2020-11-14, 16:21
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag antar att du inte tittar på debattprogram på tv? För någon dag sedan kunde man lyssna till olika människor som diskuterade om situationen, bl a en ung och vältränad ( efter egen utsago) tjej som arbetade med covid-patienter som röntgensköterska i Stockholm (?) hon blev själv smittad i våras och efter några dagar åkte hon in akut och blev lagd i respirator nästan genast. Jag tror att hon var i 25-års pkdern, hon är fortfarande inte tillbaka på sitt arbete.

Precis. Finns flera exempel på unga som råkat riktigt illa ut av viruset.

Man kan säga att visst är risken låg i JÄMFÖRELSE med gamlingar och riskgrupper men som svenska spel brukar säga; plötsligt händer det!
Citera
2020-11-14, 16:25
Medlem
Citat:
Jag antar att du inte tittar på debattprogram på tv? För någon dag sedan kunde man lyssna till olika människor som diskuterade om situationen, bl a en ung och vältränad ( efter egen utsago) tjej som arbetade med covid-patienter som röntgensköterska i Stockholm (?) hon blev själv smittad i våras och efter några dagar åkte hon in akut och blev lagd i respirator nästan genast. Jag tror att hon var i 25-års pkdern, hon är fortfarande inte tillbaka på sitt arbete.

Det har alltid hänt att unga far illa av influensavirus, ingenting unikt för kinahostan. Definitionen av frisk måste slutas ses som 'inga bakomliggande åkommer', vissa har dålig genetik - dessa är inte friska, utan svaga och sköra. En vältränad kropp behöver inte indikera på bra immunförsvar eller god genetik. Liv är komplicerat, men ett influensavirus likt kinahostan klarar normalt starka kroppar av.
Citera
2020-11-14, 16:28
Medlem
The Centers for Disease Control and Prevention said for the first time, writing in a scientific bulletin posted to its website this week that “the benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer.” Masks are neither completely selfless nor selfish — they help everyone.

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/12/covid-masks-protect-wearers/#click=https://t.co/VGYnuWjmLN
Citera
2020-11-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är nog du som snurrar till det. Jag tycker att man är ganska tydlig och jag har inte svårt att se sambanden. Problemen ni har som hävdar att r-taöet skulle rusa iväg om aerosolsmitta fanns och att munskydd inte funkar är att ni inte kan ta in att det inte alltid är så. Det antar jag man menar med att aerosolsmitta inte är den vanligaste formen av smitta. Men ibland vid något tillfälle - och man är oklar varför - så kan en individ föra vidare smitta så att just förr denne rusar r-talet iväg till 25 t.o.m. eller mer. Det är just därför munskydd är så viktiga. Ibland, inte alltid, är hissen kontaminerad efter att någon färdats i den osv.
Fast även om jag helt eller delvis håller med, så tycker jag inte att man ska lägga så stor vikt vid att försöka stoppa en så liten del av smittan.

Det hade varit en sak om munskydden helt kunde förhindra en samhällssmitta. Men när den enda skillnaden är en något lägre "topp" så är det inte självklart den första åtgärden man tar till.
Citera
2020-11-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har de i så fall misslyckats med att visa.

Aerosolsmitta är visat mellan mink och människa.

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-SARS-CoV-2-in-mink-12-nov-2020.pdf
Citera
2020-11-14, 16:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hur kom du fram till att smittspridning på restauranger ligger på sjunde plats?

DN skriver så här:
Restauranger med bordsservering hade allra störst smittspridning av miljöerna i forskarnas modell, enligt resultaten som publicerades i veckan i tidskriften Nature.

https://www.dn.se/vetenskap/har-ar-risken-att-smittas-av-det-nya-coronaviruset-storst/

Jag har redan gjort ett svar i ämnet, eftersom DN:s artikel är en låst betalartikel = ej access, finns här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Urklippt ur Standfords utredning hittar vi denna data: https://ibb.co/Xj6VKZD
Så jag ställer frågan igen hur restaurangerna hamnade på plats 1 hos DN när Standford har dessa på plats 7...

Kan du klippa ur texten ur den låsta artikeln, svårt att bemöta låsta artiklar.
Citera
2020-11-14, 16:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast även om jag helt eller delvis håller med, så tycker jag inte att man ska lägga så stor vikt vid att försöka stoppa en så liten del av smittan.

Det hade varit en sak om munskydden helt kunde förhindra en samhällssmitta. Men när den enda skillnaden är en något lägre "topp" så är det inte självklart den första åtgärden man tar till.
Du tycker alltså på allvar att man inte ska göra något åt superspridarevent för att de inte alltid inträffar.

