2020-11-14, 17:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Tråkigt för amerikanarna att inte Trumpeten insett detta. I samband med hans kampanjmötena har säkert ett antal superspridare deltagit. De verkar som de sket i såväl droppsmitta som aerosolvarianten.
Det verkar som om det finns olika åsikter i högerkretsar om hur smittspridningen skall begränsas.
När det gäller synen på den globala uppvärmningen verkar det vara en större enighet.
Varför drar du in politik i det här? Det får vi inte göra i den här tråden.

Men låt mig dra oss OnT. Just Vita Huset och situationen där i jämförelse med Kongressen är ett utmärkt exempel på att munskydd fungerar. Vi hör inte mycket om utbrott bland politiker utanför Vita huset och i kongressen. Vad jag kan se så efterföljs munskyddsreglerna minutiöst i båda kamrarna.

Jag tror att det är just i liknande sociala situationer ute i samhället där munskydd är effektiva.
Citera
2020-11-14, 17:45
Medlem
Jag undrar var är Björn Olsen och Johan Giesecke? De syns inte alls till längre i media.
Citera
2020-11-14, 17:46
Medlem
arbetets avatar
Mycket intressant liten video om aerosolsmitta. Det finns faktiskt saker man kan göra förutom munskydd då. Man kan skaffa en CO2-mätare. Ju högre halter i en lokal med människor desto större risker (video):

Dave Malkoff
@malkoff
150,526 Americans were diagnosed with #coronavirus YESTERDAY. [Source @COVID19Tracking]
Record-breaking numbers as the weather gets colder.
The latest science says tiny particles can linger in the air for hours after an infected person has left a poorly ventilated room. #COVID19
https://twitter.com/malkoff/status/1327272680660365312?s=20
Citera
2020-11-14, 17:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för vettigt inlägg.

Alla åtgärder kompletterar varandra såklart.

Avstånd, hygien och mask är tillsammans en effektiv kombination.

Tegnells vana att tala till oss som om vi är retards avskyr jag. Han gör oss ju dummare än vad vi är, vilseleder.

Om kaoset fördjupas i vinter kommer jag att fixa fram tvättbara munskydd.

Bättre än inget.

Är det nåt jag lärt mig är det att staten inte tänker åt mig.

Mask verkar inte fungera dock:
Citat:
Why not just conduct a randomized controlled trial to test whether masks work against COVID-19? Why assume such a draconian and dehumanizing mandate works as if it's an article of faith and create such division when we can discover which side is correct? That's what a group of Danish researchers felt, which is why, over the spring, they conducted such a study. So why have the results not been published, three months later? According to one Danish newspaper, the study has been rejected by three medical journals because the results are too controversial.
https://www.theblaze.com/op-ed/horowitz-danish-newspaper-reveals-largest-study-masks-rejected

Tydligen är det ett känsligt ämne att masker är värdelösa mot covid 19.
Citera
2020-11-14, 17:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag undrar var är Björn Olsen och Johan Giesecke? De syns inte alls till längre i media.

Jag har sett flertalet intervjuer med Olsen senaste veckan.bla expressen.
Gisecke har jag inte hört ett ljud ifrån på ett halvår, vilket jag är mycket tacksam för.
Citera
2020-11-14, 17:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jodå! Iaf Björn Olsen (video):

Professorns hårda krav för att stoppa corona

Björn Olsen om skolorna och folksamlingarna

Expressens Niklas Svensson intervjuar Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar

13 November 2020
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorns-harda-krav-for-att-stoppa-corona/
Citera
2020-11-14, 17:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

De avvaktar. Brukar också betyda Lugnet före stormen.
Citera
2020-11-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mycket intressant liten video om aerosolsmitta. Det finns faktiskt saker man kan göra förutom munskydd då. Man kan skaffa en CO2-mätare. Ju högre halter i en lokal med människor desto större risker (video):

Dave Malkoff
@malkoff
150,526 Americans were diagnosed with #coronavirus YESTERDAY. [Source @COVID19Tracking]
Record-breaking numbers as the weather gets colder.
The latest science says tiny particles can linger in the air for hours after an infected person has left a poorly ventilated room. #COVID19
https://twitter.com/malkoff/status/1327272680660365312?s=20

Självklart fungerar en co2-mätare, att jag inte tänkt på det. Genialt!

Nu skall man dock inte vara där det finns många människor oavsett hur bra luftomsättningen är.
Citera
2020-11-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du tycker alltså på allvar att man inte ska göra något åt superspridarevent för att de inte alltid inträffar.

Du och jag har nog en helt annorlunda syn i hur allvarlig COVID19 är och hur man ska begränsa smittan

Skippa det där med bilbälten och blinkers också?

Vi har en unik situation för närvarande och det finns tillräckligt med belägg för både aerosolsmitta och munskydd.
Något sånt, ja. Du kan ändå inte räkna med att folk bär munskydd på privata tillställningar, där sånt typiskt inträffar.

Jämförelsen med säkerhetsbälte är trams. Det är som att säga "ni kan sy era egna säkerhetsbälten av en gammal tröja, för det är bättre än ingenting. Även om vi saknar empiriska bevis för att hemmasydda säkerhetsbälten minskar dödligheten i trafik. Europeiska länder där man syr egna bälten har i och för sig högst dödlighet i trafik, men det är ett sammanträffande."
Citera
2020-11-14, 17:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Något är väldigt fel med Standfords undersökning som sen DN rört till.
Först så vänder DN upponer på data och listar restaurangerna som värsta smittkälla, sen visar det sig att under den aktuella tidsperioden för Standfords mätningar, var både gym och restauranger helt stängda i bl.a Kalifornien....

Scrolla ner till disqus för mer reaktioner på länken: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3

Hinner inte titta på det just nu men Expressen skriver också att risken att smittas är störst i restauranger.

Vissa miljöer tycks vara extra smittsamma när det kommer till covid-19.

Enligt en ny amerikansk studie är risken för smitta som störst på restauranger.

Men risken är även stor på gym, kaféer och hotell.
https://www.expressen.se/nyheter/platserna-dar-risken-att-du-smittas-ar-storst/
Citera
2020-11-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har sett flertalet intervjuer med Olsen senaste veckan.bla expressen.
Gisecke har jag inte hört ett ljud ifrån på ett halvår, vilket jag är mycket tacksam för.
Även han wallstam eller vad han hette är puts väck.
Citera
2020-11-14, 18:02
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hinner inte titta på det just nu men Expressen skriver också att risken att smittas är störst i restauranger.

Vissa miljöer tycks vara extra smittsamma när det kommer till covid-19.

Enligt en ny amerikansk studie är risken för smitta som störst på restauranger.

Men risken är även stor på gym, kaféer och hotell.
https://www.expressen.se/nyheter/platserna-dar-risken-att-du-smittas-ar-storst/

Originalstudien framhåller även kyrkor och andra religiösa samlingsplatser, men det har troligen PK-sorterats bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in