2020-11-13, 20:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej, en annan stad.

1. Det finns ett ursprungsfolk i området. Det fanns också ett annat folk som var inflyttade, men som kom att bli ett folk i en annan del på samma kontinent, fast i lite varmare klimat. Idag talar de flesta samma språk, men några få talar ett litet språk härstammandes från samma ö som majoritetsspråket.

2 Namnet kring området runt staden leder oss till en halvö på en annan kontinent, det administrativa området leder oss till ett autonomt område på en ö. Fast i en ny version.

Oj...cajunfolk, kanaker, fransk-kanadensare, Kaledonien och Skottland, här snurrar det (trots att kl inte ens är 21 en fredag!!) - antagligen snurrat ett varv för litet (eller för mycket!).. ...långskottar på Noumea..?
Citera
2020-11-13, 21:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Oj...cajunfolk, kanaker, fransk-kanadensare, Kaledonien och Skottland, här snurrar det (trots att kl inte ens är 21 en fredag!!) - antagligen snurrat ett varv för litet (eller för mycket!).. ...långskottar på Noumea..?

Ja du är ju inne helt rätt där, men du kommer fram till alldeles fel stad och kontinent.

Jag bjussar på en idrottsledtråd. En gång i tiden huserade Oilers i staden.
Senast redigerad av DeValera 2020-11-13 kl. 21:07.
Citera
2020-11-13, 21:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ja du är ju inne helt rätt där, men du kommer fram till alldeles fel stad och kontinent.

Hmmm... funderar vidare - trodde jag var något på spåren när Oilers hette "Alberta Oilers" men även då var de kvar i Edmonton. Annan sport! Duh....
Citera
2020-11-13, 22:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Vill vara kvar i Kanada men långskottar ändå på Aberdeen..? Verkar dessutom ha en förkärlek för "crackers"...
Citera
2020-11-13, 22:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Houston Oilers.

Hade en mycket bra QB vid namn Warren Moon.., samt några snabba småa "smurfer" till recivers.
Citera
2020-11-13, 22:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Houston Oilers.

Hade en mycket bra QB vid namn Warren Moon.., samt några snabba småa "smurfer" till recivers.

Hittade dem också, men tyckte inte det stämde med leadsen, tycker jag iofs inte Aberdeen gör heller...

EDIT; ...finns ett Aberdeen i New South Wales, så oddset sjunker något...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-11-13 kl. 22:42.
Citera
2020-11-13, 22:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Houston Oilers.

Bra försök, men fel stad, vi ska mera norrut.
Citera
2020-11-13, 22:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vill vara kvar i Kanada men långskottar ändå på Aberdeen..? Verkar dessutom ha en förkärlek för "crackers"...

Nej, ingen australiensisk anknytning med Aberdeen vad jag kan se. Håll dig kvar i lönnlövens land.
Senast redigerad av DeValera 2020-11-13 kl. 22:53.
Citera
2020-11-13, 22:51
Medlem
DeValeras avatar
- Kanske finns det ett operahus i denna stad

- Ta bort ett r i denna sång får ni namnet till historisk provins i anslutning till staden: https://www.youtube.com/watch?v=36EM4aCWqjQ

- Angående sportfrågan, ja det är ett hockeylag som efterfrågas.
Citera
2020-11-13, 22:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tackar!

Då tar vi oss ut på en ny resa:

1) ...Australien!!! Nä...

2) Någonting "British"... ....njo - men det var länge sedan.

3) Salta kex

Crackers..?

Fiskar efter en ny ledtråd..
Citera
2020-11-13, 22:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Crackers..?

Fiskar efter en ny ledtråd..

Ett märke av kex som säljs i svenska butiker, ger en stark ledtråd till området där staden ligger. Ja, det finns en halvö i Europa som delar namn med den ö som staden ligger på.

Den europeiska halvön har ett eget språk, som är besläktat med ett minoritetsspråk i stadens område.
Citera
2020-11-13, 23:05
Medlem
DeValeras avatar
Jag har hört en anekdot om en person som beställt en flygbiljett från London till denna stads mycket större och berömdare namne på en helt annan kontinent, men av misstag hamnade på ett plan till denna stad. Om det var flight 714 vet jag inte, men destinationerna delar namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in