2020-11-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Diskussionerna, eller mer specifikt lekmanna-spekulationerna, kring munskydd kan avslutas nu.

Jag tackar för alla rörläggares och Karlstad-ekonomers beskäftiga inlägg i frågan. Mer illustrativa exempel på Dunning-Kruger får man leta efter.

Antimask-ståndpunkten intas som ett undermedvetet skydd av den inre, psykologiska integriteten och harmonin. Att behöva erkänna att vi i en katastrofal situation leds av en autist helt ur fas med utvecklingen är för smärtsamt och förvirrande för outvecklade psyken. Att sluta upp bakom ledaren, oavsett vad, under kristider är en vanlig psykologisk försvarsmekanism. Svenskar är särskilt mottagliga för detta mtp konsensuskulturen.

Nedan länk till färskt dokument ang munskydd från den amerikanska smittskyddsmyndigheten (CDC).

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html

Här WHO:s rekommendationer:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Här publikation i ämnet i den ledande vetenskapliga tidskriften Nature:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8

Vad ni tror eller tycker är helt irrelevant. Kan ni sluta upprepa klyschor som att "människor vet inte hur man tar på sig masker", "masker gör att man struntar i andra skyddsåtgärder" och "masker ökar smittrisken eftersom folk pillar sig mer i ansiktet". Data har visat att detta inte stämmer! Det var bara floskler Autisten slängde ur sig i början av pandemin tillsammans med galenskaper såsom att "risken för smittspridning i Sverige bedöms som mycket låg" (under brinnande pandemi i norditalien och där varje tänkande människa insåg att det enda rimliga var att utgå ifrån att liknande scenario var möjligt här) och "jag vill inte rekommendera hemarbete eftersom det vore orättvist mot dem som inte kan arbeta hemma".

Ett av de bästa inläggen jag läst i tråden. Tack.

Maskdebatten kan absolut läggas ner.

Hur dysfunktionella FHM och Tegnells personlighet präglat krishanteringen återstår att undersöka. Tegnellismen förtjänar verkligen ett studium, kunde bli ämne för en psykologavhandling.

"Läkare" är alltid en titel som smäller högt, uppmanar till underkastelse.

Men bara för att man utbildats till läkare för 35 år sedan, är man inte halvvetenskapsman, eller ens en vass läkare.

Veyenskapen rör sig hypersnabbt, kunskaper vittrar. Läkeri är i högsta grad en färskvara.

Jag vill påstå att flera av FHM:s kritiker står närmare vetenskapen än FHM.
Citera
2020-11-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om du skulle ha haft det minsta lilla förnuft så skulle du åtminstone ha framfört dina fantasier som en tes eller frågeställning istället för att helt grundlöst låtsas förklara hur världen fungerar.

Har du skolkat från grundskolans fysiklektioner?

Ljud har aldrig och kommer aldrig att kunna transportera en endaste partikel någonstans. Ljud är en vågrörelse av tryckförändring genom luften.
Det där var ett lite för djärvt påstående:
https://arxiv.org/abs/1908.07823
Citera
2020-11-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Möjligen går det att skönja en effekt på smittspridningshastigheten nu relaterat till den totala stängningen av skolan i Sverige för två veckor sedan. Höstlovseffekt?

Hårdare restriktioner. Data på försäljning visar nedgångar = färre folk i rörelse.
Citera
2020-11-12, 09:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är ju i första hand ett politiskt problem då effektiv corona strategi bygger på att du har opinionen med dig. Finns så många förnekare så tror det är svårt att lyckas.

Sen tror jag att Europa är för mesiga med smittspårning och karantän. För att stoppa spridningen måste du hitta pre/asymptomatiska tidigt o sätta dessa i karantän.

Karantän borde vara skilt från hushållet dessutom för att undvika spridningen där.

Asiater är duktiga på detta vilket vi ser på statistiken.

Ja. Jag tror också att punga ut billiga lackmus snabbtester till alla. Då kan vi få bukt på skiten hyffsat utan att behöva stänga ner och sitta i onödiga karantäner. Samt vaccin står runt hörnet. December kommer bli tufft men tror det finns en ljusning tidigt nästa år om man tillämpar ovan nämnda.
Citera
2020-11-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det där var ett lite för djärvt påstående:
https://arxiv.org/abs/1908.07823

Nej det är det inte, ta fram hela artikeln och citera stycket som beskriver hur långt partiklarna förflyttas.
Citera
2020-11-12, 09:08
Medlem
Jag ser att krögarna är negativa till stoppet för alkoholförsäljning och att de tror att ungdomarna kommer att supa skallen av sig de sista dagarna:
- https://www.expressen.se/nyheter/oron-efter-krogstoppet-det-kommer-bli-kaos-/

Samtidigt så skickar en restaurang i mitt närområde ut detta:

Citat:
Vill du njuta av levande musik och samtidigt ta en öl?! Ja kom då till oss i helgen för snart är det ett minne blott.

Snacka om att inte förstå vad som krävs.
Citera
2020-11-12, 09:10
Medlem
Citat:
Så, ta fram hela artikeln och citera stycket som beskriver hur långt partiklarna förflyttas.
Du skrev "Ljud har aldrig och kommer aldrig att kunna transportera en endaste partikel någonstans. "

Rubriken är: "Sound waves move matter"
Citera
2020-11-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag ser att krögarna är negativa till stoppet för alkoholförsäljning och att de tror att ungdomarna kommer att supa skallen av sig de sista dagarna:

Haha ja precis, för en öl och live-musik går ju inte att uppleva innan 22.00
Citera
2020-11-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Du skrev "Ljud har aldrig och kommer aldrig att kunna transportera en endaste partikel någonstans. "

Rubriken är: "Sound waves move matter"

Låt mig gissa, du har också skolkat från fysiklektionerna men behagar ändå försöka undervisa i ett ämne du inte behärskar bara för att du googlat frma några citat som du själv inte egentligen förstår.

Ja, det har betydelse om du är en fluga i luften. Men i perspektivet mellan människor saknar ljudvågen betydelse.
Senast redigerad av L.D. 2020-11-12 kl. 09:17.
Citera
2020-11-12, 09:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Om du skulle ha haft det minsta lilla förnuft så skulle du åtminstone ha framfört dina fantasier som en tes eller frågeställning istället för att helt grundlöst låtsas förklara hur världen fungerar.

Har du skolkat från grundskolans fysiklektioner?

Ljud har aldrig och kommer aldrig att kunna transportera en endaste partikel någonstans. Ljud är en vågrörelse av tryckförändring genom luften.

Med ljud antar jag att aw menar att du skriker, talar högt, sjunger med röst/stämband dvs pressar ut mer luft en vid tystnad då du bara andas. De finns ju tex avrådan från körsång på FHM hemsida
Citera
2020-11-12, 09:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Det rimliga hade varit att införa begränsningen direkt man informerade om den och inte väntat ett vecka så att massor av idioter ska hinna ut och festa till lite extra innan begränsningarna träder ikraft.
Citera
2020-11-12, 09:23
Medlem
Otroligs avatar
Om det nu är så att flera vaccinkandidater visar sig vara dugliga framöver, utöver Pfizers, finns det något som hindrar mer breddad vaccination redan i Q1 nästa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in