2020-11-13, 10:14
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
På 15 min börjar det ändra på sig nu, men samtidigt motstånd från trendlinje:
https://i.imgur.com/Bs2bqtw.png

Notera den längre trendlinjen. Kan vara på väg att sätta ny högre lägsta dock, det vore positivt och en typisk köpsignal.

Har följt den här tråden under en bra tid och tycker det är intressant att läsa allas åsikter och funderingar.
Min egen portfölj består mest av större bolag med relativt låg risk. Är långsiktig.

Ser att du postar mycket om dagliga köp och sälj. Förstår inte riktigt principen med dessa grafer och liknande information du postar. Antar att det är nån form av teknisk analys och daytrading du sysslar med? Samt shorta börsen? Det är väl främst dig och lund-no-go som jag sett postat mest om detta. Har du tips på någon bra sida eller youtube film för att kunna sätta sig in i den tradingtaktiken som ni sysslar med?
Är väl inget jag planerar att syssla med själv inom närmsta tiden men skulle vilja få en förståelse så jag kan tolka den information som du och de flesta andra i den här tråden verkar syssla med.

Om lund-no-go eller nån annan i tråden har bra förklaring eller tips på relativt lättslukad läsning om detta ämne får ni mer än gärna skicka till mig.

Trevlig helg!
Citera
2020-11-13, 11:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Har följt den här tråden under en bra tid och tycker det är intressant att läsa allas åsikter och funderingar.
Min egen portfölj består mest av större bolag med relativt låg risk. Är långsiktig.

Ser att du postar mycket om dagliga köp och sälj. Förstår inte riktigt principen med dessa grafer och liknande information du postar. Antar att det är nån form av teknisk analys och daytrading du sysslar med? Samt shorta börsen? Det är väl främst dig och lund-no-go som jag sett postat mest om detta. Har du tips på någon bra sida eller youtube film för att kunna sätta sig in i den tradingtaktiken som ni sysslar med?
Är väl inget jag planerar att syssla med själv inom närmsta tiden men skulle vilja få en förståelse så jag kan tolka den information som du och de flesta andra i den här tråden verkar syssla med.

Om lund-no-go eller nån annan i tråden har bra förklaring eller tips på relativt lättslukad läsning om detta ämne får ni mer än gärna skicka till mig.

Trevlig helg!

1. Graferna visar prisdatan, om man är intresserad av att pris går upp eller ned kan man tänka sig att det är prisdatan man främst är intresserad av. Prisdatan ser man tydligast via graferna.

2. Sysslar inte med daytrading, men det händer att köp och sälj sker samma dag; dvs intradag. En daytrader är 100% ute ur marknaden vid slutet av varje dag, det är inte jag. Min största position i den porfölj jag skriver om här, kallad 'idiotportföljen', är i svenska OMXS30. Där påbörjades det första köpet den 16 mars 2020 och inga köp eller sälj har skett där sedan i juni månad.

En av mina nuvarande långa positioner (tidsmässigt) är också i amerikanska S&P500, där inträffade köp i oktober. Ingen av de positionerna går riktigt i linje med vad en sk 'daytrader' sysslar med.

3. Tips?

Ja, men tyvärr är det så att TA kan kräva lite tid att få ett hum om. Det finns väldigt många kanaler som pratar om allt utom själva prisdatan, något av ett problem. Att det är så beror dock på att det är som med allt inom finans; det handlar främst om att sälja idéer, inte om att få någon annan att ta bättre än sämre beslut.

Tänk också på att TA inte är någon typ av magi utan uteslutande handlar om fler sannolikheter på sin sida än ej. Om du t ex singlar slant finns där en 50% sannolikhet att det blir klave varannan gång. TA handlar i princip om att förskjuta sannolikheten något mer än 60-70%. Det innebär också att idéer som att det existerar någon som gör 100% vinst i 100% av fallen ...

