2020-11-13, 18:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Fast vi har ju ökad testning och vi ser ett stort antal nya fall även om IVA (än så länge) inte nått nivåerna från i våras. En mindre andra våg innebär fortfarande tyvärr en ökning av antalet avlidna under en den perioden och det borde rimligen även ge en ökning på IVA under samma period.

Återigen, jag säger inte att han har rätt. Jag säger bara att utifrån hur situationen ser ut just idag i Sverige så har han inte helt fel. Sen så kommer den kommande månaden visa huruvida faktiskt hade rätt eller inte

Angående en sk. "case-demic" så tyckte jag att det var intressant att se Elon Musks tweet om sina Coronatester och att sätta det i samband med att vi just nu verkar ha många som testar positivt utan att uppvisa några egentliga symptom i övrigt på Covid-19. Men man får ju hoppas att testerna är säkra så att inte ökningen av antalet fall innehåller ett stort antal falska positiva svar. Sen är det ju troligen bättre med falska positiva svar än tvärt om för att minska smittspridningen.

Jag tror att IVA är fullt inom kort. Möjligtvis blir folk rädda och springer och gömmer sig, då sjunker ju R-talet automatiskt. Gör de inte det så kommer smittan att fortsätta uppåt till situationen blir ohållbar, alternativt att flockimmunitet inträder.

Elon Musk blev testad med snabbtester, de är opålitliga, ett PCR-test hade varit bättre.
Citera
2020-11-13, 18:19
Medlem
Det roligaste med hela pandemin är att FHM egentligen inte gjort ett skit, mer och mer talar för att viruset är otroligt säsongsbetonat och att FHM klappade sig på bröstet helt i onödan i våras när siffrorna gick ner.

”Ingen andra våg i Sverige” tjena. Sparka Tegnell, avsätt Löfven... svenska folket ser hellre på idol och knäpper en bira. Jävla får är vi.
Citera
2020-11-13, 18:20
Medlem
Antagligen fler smittade idag än under toppen i våras

När det var som värst i våras var det cirka en procent av Sveriges befolkning som hade en pågående infektion (0,9 procent enligt FHM för april). Idag konstaterades 6000 nya fall, och då har vi ändå stopp för testning i flera regioner. Minst lika många till bör därför läggas på (de länder som testar för fullt fångar i ungefär hälften av fallen), och sedan är de som testas idag antagligen smittade för 5-10 dagar sedan. Så troligtvis 10-15000 nya smittade per dag nu. Enligt internationell litteratur så testas man i snitt 10-15 dagar. Alltså kan vi räkna med att mellan en och två procent av Sveriges befolkning har en pågående infektion. Anledningen att vi inte har så många IVA-fall beror dels på fördröjning, men också på att andelen som hamnar på IVA är lägre idag. Stor smittspridning leder dock till spridning i äldreboenden, och där har antagligen inte dödligheten minskat. Så räkna med minst 100 döda per dag mot slutet av november, och 200-300 senare under december (en nivå som Tjeckien och Belgien har nu). 10000 döda till fram till våren är nog en bra gissning.
Citera
2020-11-13, 18:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
I våras drabbades främst Lombardiet, Piemonte och då orter runt Bergamo, där de flesta fallen koncentrerades. Nu är det mera utspritt t ex Rom, Neapel. Stora områden i mellersta och södra Italien drabbades egentligen inte alls i våras. Stora delar av populationen helt mottaglig alltså. Men visst, återigen är även Lombardiet drabbat, .. hela Italien nu. Kanske med lite undantag av Aostadalen, Trento och Kalabrien där det är relativt lugnt. Så siffrorna kan bli än värre än i våras...

Skulle tro att Italien kommer bli en av de värst drabbade länderna i världen när vi är förbi detta. Det som är lite märkligt är att Afrika ser ut att ha klarat sig så väl som de har gjort.
Citera
2020-11-13, 18:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
10 dagar.

Nu får vi ta och reda ut det här. Det tar 2-14 dagar från det man blir smittad tills att man visar symtom, något enstaka fall har varit upp till 21 dagar. Från det att patienten uppvisar symtom tar det ungefär 10,6 dagar i snitt till fullständig krasch, om det går så illa.
Citera
2020-11-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är en myt att andra länder inte fick in smittan på samma sätt som Sverige. Det är något Tegnell hävdar, som svenskarna tycks tro på?

Norge fick in smittan ungefär samtidigt, det var ett par dagars mellanrum, og smittan kom främst från turister i Österrike, Italien etc.

Antalet smittade personer som kom från dessa platser till båda Norge och Sverige var jämförbara, justerat för antalet invånare.

Kurvorna för smittspridning i Norge och Sverige var nästan exakt dem samma i början, men Norge införde strikta åtgärder, stängde ner etc. och kurvan gick rakt ner, medan i Sverige, som inte gjorde någonting, gick kurvan rakt upp istället.

Det är bar dårar som tror på Tegnell. Mannen som har haft fel i varje fråga han uttalat sig i sedan allt startade.

