2020-11-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
The Centers for Disease Control and Prevention said for the first time, writing in a scientific bulletin posted to its website this week that “the benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer.” Masks are neither completely selfless nor selfish — they help everyone.

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/12/covid-masks-protect-wearers/#click=https://t.co/VGYnuWjmLN

Ja, de funkar. Det är därför de är så poppis inom tandvård, somatik osv.

Poppis i hela världen faktiskt, förutom i Tegnells sekt + följarskaran.

Munskyddsdebatten är totalt absurd.

Det är FHM som startat den.

Jaha, munskydd är onödiga när jag möter ny droppsmitta.. Det var en nyhet för mig, efter, 20+ år i vården.

I våras jobbade jag i overall, munskydd och visir. FHM tyckte väl det var bullshit också...

Nu börjar sjukhus och regioner köra egna race, trötta på FHM dribblande.

Fint att se nån sorts civilkurage.
Citera
2020-11-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja det har jag, Folkhälsomyndigheten... Men du tänker antagligen på andelen döda som handlar om en uppskattning av mörkertalen.

5 % är alltså andelen döda av alla BEKRÄFTAT smittade. Andelen som dör av de som har bekräftats vara smittade. Sedan har vi ju såklart massa människor som aldrig ens testas. Men oavsett mörkertal ser jag inte varför det här skulle handla om helt andra nivåer vid Covid-19...

”Influensasäsong

2015-2016: Antal labfall: 8 915. Antal dödsfall: 255. Andel avlidna: 3 %.

2016-2017: Antal labfall: 13 087. Antal dödsfall: 734. Andel avlidna: 6 %.

2017-2018: Antal labfall: 20 438. Antal dödsfall: 1012. Andel avlidna: 5 %.

2018-2019: Antal labfall: 12 195. Antal dödsfall: 451. Andel avlidna: 4 %.”

Sida 16: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf

3 - 6 % av alla labbtestade avled alltså. Man anger dock 2 % i år men jag vet inte hur säkert det är när det är pågående.

Det var hur som helst cirka 100 000 bekräftat smittade i Covid-19 i höstas samt 6 000 dödsfall. Det ger en andel på 6 % om man räknar på samma sätt som Folkhälsomyndigheten gör ovan...

Nånstans mellan 2-6 % av alla BEKRÄFTAT smittade ser jag i alla fall som rimligt, precis som vid influensor. Men det är inte heller uppåt 180 000 bekräftat smittade i influensor som det är i Covid-19 i år... Annars hade det också resulterat i tusentals dödsfall.

2-6 % av cirka 180 000 bekräftat smittade i Covid-19 = 3 600 - 10 800 avlidna. Och vi har ju över 6100 bekräftat avlidna om man mäter och räknar på samma sätt som FHM ovan, så jag ser inte det orimliga i dessa procent...

Andelen döda ligger ju redan däremellan och stämmer rätt bra överens med den årliga andelen. Men i vanliga influensor pratar vi ju som sagt om 3-6 % räknat på runt 10 000 - 20 000 bekräftat smittade (se citerade) och inte om 180 000 som nu.

Tack för utförligt svar. Hänger delvis med men inte helt🙂

Om vi hade testat lika många vid vanlig influensa hur många bekräftade hade vi haft då? När det är influensasäsong känns det som att var och varannan är drabbad. Alltså väldigt många men få som dör såklart.
Citera
2020-11-14, 17:04
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det har alltid hänt att unga far illa av influensavirus, ingenting unikt för kinahostan. Definitionen av frisk måste slutas ses som 'inga bakomliggande åkommer', vissa har dålig genetik - dessa är inte friska, utan svaga och sköra. En vältränad kropp behöver inte indikera på bra immunförsvar eller god genetik. Liv är komplicerat, men ett influensavirus likt kinahostan klarar normalt starka kroppar av.

Är beredd att hålla med. Men nu har vi inget vaccin som vi har för influensan. Det är alltså direkt livsfarligt för äldre och sjuka och många kommer få förkortat liv eller livskvalitet pga av viruset.
Det andra är att vi vet egentligen inte om vi som friska, starka yngre bär på ngt som kan utgöra en känslighet som gör att vi drabbas extra hårt av coronaviruset. Kanske är just den psykologiska biten av det som skrämmer oss mest eftersom vi trots allt har att göra med en virus som beter sig märkligt, slår olika, oberäkneligt och många gånger kraftfullt. Sedan känner vi inte till vidden av långtidsskadorna av detta. Dessa två aspekter gör att vi instinktivt och med all rätt intar försiktighet. Överlevnadsinstinkten slås på. Sannolikt kommer de flesta klara sig väl om nu inte viruset lägger sig latent eller orsakar långtidsskador. Men dessa två aspekter skrämmer oss när vi inte vet. Detta är ett konkret och nära hot just nu. I samband med terrorattacker sker ungefär samma typ av reaktioner och sedan lägger sig rädslan som en skugga.
Med detta sagt är jag fortfarande kritisk till Sveriges hantering och särskilt till vårens ickeagerande eftersom vi blev utelämnade till vårt eget öde. Sverige hade chansen att bromsa och skydda sin befolkning men satsade på flockimmunitet. Det var fel.
Citera
2020-11-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du tycker alltså på allvar att man inte ska göra något åt superspridarevent för att de inte alltid inträffar.