Här är ett par kanaler som inte får mig att vilja hoppa ned från ett högt berg:

* Figuring Out Money
Mikael da Silva är en något irriterande person, men hans TA är vettig
https://www.youtube.com/channel/UCfdPOTevbfCh_QHsyPeZ8MQ

* Tobbe Spekulerar
Tobbe kan vara svår att lyssna på och han rör sig i en väldigt långsam takt, möjligtvis bra för de som inte förstår särskilt mycket
https://www.youtube.com/c/TobbeSpekulerar/videos

* Krown's Crypto Cave
Mest crypto men även generella index mm också. Grafer är dock grafer helt oavsett tillångsslag (dvs oavsett crypt/aktie/index/råvaror...). Förmodligen något avancerat om man inte är van.
https://www.youtube.com/c/KrownsCryptoCave/videos

Du bör också tolka allt som alla säger på ditt vis, det finns inga "rätt" eller "fel".

-

TA är annars ett sätt att få ett hum om när/var det är mer läge än ej att köpa. Inte mer, inte mindre. Det är som sagt inget magiskt. :)
Citera
2020-11-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köpte xact bear för 3mkr nu, har 14mkr = 18% av mitt kapital, resten cash. Corona har för första gången börjat påverka mitt eget liv i Lund. Jag börjar bli lite skraj att gå ut, har första gången sett ansiktsmasker i Lund, kommer inte att gå på restaurang lika mycket som förut eller i butiker. Har hört läskiga siffror från handlare jag känner om ett uselt november. Idag nytt rekord 11000 döda i världen på en dag, mer än i april, i USA har de 100.000 nya smittade varenda dag och snart blir deras dödssiffror 2000 per dag. För det krävs frys-lastbilar för att ta hand om liken.

Jag ser ingen lösning förrän i maj när det blir varmare och corona senast avtog av sig själv. Sedan kanske vaccin finns i stor skala inför nästa höst. Men redan i januari kommer 1000-tals företag att gå i konkurs. Jag saknar fortfarande att något jätteföretag på börsen konkar, men när det väl sker så kan det bli proppen ur. De enskilda länderna kommer att fatta att det är meningslöst att betala flygvärdinnor full lön fast de inte jobbat på ett år. Det är sjuksköterskor vi behöver.

Tänk då att tyskland har det värre än var vi har med lockdowns och grejer.

Dax är på plus och omx är på minus.
Citera
2020-11-13, 11:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Såg det också, köpte på mig omx bulls direkt vid öppning och hade dax över natten. Vet om att det var riskabelt

Mm, man ångrar givetvis att man inte hade DAX över natten. Skulle bli en stor vinst, men min positionsstorlek var för stor. Sätter liksom inte 30% av kontot på något sådant, blir lite för blodigt om det slår fel.

Gick dock in i DAX runt 08:00 och sålde efter öppning till en vinst av +7.50%, dagens största vinst hittills.
Citera
2020-11-13, 11:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tänk då att tyskland har det värre än var vi har med lockdowns och grejer.

Dax är på plus och omx är på minus.
Dax är -1% sedan årsskiftet, OMXS30 är plus 6%. Sverige har 4 gånger fler corona-döda per capita. Båda länderna har likartade börsföretag med likartad marknad. En ledtråd att Sverige ligger för högt, vilket jag är villig att satsa pengar på.
Citera
2020-11-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dax är -1% sedan årsskiftet, OMXS30 är plus 6%. Sverige har 4 gånger fler corona-döda per capita. Båda länderna har likartade börsföretag med likartad marknad. En ledtråd att Sverige ligger för högt, vilket jag är villig att satsa pengar på.

Jo fast dax ökade strax efter lockdowns. Dom hade dock gåt ner runt 10% veckan innan.

Edit: kollade precis igenom listan på företag som tillhör omx30.

Det är inte speciellt många företag som förlorar på dödstal per capita.

