2020-11-14, 15:27
Medlem
Om 1% av alla nysmittade senaste två veckorna ca 20000 hamnar på IVA så blir det inom kort 200 nya. Nu måste alla resurser läggas på att minska smittspridningen. Det har ju inte varit Sveriges strategi men den måste ändras annars hotar totalt kaos i vården.
Citera
2020-11-14, 15:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Så kan det absolut vara. Jag mindes inte nu om det var 10 dar från smitta eller tio dar från symtom, som "vägskälet" var, i sjukdomen. Men ja det som du säger låter rimligt. Då kanske folk festar på rätt rejält på helgerna. Eller blir smittade i mataffären, när de storhandlar.... 🤔
Jag minns inte heller riktigt men tror att det är medel ca 10 dagar från symptom. Ja, jag tänkte att många är ute och festar, äter ute, privata fester osv på helgerna och många smittas då?
Citera
2020-11-14, 15:28
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ju mer än två veckor sedan.

Det går inte att se att de åtgärderna gjort någon skillnad. Åtminstone inte avseende antalet nya smittade som rapporteras.

Det kanske syns på sjukhus- eller iva-inläggningarna.
Det kan ha fått fler att testa sig samtidigt som det kan ha tagit lite tid för folk att uppfatta restriktionerna samt att en del kan ha varit initialt tröga att ta dom på allvar.

Man får nog snällt vänta lite till för att se hur stor effekt det gav.
Citera
2020-11-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Inga positiva tecken.

1. Andelen minskar för att testningen utökats till alla grupper jmft med i våras
2. Andelen med antikroppar stiger oerhört långsamt. Flockimmuniteten kan vi glömma innan vaccinet kommer.
3. Du kan inte jämföra R-talet i toppen på våg 1 med början på våg 2.

Allt pekar åt fel håll. Tacka Mr"munskydd funkar inte" och "vi får ingen andra våg".

Nej allt pekar inte åt fel håll.Immuniteten ökar naturligtvis snabbt när fler blir infekterade på kort tid. Allt annat är motsägelsefullt. Har för mig att det var Björn Olsen som sa att vi inte får någon andra våg. Han var hur säker som helst i den förutsägelsen.
Citera
2020-11-14, 15:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att folk blir smittade två helger innan kanske?

Ökningen stämmer ju ganska bra med att det var lönehelg för lite över 2 veckor sen, låt det puttra lite - poff.
Citera
2020-11-14, 15:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nej allt pekar inte åt fel håll.Immuniteten ökar naturligtvis snabbt när fler blir infekterade på kort tid. Allt annat är motsägelsefullt. Har för mig att det var Björn Olsen som sa att vi inte får någon andra våg. Han var hur säker som helst i den förutsägelsen.
Immuniteten uppstår enbart hos dom som smittats och överlevt. Att många blivit smittade av en ibland dödlig sjukdom är inte ett kvitto på något bra.
Citera
2020-11-14, 15:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Inte så långt kvar. nästan tredubbling av fall dom senaste två veckorna. Det betyder att om två veckor så ligger IVA på 150-200. Den här veckan ser det ut som att fallen skulle nära på fördubblas från förra. Om fyra veckor är IVA fullt.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Pratar inte om Tegnell, och hans uttalande var väl i början eller mitten av oktober? Innan det tog fart på allvar. Han har haft absurt många fel. Samma med FHM. Jag menar om man tittar på verkligheten. Inlagda, IVA, smittade samt andelen smittade. Hade jag sagt att Sverige skulle ha 145 personer på IVA den 14:e November i slutet av Oktober hade jag blivit utskrattad. Faktum är att läget är bättre än vad nog alla trodde i slutet av oktober. Ökningstakten kring antalet fall har avstannat, andelen positiva fall ökar inte i samma tempo som befarat, och IVA puttrar på, men inte i den vansinniga takt man kommer ihåg från våren.

Nej, du har fel. IVA följer trenden och puttrar på precis i förväntad takt. Det som dock är tydligt är att steget för att flytta nån från vanlig avdelning till IVA har blivit högre. Eftersom avdelningarna fylls upp väldigt snabbt och snart är på samma nivå som när det var som värst i våras. IVA följer naturligtvis samma utveckling som ökningen i positiva fall, varför skulle det inte göra det?

Inlägget skrev jag andra november. På måndag är det två veckor sen. Vågar du sätta pengar på att jag hade fel och det inte kommer att vara 150-200 IVA på måndag?
Citera
2020-11-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007

Man måste vara intellektuellt handikappad om man inte förstod att denna kinahostan skulle spridas mer under vinterhalvåret. Nåväl, jag anser inte detta vara en andra våg - snarare fortsättning som förstärkts av säsongens klimat. Enligt mig har han rätt, det blir ingen andra våg.
Citera
2020-11-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Inga positiva tecken.

1. Andelen minskar för att testningen utökats till alla grupper jmft med i våras
2. Andelen med antikroppar stiger oerhört långsamt. Flockimmuniteten kan vi glömma innan vaccinet kommer.
3. Du kan inte jämföra R-talet i toppen på våg 1 med början på våg 2.

Allt pekar åt fel håll. Tacka Mr"munskydd funkar inte" och "vi får ingen andra våg".

1. Förvisso, men andelen PCR-positiva ökade bara med 0.5% mellan V44 och V45, vilket tyder på en avtagande smittspridning.

2. Den stiger, och immuniteten är betydligt högre nu än i våras. Vilket minskar R i motsvarande grad.

3. Jag jämför inte. Säger bara att smittspridningen är avtagande eftersom R-minskar.

Påstår inte att vi kommer att ha 0 dödsfall nästa vecka, men ökningen på IVA bör börja avta inom någon vecka. Förutsatt att folk följer rekommendationerna då.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-14 kl. 15:40.
Citera
2020-11-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1040 nya idag... Förra lördagen rapporterade Skåne 400...

De senaste 7 dagarna har Skåne rapporterat 4663 nya fall vilket är 50% mer än de 3070 nya fall de rapporterade föregående 7 dagar (faktiskt 8 dagar eftersom Skåne inte rapporterade på helgen tidigare).

Hmm.... Smittspridningen tycks inte minska i Skåne... Hur länge har Skåne haft lokala restriktioner?

(siffror från platz.se

Frågan är ju hur effektiva dom restriktionerna är i utanförskapsområden, har en känsla av att det mest är andelen immuna som är orsaken till att antal fall börjar minska i ett sånt område.

Så vore intressant med data där man skiljer på såna områden och andra.
Citera
2020-11-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om 1% av alla nysmittade senaste två veckorna ca 20000 hamnar på IVA så blir det inom kort 200 nya. Nu måste alla resurser läggas på att minska smittspridningen. Det har ju inte varit Sveriges strategi men den måste ändras annars hotar totalt kaos i vården.

Tror total kaos i vården är vad FHM föredrar jämfört med att de skulle behöva säga att deras strategi är fel.
Citera
2020-11-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Immuniteten uppstår enbart hos dom som smittats och överlevt. Att många blivit smittade av en ibland dödlig sjukdom är inte ett kvitto på något bra.

Jag känner till det. För någon dag sedan registrerades typ 6000 smittade. Egentligen kanske det är det dubbla ? Av dessa 12 000 kanske det är 40 som avlider. Så de som överlever är i en betryggande majoritet. Det skall vi vara glada för. Vi ser nu att smittspridningen går ner i Belgien. Man kan undra om det är en noggrannare handtvätt som ligger bakom de framstegen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in