Du och jag har nog en helt annorlunda syn i hur allvarlig COVID19 är och hur man ska begränsa smittan

Skippa det där med bilbälten och blinkers också?

Vi har en unik situation för närvarande och det finns tillräckligt med belägg för både aerosolsmitta och munskydd.

Tråkigt för amerikanarna att inte Trumpeten insett detta. I samband med hans kampanjmötena har säkert ett antal superspridare deltagit. De verkar som de sket i såväl droppsmitta som aerosolvarianten.
Det verkar som om det finns olika åsikter i högerkretsar om hur smittspridningen skall begränsas.
När det gäller synen på den globala uppvärmningen verkar det vara en större enighet.
Citera
2020-11-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
The Centers for Disease Control and Prevention said for the first time, writing in a scientific bulletin posted to its website this week that “the benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer.” Masks are neither completely selfless nor selfish — they help everyone.

https://www.washingtonpost.com/health/2020/11/12/covid-masks-protect-wearers/#click=https://t.co/VGYnuWjmLN

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, de funkar. Det är därför de är så poppis inom tandvård, somatik osv.

Poppis i hela världen faktiskt, förutom i Tegnells sekt + följarskaran.

Munskyddsdebatten är totalt absurd.

Det är FHM som startat den.

Jaha, munskydd är onödiga när jag möter ny droppsmitta.. Det var en nyhet för mig, efter, 20+ år i vården.

I våras jobbade jag i overall, munskydd och visir. FHM tyckte väl det var bullshit också...

Nu börjar sjukhus och regioner köra egna race, trötta på FHM dribblande.

Fint att se nån sorts civilkurage.

Ja det är bra att du och andra använder - jag också, Och det bra att någon sätter ner foten, eller slår näven i bordet.
Det borde vara självklart att filter ger skydd.
Utomhus är jag inte orolig för där är avstånden längre - i alla fall där jag bor. Men så fort jag vistas under samma tak som någon annan - är det självklart skyddet ska på.

Nu har det också kommit rekommendationer att bara vistas korta tider i närheten av någon annan - och det tycker jag är bra, för det är exponeringen som ska hållas nere. Minskad exponering får man av:
Avstånd
Filter/visir
Korta exponeringstider

Och tvätta, sprita händer
Citera
2020-11-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Är beredd att hålla med. Men nu har vi inget vaccin som vi har för influensan. Det är alltså direkt livsfarligt för äldre och sjuka och många kommer få förkortat liv eller livskvalitet pga av viruset.
Det andra är att vi vet egentligen inte om vi som friska, starka yngre bär på ngt som kan utgöra en känslighet som gör att vi drabbas extra hårt av coronaviruset. Kanske är just den psykologiska biten av det som skrämmer oss mest eftersom vi trots allt har att göra med en virus som beter sig märkligt, slår olika, oberäkneligt och många gånger kraftfullt. Sedan känner vi inte till vidden av långtidsskadorna av detta. Dessa två aspekter gör att vi instinktivt och med all rätt intar försiktighet. Överlevnadsinstinkten slås på. Sannolikt kommer de flesta klara sig väl om nu inte viruset lägger sig latent eller orsakar långtidsskador. Men dessa två aspekter skrämmer oss när vi inte vet. Detta är ett konkret och nära hot just nu. I samband med terrorattacker sker ungefär samma typ av reaktioner och sedan lägger sig rädslan som en skugga.
Med detta sagt är jag fortfarande kritisk till Sveriges hantering och särskilt till vårens ickeagerande eftersom vi blev utelämnade till vårt eget öde. Sverige hade chansen att bromsa och skydda sin befolkning men satsade på flockimmunitet. Det var fel.

Jag Citerar mig själv:

"FÖRSTA jävla Paragrafen i Smittsyddslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2004-168):

1 § Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar."

Även om vi skulle få 0 döda framöver så handlade FHM fel då det fortfarande är mycket oklart med detta virus.

Hade dödligheten (eller smittsamheten) varit bara något lite högre hade sjukvården fått köra triage ännu hårdare än de gjorde i våras plus att den hade blivit totalt överbelastad. I ex Stockholm var den det periodvis redan i "första vågen".
Citera
2020-11-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Those are laboratories, not PCR tests. The studies have since been retracted from the FHM website.

The serological analyses were made at SciLife. Were were talking about detection of antibodies.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/forsta-resultaten-om-antikroppar-efter-genomgangen-covid-19-hos-blodgivare/
Citera
2020-11-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Jag Citerar mig själv:

"FÖRSTA jävla Paragrafen i Smittsyddslagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2004-168):

1 § Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar."

