Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Det enda Lantmäteriet bryr sig om är om det går att bevisa att Esbjörn och EB vid något tillfälle var överens om en affär och ett sådant bevis finns; köpekontraktet. När Esbjörn skrev under det här köpekontraktet så blev det juridiskt bindande (...) Det finns ingen ångervecka, öppet köp eller liknande. Om ett köpekontrakt uppfyller alla formkrav som stipuleras i lagen så är försäljningen beseglad när bläcket har torkat. En säljare kan inte ångra sig!
Har Ebba uppfyllt sin del av avtalet och betalat slutlikviden? Givetvis, annars vore det oerhört obegåvat av henne att skicka in lagfartsansökan. Ingen kan väl tro (utom några på Flashback, då) att hon är rättmätig ägare om hon fortfarande bara har betalat 10 % av totalbeloppet?
Citat:
Ursprungligen postat av
i.beg.to.differ
Vad vi tror oss veta är att Esbjörn velat sälja fastigheten. Har har inte velat lägga ut pengar, alternativt velat flyga under radarn, och därför tipsat en lokal mäklare att han är intresserad att sälja fastigheterna.
Ebba har fått reda på det antagligen genom mäklaren och tagit kontakt med Esbjörn. Han har då bekräftat över en kopp kaffe och eventuella kakor att det förhåller sig så. Ebba anlitar inte bara en utan två värderingsmän där det uppgivna värdet är 4,2 miljoner. Vi vet inte om det är den högsta, lägsta eller genomsnittliga värderingen. Ebba bjuder 3,8 miljoner vilket inte Esbjörn går med på och hon höjer då till 3,9 vilket accepteras.
Det som jag trodde mig veta var att Ebba kontaktade Esbjörn men har missat att Esbjörn redan hade kontaktat mäklare. Så går det när man inte hinner följa med och läsa allt.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Citat:
Hur priset på Esbjörns fastighet – som egentligen består av en större och en liten mindre del – kunnat sättas till 3,9 miljoner är oklart.
Det totala taxeringsvärdet för fastigheten uppgår till 3 493 000 kronor. Ebba Busch betalade 3,9 miljoner kronor, alltså endast 400 000 kronor mer än taxeringsvärdet.
Taxeringsvärdet ska enligt Skatteverket motsvara 75 procent av en fastighets marknadsvärde, men det verkliga värdet ligger i verkligheten ofta betydligt högre än så.
Citat:
Ebba Busch säger att det var Esbjörn som föreslog försäljningssumman 3,9 miljoner. Under intervjun uppger hon också att hon låtit två andra mäklare titta på fastigheten och de har enligt en skriftlig värdering beräknat värdet till 4,2 miljoner kronor.
Har de gjort en gemensam, skriftlig värdering? Någonstans läste jag att den
ena hade gjort en skriftlig värdering men kan inte hitta det nu.
Citat:
Det finns ett par saker som inte framkommit i tråden. Vad framkom i de individuella värderingarna? Var 4,2 miljoner högst, lägst eller mitt emellan. Vad skulle ytterligare en värdering visa? Stämmer spekulationerna i tråden om ännu högre värde?
Ja, det skulle vara väldigt intressant att få mer info här.
Citat:
Vi kan konstatera att Esbjörn vill sälja annars hade han inte tipsat den lokala mäklaren.
Också något jag har missat. Gav inte den lokala mäklaren honom en värdering i så fall? Brukar inte det vara säljaren som tar hand om den biten?
Citat:
Vi kan konstatera att köpekontraktet uppfyller formkraven. Dock inte som köpebrev då det inte är bevittnat. Det är inte helt ovanligt och skyddar säljaren ifrån att köparen inte erlägger slutlikvid. Det skyddar också köpare så att säljaren inte pantsätter fastigheten mellan kontraktsskrivning och tillträde. Att Ebba ansöker om lagfart är helt enligt lagstiftarens intentioner. Dels måste hon skydda fastigheten från försäljning och inteckning. Dels är det lagkrav med respit på det.
Slutligen är lagfartsansökan inte felaktig, den är ofullständig.
Med risk för att vara tjatig: har Ebba erlagt slutlikvid? På ett låst klientmedelskonto, förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
lva
OCH visar sig vara otillräknelig , sa hon väl i samma mening. Hon kan flytta in till Nyår.
Ett litet tips - läs inte Expressen utan gå till hästens egen mun. Ebbas eget Facebook-inlägg:
Citat:
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.
Begriper inte hur hon kunde vara så tanklös att hon skriver så. Det kommer hon att få äta upp av sina motståndare, gång på gång ... För motståndare tycks hon ha, inom och utom partiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakedcat
Intressant besked från lantmäteriet. Vad jag kan förstå betyder det att EB INTE kan luta sig tillbaka och invänta ett lagfartssammanträde där hennes lagfartsansökan godkänns. Hon måste istället aktivt få till en uppgörelse med Esbjörn så att hon kan förevisa en godkänd, bevittnad köpehandling.
Ja, det känns som om det kan gå den vägen.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/smallen-for-ebba-busch-ansokan-om-huset-avslas/
Citat:
– Ansökan har avslagits, bekräftar Monika Hägg på Lantmäteriet, som uppger att sökanden måste inkomma med en ny fullständig ansökan. Annars blir det ingen lagfart.
Från Lantmäteriet:
Citat:
I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas.
"Förvärvshandling", dvs. bevis på att köpet är genomfört? Att slutlikviden har reglerats?
*
Jag tror också att Ebba juridiskt sett har ett glasklart överläge tack vare det underskrivna köpeavtalet men om Esbjörn sätter sig på tvären och vägra skriva under köpebrevet måste hon antagligen stämma honom för avtalsbrott.
Med kvällspressens snyftartiklar vete f-n om det är så smart ändå. Det skulle bli mycket om Esbjörns tårar och värk i hjärtat och som sagt, gamar finns det gott om och ovänner hade hon redan innan.