2020-11-14, 22:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Andra vågen för Sveriges del har kommit ca 7 månader efter första vågen.

Väldigt trist om andra vågen är en kombo av tappade antikroppar och att det blev höst. Då har sjukdomen en fördel. Där jag bor, siffrorna på smittade har bara gått rakt upp. Rätt skrämmade. för många hade hoppats på att det skulle fortsätta gå ner som det gjort på sommaren. De fyllde den återöppnade covidavdelningen på en enda dag. På något vis har jag försökt lura mig själv att det var över.
Citera
2020-11-14, 22:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vi såg det inte komma... Högre än väntat... Men fortfarande det ett litet antal jämfört med i våras... De skulle ändå snart dö... Snart kommer Norge och Finland ikapp... Det är för tidigt att jämföra... Vi är bättre på att rapportera...

----

Har ni registrerat att smitta/dödsfall ökar i Brasilien igen? Är det någon som har koll på varför? Det är lite förvånande då större delen av Brasilien går mot sommar nu. Är det en effekt av det är varmare och de är mer inomhus i luftkonditionerade utrymmen!?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
Det är något som är skumt i brasilien. Antalet nya fall och dödsfall stiger kraftigt. Samtidigt!??

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-24..latest&country=~BRA&region=World&deathsMetric= true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=to tal_deaths&pickerSort=desc
Citera
2020-11-14, 22:50
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alla "tappar" antikroppar. Gäller alla infektioner. Annars skulle blodet bara bestå av antikroppar.

Immunitet är något annat.

Immunitet är komplext naturligtvis. Men vissa sjukdomar ger livslång immunitet pga antikroppar. Hade varit praktiskt om corona varit så. Man blir ju t ex immun mot just den influensan man haft.
Citera
2020-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Guardian tror jag har slarvat med sin artikel.

Här anges CDC:s prognos som totalt 260 000 till 282 000 dödsfall fram till 5e december.

https://edition.cnn.com/2020/11/12/health/us-coronavirus-thursday/index.html, igår

Nu är totalen 245 000 dödsfall enligt Johns Hopkins (källan i artikeln).

Om vi tar CDC:s övre intervall så innebär det 37 000 nya dödsfall på tre veckor så innebär det ett snitt på 1760 dödsfall per dag. Det verkar betydligt mer korrekt men fortfarande en låg skattning (och detta är deras övre intervall).

Överdödligheten ligger på över 277 000 fram till den 3 oktober.
Citera
2020-11-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Immunitet är komplext naturligtvis. Men vissa sjukdomar ger livslång immunitet pga antikroppar. Hade varit praktiskt om corona varit så. Man blir ju t ex immun mot just den influensan man haft.

De ger livslång immunitet, men betyder inte att du kan mäta antikroppar. Betyder att minnesceller snabbt kan producera nya antikroppar när du får en infektion.
Citera
2020-11-14, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
En lite intressant sak är att verkar som man tappar antikroppar på riktigt. En jag känner har fått hela arbetslaget testat två gånger, det var inte jättemånga som hade antikroppar men de som testade positivt i våras har inga antikroppar nu.

Det kan ju vara bra eller dåligt. Ovisst än om antikropparna i vissa fall kan vara skadliga.

Men det normala verkar ju som, från en gissning då, att antikroppar håller i sig 5-7 månader.

Antikroppar är väl inte den enda faktorn som avgör om du är immun, vi har ju även t-celler?

Alla som har genomgått en Covid-19 infektion utvecklar inte antikroppar såvitt jag har förstått, dock kan en t-cellsimmunitet uppstå?

