2020-11-13, 16:56
Medlem
Vilken strategi som är bäst lämnar jag osagt. Vad som är det sjuka är hur fel Tegnell har haft i varje fråga. Oavsett strategi så har Tegnell haft fel i varenda sakfråga i både sin gen strategi men även kring virus, munskydd etc...
Citera
2020-11-13, 16:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Din lista är inkomplett. Gå lite längre bak i tiden:
Min favorit tex:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

https://kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

Jag undrar var han trodde att italienarna åker skidor? På låglandet där smittan enligt honom endast fanns? Det är hur många italienare som helst från Lombardiet och övriga landet som åker skidor i Alperna, en hel del har till och med semesterhus-lägenhet där.
Citera
2020-11-13, 17:02
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja nu brakar det loss. Och tre regioner är nu i stabsläge om jag minns rätt.

Det blir tung vinter.

Kanske är viruset mindre farligt nu?

Flera bekanta insjuknade i våras, och var sjuka länge. En var hemma i elva veckor.

Nu har fyra bekanta nyss tillfrisknat och det ung två veckor.

Vården har iofs förbättrats.

Viruset verkar ha blivit lite snällare men mer smittsamt.
Sjukvården har ju också blivit bättre på att behandla Covid-19 patienter och det är positivt.
Citera
2020-11-13, 17:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Han sa att pandemin är över och att det är en case-demic vi ser. Det är ok att ha fel, bara man erkänner det. Att inte erkänna att man har fel trots att man bevisligen har det är inte vetenskap.
Ja pandemin har väl gått över till en endemisk fas, som han har sagt hela tiden. Att det är en casedemic är ju helt sant eftersom man testar enormt mycket med ett test som är överkänsligt. Vi är ju definitivt inne i post-peak fasen iallafall. Sen är det väl en fråga om definitioner. Hur länge ska man kalla det för en pandemi? För covid kommer ju inte att försvinna. Är det en evig pandemi? Är det en pandemi varje gång influensa sveper igenom?
Citera
2020-11-13, 17:07
Medlem
Erki122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det gör du rätt i. De hade ju kunnat lagstifta om mask t.ex och då hade du definitivt burit en. Om rekommendationer inte hjälper så lagstiftar man nämligen och i värsta fall kan man sätta in polis och militär.

Regeringen och FHM försöker skylla ifrån sig åt alla håll. Men faktum kvarstår att de är både inkompetenta och impotenta. Tusentals liv hade redan sparats om t.ex jag, revodneb, vonanka, kostia och några fler fått ta över FHM.

Haha när man ritar upp ett drömscenario i huvudet!! det kommer inte spela någon större roll med lagstiftning, varken på munskydd eller militär/polis, sanningen är om vi vänder på myntet så kommer vi fortfarande ha dessa lekande "experter" som skyller på regeringen och FHM springandes runt bland alla andra människor, som om ni vore odödliga! Troligtvis ni själva som saknar sunt förnuft och höjer dödssiffran här i Sverige.
Senast redigerad av Erki122 2020-11-13 kl. 17:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag undrar var han trodde att italienarna åker skidor? På låglandet där smittan enligt honom endast fanns? Det är hur många italienare som helst från Lombardiet och övriga landet som åker skidor i Alperna, en hel del har till och med semesterhus-lägenhet där.
Det är helt meningslöst att lyssna på honom. Trots att han är statsepidemiolog är det många här på Flashback som verkar ha betydligt mer insikt. Det enda jag kan komma på som har stämt är att han förutsåg i våras att det skulle komma en andra våg i höst, vilket ju inte var så svårt att gissa. Den enda som har varit sämre på att bedöma situationen är väl den gamle läromästaren Giesecke. Sedan har vi ju politikerna som har lagt ner beredskapen och sagt att Sverige har gjort rätt eftersom vår strategi är baserad på forskning.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Spanien kommer börja vaccinera riskgrupper/befolkning i januari. Spanien har otroligt bra vård och de fattar resoluta beslut. Sverige kommer att börja vaccinera riskgrupper/befolkning senare än Spanien, vänta så får ni se.

Frågan är om de fattat rätt beslut

Spanien har såväl en högre andel officiellt smittade per miljon invånare som ett större antal avlidna i/med covid-19 än Sverige.
Citera
2020-11-13, 17:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Jag har sagt sedan dag ett; gör motsatsen till vad Tegnell säger att du ska göra.

........så går det som i t.ex Belgien, Frankrike, Italien och Storbritannien.
Citera
2020-11-13, 17:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja pandemin har väl gått över till en endemisk fas, som han har sagt hela tiden. Att det är en casedemic är ju helt sant eftersom man testar enormt mycket med ett test som är överkänsligt. Vi är ju definitivt inne i post-peak fasen iallafall. Sen är det väl en fråga om definitioner. Hur länge ska man kalla det för en pandemi? För covid kommer ju inte att försvinna. Är det en evig pandemi? Är det en pandemi varje gång influensa sveper igenom?

Att IVA-fallen och inläggningarna ökar motsäger din teori.
Citera
2020-11-13, 17:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att IVA-fallen och inläggningarna ökar motsäger din teori.
Det gör det väl inte eftersom det är förväntat att inläggningarna av covid ökar under vintern eftersom det är ett säsongsbetonat virus. Jag har aldrig förnekat det. Att det däremot skulle bli nån kollaps av vården eller ett värre scenario än i våras tror jag inte på.
Citera
2020-11-13, 17:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Tysk studie som analyserar effekten av olika delstaters olika införande av masktvång. Visar med statistisk klarhet att maskanvändning har en liten men signifikant effekt på smittspridningen. Det är inget universalmedel men det hjälper helt klart att sänka smittspridningen. Att fortsätta förneka det är att fullständigt lämna vetenskapen bakom sig.

Självklart så kan, rätt använd, ansiktsmask skydda något, under förutsättning att man fortfarande gör allt för att hålla avstånd och undvika trånga miljöer.

Men frågan om det är värt besväret i stor skala? Det är det inte om folk, istället, börjar slarva med det fysiska avståndet och att undvika miljöer med trängsel.
Citera
2020-11-13, 17:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Nej, som Nya Zeeland, Singapore och Australien, Norge, Danmark och Finland.

Men ja, du tycker säkert att Tegnell och Regeringens strategi är bättre än ovanstående länders. Du är vänsterpartist va?

Nopp. Nya Zeeland är en ö-nation. Men, visst, jag utesluter inte att Norge och Finland gjorde rätt, även om de inte fick in smittan på samma vis som vi fick ifrån början. Första teststationen blir när vi får veta den totala överdödligheten för 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in