Du och jag har nog en helt annorlunda syn i hur allvarlig COVID19 är och hur man ska begränsa smittan

Skippa det där med bilbälten och blinkers också?

Vi har en unik situation för närvarande och det finns tillräckligt med belägg för både aerosolsmitta och munskydd.
Citera
2020-11-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
The Centers for Disease Control and Prevention said for the first time, writing in a scientific bulletin posted to its website this week that “the benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer.” Masks are neither completely selfless nor selfish — they help everyone.

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/12/covid-masks-protect-wearers/#click=https://t.co/VGYnuWjmLN

Översättning:
Centers for Disease Control and Prevention sa för första gången och skrev i en vetenskaplig bulletin som publicerades på sin webbplats den här veckan att "fördelen med maskering härrör från kombinationen av källkontroll och personligt skydd för maskbäraren." Masker är varken helt osjälviska eller själviska - de hjälper alla.

Det är USA:s motsvarighet till folkhälsomyndighet - Dom säger en sak - Sveriges säger tvärtom - Kan det vara så att dom vet något i USA som vi inte vet här?
Vi bör ju få reda på om svenska Folkhälsomyndigheten går att lita på.

För min egen del använder jag skydd. Men det är ju viktigt att många gör det. Skyddet gör också så avstånden ökar i praktiken - för folk tar ett steg tillbaka när ja bär skyddet i butiken.
Senast redigerad av Urbizzo 2020-11-14 kl. 16:47.
Citera
2020-11-14, 16:49
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Jag har redan gjort ett svar i ämnet, eftersom DN:s artikel är en låst betalartikel = ej access, finns här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Urklippt ur Standfords utredning hittar vi denna data: https://ibb.co/Xj6VKZD
Så jag ställer frågan igen hur restaurangerna hamnade på plats 1 hos DN när Standford har dessa på plats 7...

Kan du klippa ur texten ur den låsta artikeln, svårt att bemöta låsta artiklar.

DN artikeln är låst nu så jag kan inte heller läsa den men citerade från den artikeln i ett inlägg som jag skrev idag kl 12:05 då den var öppen.
"Restauranger med bordsservering hade allra störst smittspridning av miljöerna i forskarnas modell, enligt resultaten som publicerades i veckan i tidskriften Nature.

– Restauranger är ungefär fyra gånger så farliga som nästa kategori, som är gym. Därefter kommer kaféer och hotell, säger studiens ledare Jure Leskovec, docent i datavetenskap vid Stanford.

Forskarna utgick från data från mobiltelefoner som visar hur människor rör sig mellan sina bostadsområden och olika offentliga miljöer."
Citera
2020-11-14, 16:50
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Han menade ett muterat virus som likställt med användandet av ” en andra våg”.

Tegnell däremot har sagt att vi inte kommer att få en andra våg och talat om samma mutation.

Det har han sagt! Plus en hel del annat som följande länk ger ett tydligt grafiskt exempel på hans förmåga att förutsäga framtiden och nutiden:

Länk: https://pbs.twimg.com/media/Emi0sRJWMAAXvfO?format=jpg&name=large

Personligen har jag haft stor nytta av Herr Tegnells uttalanden i mina egna analyser av coronautvecklingen.

Jag utgår idag helt enkelt av motsatsen till vad han säger och får då nästan en 100 procentig riktig förutsägelse av framtiden. Han är en profet om man gör på mitt sätt!
Citera
2020-11-14, 16:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Precis. Finns flera exempel på unga som råkat riktigt illa ut av viruset.

Man kan säga att visst är risken låg i JÄMFÖRELSE med gamlingar och riskgrupper men som svenska spel brukar säga; plötsligt händer det!
Precis, ja, risken är låg men den finns och det går inte på förhand att säkert säga att bara för att någon är ung, vältränad och frisk kommer det att gå bra för personen om den smittas. Ingen vet på förhand hur ens kropp reagerar och hanterar detta.

Dessutom kan man få sitt liv väsentligt försämrat även som milt sjuk, ca 2% ( kan vara fler ) får långtidssymptom som ej försvinner inom tre månader, det finns många människor som varit sjuka sedan i mars men som låg hemma och behövde inte uppsöka sjukvården. Detta har drabbat även dem med mildasymptom.

Vi har väl alla varit rejält sjuka i influensa men ändå kunnat vårda oss hemma.

Det är VANSINNE galore att låta smittan spridas så som Sverige har gjort. Fullständigt huvudlöst! Ugh!
Citera
2020-11-14, 16:56
Medlem
Men vi har ju en mutation som driver den andra vågen. D614G mutationen av spike proteinet är den vanligaste varianten idag och den uppstod så sent som i månadsskiftet mars/april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in