Även om vi skulle få 0 döda framöver så handlade FHM fel då det fortfarande är mycket oklart med detta virus.

Hade dödligheten (eller smittsamheten) varit bara något lite högre hade sjukvården fått köra triage ännu hårdare än de gjorde i våras plus att den hade blivit totalt överbelastad. I ex Stockholm var den det periodvis redan i "första vågen".

Ja det är ju bra med lagtexter - och det borde vara självklart för varenda kotte att målet är att begränsa /hindra smitta.
SÄRSKILT NÄR DET HÄR VIRUSET ÄR HELT OKÄNT - OCH BEVISLIGEN TILLVERKAT I ETT LAB.
Citera
2020-11-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det är bra att du och andra använder - jag också, Och det bra att någon sätter ner foten, eller slår näven i bordet.
Det borde vara självklart att filter ger skydd.
Utomhus är jag inte orolig för där är avstånden längre - i alla fall där jag bor. Men så fort jag vistas under samma tak som någon annan - är det självklart skyddet ska på.

Nu har det också kommit rekommendationer att bara vistas korta tider i närheten av någon annan - och det tycker jag är bra, för det är exponeringen som ska hållas nere. Minskad exponering får man av:
Avstånd
Filter/visir
Korta exponeringstider

Och tvätta, sprita händer

Tack för vettigt inlägg.

Alla åtgärder kompletterar varandra såklart.

Avstånd, hygien och mask är tillsammans en effektiv kombination.

Tegnells vana att tala till oss som om vi är retards avskyr jag. Han gör oss ju dummare än vad vi är, vilseleder.

Om kaoset fördjupas i vinter kommer jag att fixa fram tvättbara munskydd.

Bättre än inget.

Är det nåt jag lärt mig är det att staten inte tänker åt mig.
Citera
2020-11-14, 17:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Jag Citerar mig själv:

Det som skedde på äldreboenden i våras är horribelt. Jag undrar fortfarande om de har rätt till syrgas och läkarbedömning i våg 2?
Ansvaret ligger primärt på regeringen och FHM. Av den anledningen tycker jag att Sverige bör ställas inför domstolen i Haag.
Men de flesta yngre friska tror jag ändå kommer klara sig bra och det är viktigt att lyfta. Glömmer aldrig Sveriges svek dock mot de äldre som betalat skatt ett helt liv och inte fick grundläggande sjukhusvård i våras.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-14 kl. 17:39.
Citera
2020-11-14, 17:41
Medlem
[quote=Urbizzo|73608418]Översättning:
Centers for Disease Control and Prevention sa för första gången och skrev i en vetenskaplig bulletin som publicerades på sin webbplats den här veckan att "fördelen med maskering härrör från kombinationen av källkontroll och personligt skydd för maskbäraren." Masker är varken helt osjälviska eller själviska - de hjälper alla.

Det är USA:s motsvarighet till folkhälsomyndighet - Dom säger en sak - Sveriges säger tvärtom - Kan det vara så att dom vet något i USA som vi inte vet här?
Vi bör ju få reda på om svenska Folkhälsomyndigheten går att lita på.

För min egen del använder jag skydd. Men det är ju viktigt att många gör det. Skyddet gör också så avstånden ökar i praktiken - för folk tar ett steg tillbaka när ja bär skyddet i butiken.[/QUOT]
Jag litar personligen fullständigt på att CDC har tillräckligt evidensbaserad kunskap om sin bedömning om munskydd.
Kunskapsnivån hos FHM låter jag andra bedöma.
Citera
2020-11-14, 17:42
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
DN artikeln är låst nu så jag kan inte heller läsa den men citerade från den artikeln i ett inlägg som jag skrev idag kl 12:05 då den var öppen.
"Restauranger med bordsservering hade allra störst smittspridning av miljöerna i forskarnas modell, enligt resultaten som publicerades i veckan i tidskriften Nature.

– Restauranger är ungefär fyra gånger så farliga som nästa kategori, som är gym. Därefter kommer kaféer och hotell, säger studiens ledare Jure Leskovec, docent i datavetenskap vid Stanford.

Forskarna utgick från data från mobiltelefoner som visar hur människor rör sig mellan sina bostadsområden och olika offentliga miljöer."

Något är väldigt fel med Standfords undersökning som sen DN rört till.
Först så vänder DN upponer på data och listar restaurangerna som värsta smittkälla, sen visar det sig att under den aktuella tidsperioden för Standfords mätningar, var både gym och restauranger helt stängda i bl.a Kalifornien....
Citat:
I am intrigued by the city-specific data showing associations between Covid cases and POIs such as dine-in restaurants, hotels, and gyms, when those facilities were closed in those cities during the majority of the study time. Is there a way to explain this?

Citat:
Raihan Farhad Robert Camp • a day ago
Exactly my observation. No gyms or restaurants were open in CA between March-May (inclusive), which is the time frame according to the authors (I asked them). So they are claiming going to they gym was spreading the virus when the gyms / restaurants were closed!

Scrolla ner till disqus för mer reaktioner på länken: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in