2020-11-14, 19:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej du köper inget sådant på bygghandeln för de är slut.

Jag köpte mina FFP3 i januari.
Sjukvården använder mest FFP3 när de har mask.
De blå lapparna folk har är långt ifrån motsvarande men bör hindra en del ändå.
De fanns på apotea på nätet för ca 3-4 dagar sedan, nu slutsålda tror jag iallafall ffp3.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-14 kl. 19:09.
Citera
2020-11-14, 19:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Så nu kommer det inte att gå att testa i större skala i Stockholm igen.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/hardare-ransonering-av-tester--patienter-och-boende-pa-sabo-maste-ga-fore/
Tillbaka till våren igen då...

Undrar om det fortfarande är flockimunitetsstrategin som gäller?

Iom att Tegnell inte är transparent så vet man ju inte vad han styr mot. Utökad testkapacitet är ju inte viktig för alternativ 3.
Citera
2020-11-14, 19:08
Medlem
Hexen666s avatar
Österrikes fuhr, ursäkta förbundskansler Sebastian Kurz:

Citat:
Träffa ingen! Varje social kontakt är en för mycket.

https://www.dn.se/varlden/osterrike-infor-ny-hard-lockdown-har-svar-smittspridning/

Citat:
De som bor ensamma får välja en person som dom får ha personlig kontakt med under perioden

Wow, så generöst. Tack staten

Citat:
- Jag var hemma hos en vän i går kväll och plötsligt var klockan över åtta, så jag fick skynda hem och hoppades att ingen polis skulle se mig...

...Det hade kunnat bli dyrt annars, dryga 1500 kr, sådana är utegångsförbudsböterna

https://www.dn.se/varlden/jag-hoppades-ingen-polis-skulle-se-mig-sa-lever-osterrike-under-nya-nedstangningen/

Trådens alarmister måste vara mycket nöjda över Österrikes fall ner i diktatur och misär
Citera
2020-11-14, 19:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag undrar var är Björn Olsen och Johan Giesecke? De syns inte alls till längre i media.

Hej

Johan Giesecke jobbar nu för WHO och har fått en artikel publicerad i Lancet 27 oktober. Där han skriver under på helt andra åtgärder än de han (tydligen ?) ger som rådgivande senior till FoHM.

Citat:
✓ Strengthen control measures
Ensure individuals, communities, and organisations are fully engaged in control activities (eg, physical distancing, wearing masks, and handwashing and cough and sneeze etiquette)

✓ Ensure that testing is strategic
Use highly sensitive and specific nucleic acid, antigen, and antibody tests linked to surveillance and contact tracing, patient diagnosis, and management

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32117-6/fulltext?fbclid=IwAR04xZ2uHmeSzh_a11_q-DTokFaeyQcq58Vzl05EqIhJ8LT0K3Je4XoRLo4
Citera
2020-11-14, 19:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Anledningen att det är på tapeten igen är ju att det nyligen varit på nyheterna om en studie från Uppsala som gör stor sak av att det hittats virusrester i ventilationen. Frontfigur är återigen Erik Salaneck, som i våras gick ut i media och utpekade myndigheterna som kriminella. Han är tydligen så desperat att bevisa att viruset är luftburet att han övertolkar betydelsen av fyndet. Poängen är snarare att inga viabla virus hittades.

Håller med om att man drar lite väl hårda slutsatser av detta, men OM det nu finns risk för aerosolsmitta i vissa situationer. Varför inte låta försiktighetsprincipen gälla?

Jag har samma undran när det gäller slutsatser dragna av fhm i andra ämnen.
Vi är nu jävligt nära fungerande vaccin, så varför inte ta i lite extra gällande försiktighetsåtgärderna nu i någon månad?
Vi kanske kan rädda någon stackare.
Citera
2020-11-14, 19:12
Medlem
Mellan ett kvartal och ett halvår tills vi kommer få hjälp av vädret för att minska allmänspridningen, nya restriktioner måste införas nu och kanske en lockdown.
Citera
2020-11-14, 19:14
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Undrar om det fortfarande är flockimunitetsstrategin som gäller?

Iom att Tegnell inte är transparent så vet man ju inte vad han styr mot. Utökad testkapacitet är ju inte viktig för alternativ 3.

Precis. Det känns oro ändå ner i magen när testningen måste sanktioneras, pga äldrevård och inläggningar på sjukhus - eko från i våras.