Finns inte en enda anledning till varför vi i Sverige ska prestera sämst i hela Norden.

- Har FHM, Tegnell och Regeringen infört besöksförbud på äldreboenden än? Näpp. Inte den här gången heller.
- Har FHM, Tegnell och Regeringen infört krav på munskydd och handsprit i all hemtjänst och äldreboenden än? Näpp. Inte den här gången heller.

Och så är vi snart uppe i 10 000 döda innan året är slut.

"Vi har varit naiva...."
Citera
2020-11-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror att IVA är fullt inom kort. Möjligtvis blir folk rädda och springer och gömmer sig, då sjunker ju R-talet automatiskt. Gör de inte det så kommer smittan att fortsätta uppåt till situationen blir ohållbar, alternativt att flockimmunitet inträder.

Elon Musk blev testad med snabbtester, de är opålitliga, ett PCR-test hade varit bättre.

Jag säger inte att du har fel, men jag hoppas att du har fel.
Citera
2020-11-13, 18:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Positivt om vi har mer träffsäkra tester i Sverige men om det finns en utbredd användning av antigen-test runtom i världen så finns det ju ev. fortfarande ett visst belägg för att vi delvis kan ha en "case-demic" just nu. Med det sagt så har jag ingen aning om hur utbredd användningen av dessa tester är så det är ju ren spekulation.

Det är bara att titta på sjukhusinläggningarna och IVA-fallen samt dödstalen så ser du att vi kan skicka "case-demic" rätt ner i soptunnan.

USA har fler "serious/critical" nu än i våras.
Citera
2020-11-13, 18:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag säger inte att du har fel, men jag hoppas att du har fel.

Det hoppas jag också, jag tror tyvärr vi kommer att få den största gråtfesten till jul i mannaminne, vem vill ha det? Ingen hoppas jag.
Citera
2020-11-13, 18:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det du skriver om den 70-årige mannen är så dumt, onödigt och sorgligt. De lyssnar till FHM och följer deras råd men det räcker ju inte för en person som är 70+, eller någon annan för den delen. Att träffa människor på ett mindre rum dagarna i ända är ju en stor riskfaktor i sig, att dessutom vara 70+ är ju ännu mer riskabelt. Om han fått korrekt information på ett tydligt sätt, det räcker inte med att det står i någon studie eller kommit fram vid något enstaka tillfälle få FHM uttalat sig, hadd han vidtagit andra åtgärder antagligen och inte fortsatt att utsätta sig för onödiga risker. Jag blir så jäkla trött på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det handlar inte om att masker kan hjälpa. All forskning, inklusive den jag nyss länkade, säger att masker hjälper. Det är liksom ingen vits med att försöka blanda bort de korten längre.

Det är en smula ironiskt att som svensk myndighetsapologist hävda att munskydd kan vara farligt för att det kan få folk att slarva med andra skyddsåtgärder. Jag har aldrig sett något som tyder på att så skulle vara fallet.

Däremot har jag faktiskt sett ganska många exempel på folk som beter sig oförsiktigt med ursäkten att de följer de svenska rekommendationerna. Ett extremt exempel träffade jag i förra veckan. Jag var på en sorts affärsmöte och träffade en överviktig man 70+ i hans lilla kontor. Under vårt samtal sa jag närmast av artighetsskäl att han skulle ta det försiktigt med tanke på covid-pandemin och att han tycktes leva ett farligt liv (han jobbade med att träffa folk som mig hela dagarna på ett litet kontor). "Vadå? Jag sitter alltid en meter ifrån alla. Jag kan inte bli smittad av något." Detta sa han på fullt allvar och hans källa var den svenska folkhälsomyndigheten. Risken att han är död om ett halvår är ganska stor. I sådana fall blir han ännu ett offer för den svenska pandemipropagandan.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-13 kl. 18:46.
Citera
2020-11-13, 18:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
I början förekom inte heller någon inhemsk smittspridning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

https://tegnellcitat.se
Det gjorde det inte någonstans i världen.
Citera
2020-11-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack, hur ser formeln ut för att beräkna fram R-talet ?
Det fanns info och på den sidan, men tyvärr förstod jag inte den. Men principen lyder "hur många nya smittar varje smittad person i medel". Så om R=1.5 så kommer till exempel 10 smittade personer smitta 15 nya, osv och det växer exponentiellt. Då inkubationstiden i medel är 5 dagar så kan man helt enkelt titta på hur många fler smittade det är efter 5 dagar. Nu fluktuerar statistiken ganska kraftigt över helger så när jag räknat så har jag i stället utgått från 7 dagars rullande medelvärden och tagit ökning sju dagar emellan i stället. Sedan har jag räknat om enligt formeln N7=N0*Re^(7/5). Man får då Re=10^(5*log10(N7/N0)/7). Exempel om vi har en fördubbling på en vecka då är N7/N0=2 och Re=10^(5*log10(2)/7)=1.64 Problemet sedan är att Re kommer att variera ganska mycket dag för dag eftersom det i princip en deriverande operation, så då bör man göra rullande medelvärden på resultatet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in