Tex Tele2 och Telia borde väl rulla på som vanligt.
Swedish match har jag svårt att tro skulle gå ner pga corona.

Går banker sämre pga corona? Swedbank, seb och nordea?

AstraZeneca borde kanske gynnas?

HM har rapporterat stora vinster
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-13 kl. 12:32.
Citera
2020-11-13, 12:09
Medlem
Det blev en liten skvätt swemet till och CSSP på ICA, haha...'

Nu letar jag efter grejer att sälja... jag skulle ju minska risk idag, inte öka.

Fasen!
Citera
2020-11-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det blev en liten skvätt swemet till och CSSP på ICA, haha...'

Nu letar jag efter grejer att sälja... jag skulle ju minska risk idag, inte öka.

Fasen!

Själv har jag bytt SSAB A mot SSAB B. Det gör jag varje gång skillnaden blir uppemot 2 kr. Idag var skillnaden ett tag 2,10. Det betyder att 1000 A aktier blir 1085 B aktier ungefär Sedan köper jag tillbaka A aktier om skillnaden blir 50 öre eller mindre. Det händer då och då. Tar kanske ett par månader men sedan kommer jag att ha A-aktier igen. Det är på det här sättet jag ökar i SSAB. Funkar rätt bra
Citera
2020-11-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Själv har jag bytt SSAB A mot SSAB B. Det gör jag varje gång skillnaden blir uppemot 2 kr. Idag var skillnaden ett tag 2,10. Det betyder att 1000 A aktier blir 1085 B aktier ungefär Sedan köper jag tillbaka A aktier om skillnaden blir 50 öre eller mindre. Det händer då och då. Tar kanske ett par månader men sedan kommer jag att ha A-aktier igen. Det är på det här sättet jag ökar i SSAB. Funkar rätt bra

Jag trodde det var mest SHB man kunde leka den leken!

SSAB kan gå bra ett tag om Biden lättar på ståltullarna mot EU.
Citera
2020-11-13, 13:17
Medlem
Jag är ju en utpräglad bottenfiskare. Portföljen steg ca 15% när vaccinnyheterna kom (oväntat för mig). Skulle inte vara hela världen om det fortsätter upp men hoppas att det kommer ett nytt nedställ inom kort. Finns några aktier jag inte hann plocka upp och några jag skulle vilja öka innehavet i. Den som lever får se.
Citera
2020-11-13, 15:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
text

Se upp för gap fill uppåt för S&P nu, om det sker är risken överhängande att det sedan gå ned (för det är ett så bra tillfälle att sälja av eller korta marknaden).

Om så är fallet kan din tysk gå rätt ned i sopnedkastet.

Jag klev av min sista position i DAX på den paraboliska rörelse som skedde och inväntar bättre positioner framåt. RSI för t ex 5 min gick också över 75 för SPX mm och på 1 min över 80 för DAX. 1 min är i princip endast bra att använda för långa trendvändningar (tänk SMA50) och RSI vid öppning av index för att försöka få ett hum om var toppen blir mitt i en candle (ja, stressigt). :)
Citera
2020-11-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Se upp för gap fill uppåt för S&P nu, om det sker är risken överhängande att det sedan gå ned (för det är ett så bra tillfälle att sälja av eller korta marknaden).

Om så är fallet kan din tysk gå rätt ned i sopnedkastet.

Jag klev av min sista position i DAX på den paraboliska rörelse som skedde och inväntar bättre positioner framåt. RSI för t ex 5 min gick också över 75 för SPX mm och på 1 min över 80 för DAX. 1 min är i princip endast bra att använda för långa trendvändningar (tänk SMA50) och RSI vid öppning av index för att försöka få ett hum om var toppen blir mitt i en candle (ja, stressigt).

Jag sålde av min position innan uppgången också, väldigt svårt att hitta något bra läge att gå in just nu.

Har haft mycket att göra idag så har inte kunnat fokusera så bra.

Tror du att det blir gapfil nedåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in