2022-04-22, 13:15
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
5. Tidigare kejserlig huvudstad.

6. Matälskaren kan här avnjuta lokalt producerade varor som ansjovis, körsbär och te.

Och jag kan väl förtydliga 4. med att premier league-proffset är någon som spelar i ligan just nu

Hamnar efter en del letande i Trabzon?
Citera
2022-04-22, 17:26
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hamnar efter en del letande i Trabzon?

Och då hamnade du helt rätt Bille!

Så grattis till ett säsongskort till fotbllslaget Trabzonspors hemmamatcher och rätten att ställa nästa fråga!

Ledtrådarna förklarade:

1. Erövrades av den ryska armén våren 1916. (Ledtråden egentligen mest till för att ge er en viss geografisk avgränsning.)

2. Hagia Sophia. Vilken liksom sin mer kända, och betydligt större, namne i Istanbul har gått från kyrka till moské till museum och åter till moské.

3. Händel skrev en opera vid namn Tamerlano där alltså en prinsessa från Trabzon återfinns bland de centrala karaktärerna.

4. Här tänkte jag på Pontus Jansson, Pontus Fürstenberg (mecenat åt bl.a. Carl Larsson och Anders Zorn), samt Pontus de la Gardie, vilka ju alla utan omvägar kan leda oss till regionen Pontus där Trabzon ligger.

5. Här upprättades ett bysantinskt kejsardöme efter korsfararnas erövring av Konstantinopel 1204, vilket kom att bestå ända fram till 1461. (Den härskande dynastin var vida känd för sin skönhet, vilket gjorde prinsessorna extra eftertraktade som gemåler.)
Citera
2022-04-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Och då hamnade du helt rätt Bille!

Så grattis till ett säsongskort till fotbllslaget Trabzonspors hemmamatcher och rätten att ställa nästa fråga!

Ledtrådarna förklarade:

1. Erövrades av den ryska armén våren 1916. (Ledtråden egentligen mest till för att ge er en viss geografisk avgränsning.)

2. Hagia Sophia. Vilken liksom sin mer kända, och betydligt större, namne i Istanbul har gått från kyrka till moské till museum och åter till moské.

3. Händel skrev en opera vid namn Tamerlano där alltså en prinsessa från Trabzon återfinns bland de centrala karaktärerna.

4. Här tänkte jag på Pontus Jansson, Pontus Fürstenberg (mecenat åt bl.a. Carl Larsson och Anders Zorn), samt Pontus de la Gardie, vilka ju alla utan omvägar kan leda oss till regionen Pontus där Trabzon ligger.

5. Här upprättades ett bysantinskt kejsardöme efter korsfararnas erövring av Konstantinopel 1204, vilket kom att bestå ända fram till 1461. (Den härskande dynastin var vida känd för sin skönhet, vilket gjorde prinsessorna extra eftertraktade som gemåler.)

Man tackar så mycket, trevligt! Ny ort:

1) Man skulle tro att SMHI skulle hålla till här.

2) Sidekick i Bit.

3) Delar namn med tillverkare av lantbruksmaskiner.
Citera
2022-04-22, 23:41
Medlem
Jag gissar på Väderstad.
Citera
2022-04-22, 23:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Shit.... "måste vara Väderstad" tänker man och scrollar ner.... ...snyggt plockad, spelet stängde enl London vid 1,02.
Citera
2022-04-22, 23:56
Medlem
Jag förstår inte den andra ledtråden.
Citera
2022-04-23, 08:35
Medlem
Citat:
Man tackar så mycket, trevligt! Ny ort:

1) Man skulle tro att SMHI skulle hålla till här.

2) Sidekick i Bit.

3) Delar namn med tillverkare av lantbruksmaskiner.

Rätt! Ledtråd 2 är helt enkelt David Sundin(Babben Larssons sidekick i programmet Bit(Bäst i test) .

Frågan och valfri lantbruksmaskin till dig!
Citera
2022-04-23, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Jag förstår inte den andra ledtråden.

Nu är det något skumt med citering på FB

Rätt! Ledtråd 2 är helt enkelt David Sundin(Babben Larssons sidekick i programmet Bit(Bäst i test) .

Frågan och valfri lantbruksmaskin till dig!
Citera
2022-04-23, 20:29
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Har svårt att se kopplingen. Han är förresten från hålan Gimo i Uppland - och inget roligt kommer därifrån. Och är Bit en lika jättekänd förkortning på ett skitprogram som Gfvö och Ivhh?
Citera
2022-04-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Har svårt att se kopplingen. Han är förresten från hålan Gimo i Uppland - och inget roligt kommer därifrån. Och är Bit en lika jättekänd förkortning på ett skitprogram som Gfvö och Ivhh?

Ser det står Gimo i Väderstads församling på wikipedia, men står född i Väderstad på andra ställen BiT är programmets logga:

https://images.app.goo.gl/h4ZPsUwjawkE1ae3A
Citera
2022-04-24, 07:55
Medlem
Tack! Jag ska skriva en ny gåta.
Senast redigerad av lllllllllllll 2022-04-24 kl. 08:03.
Citera
2022-04-24, 10:05
Medlem
Sydeuropa
Folkdans
Oliver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem