Citera
2020-11-15, 02:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antikroppar är väl inte den enda faktorn som avgör om du är immun, vi har ju även t-celler?

Alla som har genomgått en Covid-19 infektion utvecklar inte antikroppar såvitt jag har förstått, dock kan en t-cellsimmunitet uppstå?

Jag tycker att det är för mycket fokus på antikroppar som om vore avgörande för immunitet.

Det är möjligt att det nativa immunförsvaret kan ta hand om Sars-Cov-2 hos en viss del av befolkningen, kanske CCR5 genen som möjliggör det? Tyvärr har vi haft alldeles för dålig testkapacitet för att kunna belägga sådana påståenden.

Jag tror inte heller att antikroppar är den avgörande punkten.
Citera
2020-11-15, 02:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag får nog erkänna att jag kan ha varit lite för snabb i slutsatsen.

I studier har man nämligen jämfört Pandemrix med vaccinet Focteria, som inte gav upphov till några sådana biverkningar. Det man upptäckte var att Pandemrix innehöll mycket högre halter av ett visst virusprotein. Just detta protein visade sig av en slump också vara väldigt likt en mottagare för hormonet hypokretin i hjärnan.

Hypokretin reglerar sömn och vakenhet i kroppen och forskarna tror nu att likheten mellan proteinet och mottagaren inneburit att vissa patienter utvecklat antikroppar som angrep både influensavirus och hypokretinmottagare. När mottagarna angreps av antikroppar kunde hormonet hypokretin inte längre reglera vakenhet, vilket ledde till narkolepsi. Forskare i Finland har bland annat hittat dessa dubbelverkande antikroppar i blodprover hos tjugo barn som blev vaccinerade och som sedan utvecklade narkolepsi. Hos dessa barn hittade man dock också en genetisk känslighet för att utveckla sjukdomen.

https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Det låter inte helt orimligt det heller... Även om den sista meningen öppnar för att man kan ha valt att vaccinera personer med just risk för narkolepsi i större utsträckning än andra barn.

Det skadar förmodligen inte att man faktiskt går till botten med det. För mig personligen avskräcker det i alla fall inte ifrån att låta mig vaccineras mot Covid-19.

Ingen skugga faller på dig, vi vill alla komma ur den här skiten fortare än kvickt! När det begav sig var Pandemrix en skandal för mig, min mormor dog ett par dagar efter att hon fick skiten. Iofs var hon gammal, men seg som satan, så jag är tveksam. Livet är ju som det är, vi kan inte rädda alla, så är det bara, oavsett vad vi vill.

Edit:
Finländska forskare ska man inte avvisa, de är mycket kompetenta, ungefär som Sverige var förr. De har visat att miljörörelsen falsifierat sina data i Ylöjärvi angående hockeyklubbsteorin, men ingen vill ta upp det.
Senast redigerad av revodneb 2020-11-15 kl. 02:13.
Citera
2020-11-15, 02:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast de som hade SARS hade antikroppar två år efter ha varit sjuka. Inte bara ett försvar i b-minnesceller. Tror även antikroppar mot influensa är mätbara i flera år efter.

Det är ju ett begränsat antal sjukdomar som ger livslång immunitet, många kan man ju återsmittas med. Där man tappar immunitet helt. Olika för olika sjukdomar.

Så att tro att de som haft corona har ett försvar i sina minnesceller undrar jag över. En sak är för att jag träffat på så många som testat positivt nu, men som var sjuka i våras men då fanns inget test, så finns inte en ärlig chans att se om de återsmittats eller om det bara gick någon skitjobbig feber- och hostsjukdom i våras som inte var covid.

Jag tror att du kan finna svaret i att 10% av de smittade driver 80% av sjukdomsfallen i covid-19. De hade inte covid-19 utan något vanligt förekommande coronavirus alternativt säsongsinfluensa. Min dotter var sjuk nu igen och testades för covid-19, negativt. Hon hade covid symtom.

Edit:
Eller så var det något fel på testen. Jag vägrar att gå in på konspirationsteorier. Min dotter är fullt kapabel att genomföra ett självtest.
Citera
2020-11-15, 02:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, inte alls. Påstår de/du att de hittade viabelt virus då får de minsann bevisa det. Annars håller de en genant låg vetenskaplig standard. Det vore väl, av skäl jag tidigare redovisat, inte förvånande om dött virus och "virusskräp" kan hittas lite varstans. Men vill de slå på trumman och hävda att viruset de hittat var viabelt, då ligger bevisbördan blytung på deras egna axlar.

Bevisbördan ligger hos dig, vad säger att viruset inte var viabelt tills att det träffade sin slutpunkt?
Citera
2020-11-15, 02:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Det är väl jävulskt mycket med tanke på att Skåne högst har 11 procent av befolkningen.

det rullar på värre än vad jag trodde.

Vi är nog uppe nu i 10k per dag.

Vi kommer ha 160 till 180 döda per dag kring löning.

Jag skulle tyvärr säga nej, då 10% driver 80% av smittan. Tanken är svindlande och mycket obehaglig, men det är där vi är. Skydda dig och ta hand om dig!
Citera
2020-11-15, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja , jag misstänker att det virus som Cecilia S-Naucler identifierat som trolig givare av korsimmunitet är just HIV. Eftersom så stor del av svenskarna har genetisk motståndskraft mot just HIV.
Hmm, jag reagerade faktiskt när hon i en intervju inte ville svara på vilken forskning det rörde sig om. I alla fall googlade jag fram hennes rapport från i 30 Maj.
Beyond HIV infection: Neglected and varied impacts of CCR5 and CCR5Δ32 on viral diseases
"Finally, the potential influence of CCR5 on the immune responses to coronaviruses is discussed."
"Recent data indicated that SARS-CoV-2 binds to the ACE2 receptor, using this receptor for entry into human cells. Therefore, it is unlikely that CCR5 or CCR5Δ32 have some significant effect on the susceptibility or resistance to SARS-CoV-2 infection. However, CCR5 may have some impact on the clinical course of SARS-CoV-2 infection."
"Taking together, the findings mentioned above suggest that CCR5 could have some influence on the clinical course of SARS-CoV-2 infection. "
"so far, there is no evidence showing a clear involvement of CCR5 in SARS-CoV-2 human infection."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7260533/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in