2020-11-12, 15:36
Medlem
Jag kommer nog att lasta av lite. Läste intervju Qviberg på DI och han har ju rätt i att börsen beter sig som början på slutet. Uppgången när valet var över... den gråa verkligheten kommer att smyga sig på vad det lider. När Coronan är över kommer kapitaltillflödet att stoppas. Därefter kommer ju år av budgetsaneringar och krishantering.

Dags att falla av från vinden.

Det skall jag pula med imorgon, men frågan är ju lite vad och hur.
Citera
2020-11-12, 17:56
Medlem
sinewaves avatar
En skitdag, DAX vägrade ge med sig och fick till slut sälja av med knaper vinst.

Avslut,

BEAR DAX x18
Köp: 10:4x
Sälj: 11:1x
P&L: +1.20%

-

BULL DAX x18
Köp 1: 09:0x
Köp 2: 10:0x
Köp 3: 13:0x
Köp 4: 13:5x
Köp 5: 14:1x
Köp 6: 14:1x
Sälj: 17:3x
P&L: +0.56%

Blir fast i konsolidering som lika väl kan vara en segdragen björnflagga. Inte mycket till vinst trots att jag lyckades pricka en drös bottnar i det lägre klustret med i det närmsta kirurgisk precision. Råder visst köpläge fortfarande, men något riskabelt. För egen del var det därför bättre att ta det säkra före de osäkra och söka nya lägen (med mindre insats).

Skärmklipp med alla köp och sälj för sista positionen:
https://i.imgur.com/1kVUaIv.png
DE30EUR @ 5 min
Citera
2020-11-12, 19:04
Medlem
Ingångsläge nu? Var det botten vi såg nyss?

Ser ut som det vänder. Rsi är lågt på 5 under 30 och har börjat vända upp mot 30.
Rsi på 15 och 30 är också ganska lågt.

De andra intervallerna har fortfarande ganska hög rsi

Edit: menar sp500

Edit2: ser ut att komma en ny botten
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-12 kl. 19:12.
Citera
2020-11-12, 20:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Ingångsläge nu? Var det botten vi såg nyss?

Ser ut som det vänder. Rsi är lågt på 5 under 30 och har börjat vända upp mot 30.
Rsi på 15 och 30 är också ganska lågt.

De andra intervallerna har fortfarande ganska hög rsi

Edit: menar sp500

Edit2: ser ut att komma en ny botten

Osäkert läge, notera föregående långa uppgång som avslutades med en sk 'blow off top'. Risk finns att priset ska ned till t ex SMA50 eller åtminstone EMA21 dagliga, 4h eller liknande. Om så är fallet finns en drös att fylla på vägen ned också.

S&P +12.63% på 10 dagar, det är ganska extremt.
Citera
2020-11-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Osäkert läge, notera föregående långa uppgång som avslutades med en sk 'blow off top'. Risk finns att priset ska ned till t ex SMA50 eller åtminstone EMA21 dagliga, 4h eller liknande. Om så är fallet finns en drös att fylla på vägen ned också.

S&P +12.63% på 10 dagar, det är ganska extremt.

Dax ser ut att ha något slags stöd vid 12959. Det har studsat upp runt omkring där flera gånger
Citera
2020-11-12, 20:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kommer nog att lasta av lite. Läste intervju Qviberg på DI och han har ju rätt i att börsen beter sig som början på slutet.

Å andra sidan skrivs ju 1000-tals artiklar varje år om huruvida börsen enligt vissa är på väg upp eller ner, det skrevs såklart artiklar mitt under mars om hur det snart kraschar mer likväl som det skrev artiklar i februari om att uppgången kommer att fortsätta. Poängen är att ingen vet. Därmed inte sagt att Qviberg inte har en högst relevant poäng om att det inte är rimligt att börsen värderas ATH mitt i kristider.

Även Hagströmer (på tal om Qviberg) har ju dock nämnt att börsen är närmast dopad och att en rejäl krasch är högst trolig (enligt honom).
Citera
2020-11-12, 20:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Dax ser ut att ha något slags stöd vid 12959. Det har studsat upp runt omkring där flera gånger

Kanske, RSI på 4h har nu gått ned för de flesta index nu, dvs där är en 'reset' från överaålda nuvåer. 50 är ibland stöd vid starka tjur trender och motstånd i björntrender.

Nu är typiskt läge att titta på de längre trenderna dock samt t ex RSI på saker som 1h eller liknande. Trenderna är ju positiva men priserna ligger högt över t ex SMA50.

Samtidigt är det givet att börja att titta på köp alla dagar där det går runt -2%.
Citera
2020-11-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Å andra sidan skrivs ju 1000-tals artiklar varje år om huruvida börsen enligt vissa är på väg upp eller ner, det skrevs såklart artiklar mitt under mars om hur det snart kraschar mer likväl som det skrev artiklar i februari om att uppgången kommer att fortsätta. Poängen är att ingen vet. Därmed inte sagt att Qviberg inte har en högst relevant poäng om att det inte är rimligt att börsen värderas ATH mitt i kristider.

Även Hagströmer (på tal om Qviberg) har ju dock nämnt att börsen är närmast dopad och att en rejäl krasch är högst trolig (enligt honom).

Jag skiftar om för att hantera risk. Jag vet inte heller, men H och Q har mycket erfarenhet.
Citera
2020-11-12, 23:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Under mars gick trenden från positiv till negativ samtidigt som vi kom från en 200 års extrem för t ex RSI. Senare under mars ändrades trenden.

Där var vi vissa som såg till vissa saker och andra som läste om saker lång tid i efterhand.

Nyheter skrivs i efterhand likväl som experter (försäljare) uttalar sig i efterhand.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-12 kl. 23:05.
Citera
2020-11-13, 08:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

På 15 min börjar det ändra på sig nu, men samtidigt motstånd från trendlinje:
https://i.imgur.com/Bs2bqtw.png

Notera den längre trendlinjen. Kan vara på väg att sätta ny högre lägsta dock, det vore positivt och en typisk köpsignal.
Citera
2020-11-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
På 15 min börjar det ändra på sig nu, men samtidigt motstånd från trendlinje:
https://i.imgur.com/Bs2bqtw.png

Notera den längre trendlinjen. Kan vara på väg att sätta ny högre lägsta dock, det vore positivt och en typisk köpsignal.

Såg det också, köpte på mig omx bulls direkt vid öppning och hade dax över natten. Vet om att det var riskabelt
Citera
2020-11-13, 09:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag köpte xact bear för 3mkr nu, har 14mkr = 18% av mitt kapital, resten cash. Corona har för första gången börjat påverka mitt eget liv i Lund. Jag börjar bli lite skraj att gå ut, har första gången sett ansiktsmasker i Lund, kommer inte att gå på restaurang lika mycket som förut eller i butiker. Har hört läskiga siffror från handlare jag känner om ett uselt november. Idag nytt rekord 11000 döda i världen på en dag, mer än i april, i USA har de 100.000 nya smittade varenda dag och snart blir deras dödssiffror 2000 per dag. För det krävs frys-lastbilar för att ta hand om liken.

Jag ser ingen lösning förrän i maj när det blir varmare och corona senast avtog av sig själv. Sedan kanske vaccin finns i stor skala inför nästa höst. Men redan i januari kommer 1000-tals företag att gå i konkurs. Jag saknar fortfarande att något jätteföretag på börsen konkar, men när det väl sker så kan det bli proppen ur. De enskilda länderna kommer att fatta att det är meningslöst att betala flygvärdinnor full lön fast de inte jobbat på ett år. Det är sjuksköterskor vi behöver.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-13 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in