Citat:
Ursprungligen postat av
erwynn
Hur sträcker sig smittspårningen bakåt? En stor andel av 20-30åringarna som kör kroglivet har väl mer sällan symptom och bör därav ha lättare att smitta människor på sina arbetsplatser, i sina hem eller i deras skolmiljöer. Kan det ändå spåras bak till utbrott på krogmiljö eller landar det på skola/arbete/hem?
En mycket intressant synpunkt. Tror att väldigt mycket landar på "hem och arbetsplats", om man frågar FHM. Men jag betvivlar starkt att vi haft en så omfattande smittspårning så att man i detalj kan reda ut allt sånt här. Vissa saker kanske inte går att reda ut men man kan ändå ta det säkra före det osäkra och använda ett logiskt tänkande.
Jag tror verkligen att smittan kan spridas väldigt effektivt i kollektivtrafiken, t.ex. Vi vet ju att smitta sprids när man befinner sig nära främlingar. Särskilt inomhus.
Minns att New York pekade ut tunnelbanan som en stor bov, i våras. Låter mycket rimligt, då man ofta står väldigt tätt inpå varann där, en stor massa av människor, som inte normalt umgås.
Person 1 åker tunnelbana varje dag i 20 minuter, står 30 cm ifrån 10 olika främlingar, som alla andas samma instängda luft... Person 1 får in viruset med utandningsluft och drar hem det till sin sambo.
Som i sin tur smittar några på arbetsplatsen... Resultatet i smittspårningen kanske inte kan säkerställa var person 1 smittats, utan endast personens sambo, samt de som smittats på sambons arbetsplats...
Var klokt av WHO att rekommendera munskydd i kollektivtrafik för länge sen, anser jag. Synd att vi inte har en sån rekommendation här. Tror mycket smittspridning kunde ha undvikits.