2020-11-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Självklart så kan, rätt använd, ansiktsmask skydda något, under förutsättning att man fortfarande gör allt för att hålla avstånd och undvika trånga miljöer.

Men frågan om det är värt besväret i stor skala? Det är det inte om folk, istället, börjar slarva med det fysiska avståndet och att undvika miljöer med trängsel.

Titta på Sverige möts från 12/11, Jan Lötvall som borde vara munskyddsproffs visar hur det funkar i praktiken med dom enklare munskydden, det åker ner hela tiden under näsan, och han pillar å grejjar med det.. Det är ju pinsamt beteende av en som vill övertyga Svenska folket om att använda munskydd.
Citera
2020-11-13, 17:21
Medlem
Antal döda senaste 2 veckorna:

Norge: 10 döda
Finland: 9 döda
Sverige: 221 döda.

Vad har Tegnell för bortförklaring denna gång? Och FHM har alltså fortfarande inte stängt besök till äldreboendena?!
Senast redigerad av ormbon 2020-11-13 kl. 17:25.
Citera
2020-11-13, 17:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon

Vad har Tegnell för bortförklaring denna gång?
Vi såg det inte komma... Högre än väntat... Men fortfarande det ett litet antal jämfört med i våras... De skulle ändå snart dö... Snart kommer Norge och Finland ikapp... Det är för tidigt att jämföra... Vi är bättre på att rapportera...

----

Har ni registrerat att smitta/dödsfall ökar i Brasilien igen? Är det någon som har koll på varför? Det är lite förvånande då större delen av Brasilien går mot sommar nu. Är det en effekt av det är varmare och de är mer inomhus i luftkonditionerade utrymmen!?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-13 kl. 17:34.
Citera
2020-11-13, 17:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Frågan är om de fattat rätt beslut

Spanien har såväl en högre andel officiellt smittade per miljon invånare som ett större antal avlidna i/med covid-19 än Sverige.

Om immuniteten är kortvarig och vaccinet är bra samt utan risker är det rätt beslut. De börjar i januari vaccinera riskgrupper om allt går som planerat.
Citera
2020-11-13, 17:30
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Självklart så kan, rätt använd, ansiktsmask skydda något, under förutsättning att man fortfarande gör allt för att hålla avstånd och undvika trånga miljöer.

Men frågan om det är värt besväret i stor skala? Det är det inte om folk, istället, börjar slarva med det fysiska avståndet och att undvika miljöer med trängsel.

Det handlar inte om att masker kan hjälpa. All forskning, inklusive den jag nyss länkade, säger att masker hjälper. Det är liksom ingen vits med att försöka blanda bort de korten längre.

Det är en smula ironiskt att som svensk myndighetsapologist hävda att munskydd kan vara farligt för att det kan få folk att slarva med andra skyddsåtgärder. Jag har aldrig sett något som tyder på att så skulle vara fallet.

Däremot har jag faktiskt sett ganska många exempel på folk som beter sig oförsiktigt med ursäkten att de följer de svenska rekommendationerna. Ett extremt exempel träffade jag i förra veckan. Jag var på en sorts affärsmöte och träffade en överviktig man 70+ i hans lilla kontor. Under vårt samtal sa jag närmast av artighetsskäl att han skulle ta det försiktigt med tanke på covid-pandemin och att han tycktes leva ett farligt liv (han jobbade med att träffa folk som mig hela dagarna på ett litet kontor). "Vadå? Jag sitter alltid en meter ifrån alla. Jag kan inte bli smittad av något." Detta sa han på fullt allvar och hans källa var den svenska folkhälsomyndigheten. Risken att han är död om ett halvår är ganska stor. I sådana fall blir han ännu ett offer för den svenska pandemipropagandan.
Citera
2020-11-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Sant, hur många tror på riktigt att vi gör bättre analyser än Tegnell ? Han måste ljuga medvetet, varför vet jag dock inte. Jag kan inte tänka mig att ett gäng nobodys gör mer träffsäkra analyser än FHM med 500(?) heltidsanställda.

