Citat:
Ursprungligen postat av
SnurreSnorreman
Domaren som dömde semifinalen mellan Västtyskland och Frankrike i Fotbolls-VM 1982,
Charles Corver, är död. Han är känd för den kanske grövsta domartavlan i VM-historien, då han såg mellan fingrarna på Harald Schumachers överfall på Patrick Battiston.
Han blev 84 år.
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Corver
Citat:
Ursprungligen postat av
Mikojan
Ett fruktansvärt övergrepp av tyske målvakten. Borde ha gett han och domaren Corver delad cell i några månader. Bra dock att händelsen tydligen förföljt Corver livet ut. Det enda han blev känd för.
Minne från barndomen: VM 1986 var det första jag följde ordentligt och jag reagerade på att den tyske målvakten var så överdrivet artig och snäll mot alla hela tiden.
Efterhand kunde jag börja lägga ihop pusslet om att hans beteende hade något att göra med något som skett tidigare och till slut trillade polletten ned när jag fick se
tillbakablick från chockartade händelsen 1982.
Så jag gick från att tycka att den där Harald Schumacher var en genomsnäll typ till någon som bara ville återupprätta sin image.
Att domaren Charles Corver fick en stämpel på sig har jag full förståelse för – det kan ha varit fotbollshistoriens värsta domarmisstag i ett stort mästerskap.