Jag tycker att det är för mycket fokus på antikroppar som om vore avgörande för immunitet.
Citera
2020-11-14, 22:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Väldigt trist om andra vågen är en kombo av tappade antikroppar och att det blev höst. Då har sjukdomen en fördel. Där jag bor, siffrorna på smittade har bara gått rakt upp. Rätt skrämmade. för många hade hoppats på att det skulle fortsätta gå ner som det gjort på sommaren. De fyllde den återöppnade covidavdelningen på en enda dag. På något vis har jag försökt lura mig själv att det var över.
Du har fått god hjälp av FHM och den farliga stollen Tegnell att bli lurad att det är över. Och många andra farliga stollar har getts plats i media och torgfört sina gissningar/förhoppningar som kunskap. Det är som Tegnell själv brukar säga om munskydd: "Falsk trygghet".

Vi kan trösta oss lite med att vården av Covidpatienter har förbättrats sedan i våras. Jag tycker det ser dystert ut, med tanke på takten nya smittade ökar. men kanske andra vågen för Sveriges del kommer bli lite mer skonsam jämfört med den första. Och innan en eventuell tredje våg kommer så finns det gott hopp om att ett verkningsfullt vaccin finns på plats.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-14 kl. 23:02.
Citera
2020-11-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag förstår inte överhuvudtaget vad du grundar dina gissningar på..
Läser du tidningar alls?
Tillverkning har redan börjar sedan länge både hos Pfizer och Astra.
Om de blir godkända, startar leveranserna omedelbart.
Sverige får tilldelning enligt avtal (utifrån storlek på befolkning i EU)
Samtidigt som alla andra länder.
10-tals-100-tals miljoner doser kommer tillverkas och levereras från slutet på december, varje månad framöver.

Varför i helvete skulle Sverige vänta med att starta vaccinationen?
Skåne har allt klart för att börja vaccinera nu tex.
Det är bara vaccinet som saknas..

Varför i helvete Sverige skulle vänta? Du skriver det ju själv - det saknas vaccin. Som sagt, pfizer själva säger att de kommer ha vaccin till 20 miljoner personer vid årsskiftet.

Vid årsskiftet 21/22 har de tillverkat vaccin för 650 miljoner människor. USA har skrivit avtal för 600 miljoner doser (300 miljoner personer).

Men du kan ju tro att Sverige kommer sitta med ett överflöd av vaccin i mellandagarna om du vill.

Sen gissar jag att Sverige har möjlighet att vaccinera folk redan i vår, men det vore ju idiotiskt om immuniteten bara varar ett halvår. Bättre att vänta till hösten.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2020-11-14 kl. 23:07.
Citera
2020-11-14, 23:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Överdödligheten ligger på över 277 000 fram till den 3 oktober.
Intressant. Källa?
Citera
2020-11-14, 23:02
Medlem
Citat:
Intressant. Källa?

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Citera
2020-11-14, 23:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
De ger livslång immunitet, men betyder inte att du kan mäta antikroppar. Betyder att minnesceller snabbt kan producera nya antikroppar när du får en infektion.

Fast de som hade SARS hade antikroppar två år efter ha varit sjuka. Inte bara ett försvar i b-minnesceller. Tror även antikroppar mot influensa är mätbara i flera år efter.

Det är ju ett begränsat antal sjukdomar som ger livslång immunitet, många kan man ju återsmittas med. Där man tappar immunitet helt. Olika för olika sjukdomar.

Så att tro att de som haft corona har ett försvar i sina minnesceller undrar jag över. En sak är för att jag träffat på så många som testat positivt nu, men som var sjuka i våras men då fanns inget test, så finns inte en ärlig chans att se om de återsmittats eller om det bara gick någon skitjobbig feber- och hostsjukdom i våras som inte var covid.
Citera
2020-11-14, 23:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Du har fått god hjälp av FHM och den farliga stollen Tegnell att bli lurad att det är över.

De sa ju på ett tidigt stadium att de förstod att flockimmunitet var möjlig och att detta virus liksom flesta ger immunitet under en längre tid (de har dock aldrig påstått att det skulle vara mer än 1-2 år), de sa att de förutsatte det eftersom virus funkar så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in