PS. Jag kan ta mig foliehatten själv om ni så vill.

Uppenbarligen inte. Du kan göra narr av det bäst du vill men med facit i hand så är det ju ett stort frågetecken hur de ens kan ha en heltidsanställd...
Citera
2020-11-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon

Vad har Tegnell för bortförklaring denna gång? Och FHM har alltså fortfarande inte stängt besök till äldreboendena?!

Man kan också undra vilken bortförklaring de har i Ungern eller Tjeckien.Hur ser deras strategi ut ?
Citera
2020-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ivor Cummings menade ju att den ökade testningen gjorde att vi såg en massa fall, s.k. case-demic dvs att pandemin är över, vi ser ju på insjuknade och ökningen på IVA att han hade tokfel.

Fast vi har ju ökad testning och vi ser ett stort antal nya fall även om IVA (än så länge) inte nått nivåerna från i våras. En mindre andra våg innebär fortfarande tyvärr en ökning av antalet avlidna under en den perioden och det borde rimligen även ge en ökning på IVA under samma period.

Återigen, jag säger inte att han har rätt. Jag säger bara att utifrån hur situationen ser ut just idag i Sverige så har han inte helt fel. Sen så kommer den kommande månaden visa huruvida faktiskt hade rätt eller inte

Angående en sk. "case-demic" så tyckte jag att det var intressant att se Elon Musks tweet om sina Coronatester och att sätta det i samband med att vi just nu verkar ha många som testar positivt utan att uppvisa några egentliga symptom i övrigt på Covid-19. Men man får ju hoppas att testerna är säkra så att inte ökningen av antalet fall innehåller ett stort antal falska positiva svar. Sen är det ju troligen bättre med falska positiva svar än tvärt om för att minska smittspridningen.
Citera
2020-11-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Beror givetvis på hur många som skulle använda dem. Finns en studie här med lite olika scenarier.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8624327/Face-coverings-lower-Covid-19-death-rate-5-effect-doubles-medical-masks.html

Eller hur man använder dem. Jag var i Italien i september och kan förstå att munskydd ev. inte gett någon nämnvärd effekt där. Men tack för länken, skall bli intressant att läsa.
Citera
2020-11-13, 17:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Fast vi har ju ökad testning och vi ser ett stort antal nya fall även om IVA (än så länge) inte nått nivåerna från i våras. En mindre andra våg innebär fortfarande tyvärr en ökning av antalet avlidna under en den perioden och det borde rimligen även ge en ökning på IVA under samma period.

Återigen, jag säger inte att han har rätt. Jag säger bara att utifrån hur situationen ser ut just idag i Sverige så har han inte helt fel. Sen så kommer den kommande månaden visa huruvida faktiskt hade rätt eller inte

Angående en sk. "case-demic" så tyckte jag att det var intressant att se Elon Musks tweet om sina Coronatester och att sätta det i samband med att vi just nu verkar ha många som testar positivt utan att uppvisa några egentliga symptom i övrigt på Covid-19. Men man får ju hoppas att testerna är säkra så att inte ökningen av antalet fall innehåller ett stort antal falska positiva svar. Sen är det ju troligen bättre med falska positiva svar än tvärt om för att minska smittspridningen.
Musk testades med antigen-test. De är sämre än t ex de pcr-test som används i sverige.
Citera
2020-11-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det beror ju på vilka restriktioner etc. som man inför.

R kommer därmed att pendla upp och ner.

Årstid påverkar säkert på vissa håll också.
Scenario ett i denna rapport ”peaks and valleys” verkar stämma rätt så bra just nu.

https://www.cidrap.umn.edu/sites/default/files/public/downloads/cidrap-covid19-viewpoint-part1_0.pdf
Citera
2020-11-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man kan också undra vilken bortförklaring de har i Ungern eller Tjeckien.Hur ser deras strategi ut ?

Det är viktigt att vi alltid jämför oss med de sämsta och inte de bästa. Det viktiga är att Sverige hamnar i bra dager, inte att människoliv räddas här. Sverigebilden är viktigare än Sveriges befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in