Sen har jag uppfattningen att tf smittskydd i region Stockholm sitter helt i knä på FoHM, så något är helt fel? Hon sitter ju också och håller tillbaka skolorna från att stänga - om de anser att de har många smittade. Medan andra smittskyddsläkare (Uppsala Dalarna Blekinge Skåne) är betydligt tuffare emot FoHM och tar ibland helt egna beslut (Blekinge).

flockimmuniteten är det Anders kör ända in i kaklet nu kan man misstänka.
Citera
2020-11-14, 19:19
Medlem
Citat:
Anledningen att det är på tapeten igen är ju att det nyligen varit på nyheterna om en studie från Uppsala som gör stor sak av att det hittats virusrester i ventilationen. Frontfigur är återigen Erik Salaneck, som i våras gick ut i media och utpekade myndigheterna som kriminella. Han är tydligen så desperat att bevisa att viruset är luftburet att han övertolkar betydelsen av fyndet. Poängen är snarare att inga viabla virus hittades.

CDC bekräftar aerosolsmitta för SARS-nCoV-2. Förutsättningarna för aerosolsmitta ökar dessutom under vinterhalvåret.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/scientific-brief-sars-cov-2.html
Citera
2020-11-14, 19:20
Bannlyst
Kan bli intressant om ca ett halvår när några har fått vaccin och andra inte. Troligen kommer de med vaccin att uppträda som odödliga och ingen kommer att kunna se ner på någon för att dom känner sig odödliga. Några kommer troligtvis at säga att dom har tagit vaccinet och bli riktiga superspridare. På mitt jobb var man superspridaren om man inte tog influensa vaccinet så jag sa alltid att jag tagit det för att slippa bli uthängd som superspridare !!
Citera
2020-11-14, 19:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Jag har redan gjort ett svar i ämnet, eftersom DN:s artikel är en låst betalartikel = ej access, finns här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Urklippt ur Standfords utredning hittar vi denna data: https://ibb.co/Xj6VKZD
Så jag ställer frågan igen hur restaurangerna hamnade på plats 1 hos DN när Standford har dessa på plats 7...

Kan du klippa ur texten ur den låsta artikeln, svårt att bemöta låsta artiklar.

Det är ingen platslista, det är arean i grafen som visar vad som är störst risk.
Citera
2020-11-14, 19:23
Medlem
vinlands avatar
Citat:
....... Poängen är snarare att inga viabla virus hittades.

Nej !

Poängen är att det inte får finnas varken döda eller levande virusrester i ventilations-utblåsen då det handlar om sjukhus-ventilation med högsta hygieniska krav ! Döda virusrester kan inte ta sig in i vent-utblås i de rum som utblåsen sitter i taken. Ritningen på Akademiska visar också att aggregatet är på vinden, alltså har viruset åkt upp från nb och upp i vertikalstigaren till 7tr, där sen vänt i fläkthuset och åkt ner igen, långt mer än beräknade 60 m och sannolikt spritts i hela systemet.

En anställd SSK har i en sidotråd här vittnat om att läkarna efter "undersökningen i Mars", i princip upphörde med att rondera på avdelningarna och satt istället på sina kontor. Den stora frågan om skyddsombudet blev informerad om virusresterna är ej besvarad, liksom varför man höll tyst om resultatet i 7 månader vilket gick ut över SSK på avdelningarna samt PAT, där det sägs att flera strök med.

Citat:
Tengell kallas för Dr Tengele på Akademiska där jag jobbar.

Många i vårdpersonalen har själva insjuknat i covid och även sen deras familjer. Familjemedlemmar har avlidit. Akademiska avdelningar är inte anpassat för att ta hand om smittor som dessa. Utrymmen och avdelningar är trånga och det är omöjligt att hålla avstånden. drabbas undersköterskor och sjuksköterskor, läkarna vägrar gå in i "covid-rummen" utan håller sina ronder på gott avstånd från patienterna, dvs läkarna sitter inne på läkarexpeditionen.

Källa: (FB) Akademiska publicerar studie om att Covid kan vara luftburet - Tegnell avfärdar allt
Senast redigerad av vinland 2020-11-14 kl. 19:42.
Citera
2020-11-14, 19:26
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hej

Johan Giesecke jobbar nu för WHO och har fått en artikel publicerad i Lancet 27 oktober. Där han skriver under på helt andra åtgärder än de han (tydligen ?) ger som rådgivande senior till FoHM.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32117-6/fulltext?fbclid=IwAR04xZ2uHmeSzh_a11_q-DTokFaeyQcq58Vzl05EqIhJ8LT0K3Je4XoRLo4

Vaddå helt andra? Uppmaningen är ju tydlig, och är densamma överallt - följ de anvisningar och restriktioner som finns. Det är ju samma som han och alla andra säger i Sverige, liksom detsamma som de flesta experter och politiker säger överallt.

Du hänger upp dig på att anvisningarna i vissa länder inkluderar ”wear a mask” i vissa miljöer, vilket det inte gör i andra, t ex i Sverige (fast alla får ju göra det om de vill).

Jag tror inte att läsförståelse är din bästa gren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in