2020-11-13, 09:35
Medlem
revodnebs avatar
3 nya smittade minkfarmar.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-13/smitta-pa-ytterligare-tre-svenska-minkfarmar

Citat:
Coronasmitta har konstaterats på ytterligare tre minkfarmar i Sverige, enligt statistik från Statens Veterinärmedicinska anstalt. Det innebär att det finns påvisad smitta på 13 av de 29 minkfarmar som provtagits hittills.

Det kanske blir vi som blir det nya och sista Wuhan?
Citera
2020-11-13, 09:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan finnas flera skäl.

Till exempel att Tyskland har en mer regional smittspridning, där vissa regioner kan ha en allvarlig brist på testkapacitet, men andra inte alls. En annan kan vara att Tyskland smittspårar mer, när man i Sverige i större utsträckning prioriterar ner testning av personer utan symptom. En tredje kan vara att vi i Sverige har en såpass snabb ökning av fall, att man inte kan se bristen i testkapacitet på antalet fall.

Du kan i alla fall omöjligen veta. Sverige och Tyskland är olika länder, i helt olika stadier i den epidemiologiska utvecklingen, med helt olika strategi. Att Sverige har en högre andel positiva tester säger ingenting om Tyskland.
1. Jag påstår ju just att smittspridningen är högre i Sverige.

2. Ingenting? Inte ens när vi vet att testkapaciteten i Tyskland och Sverige är lika stor

Kom igen nu! Öppna ögonen! Vakna!

Har du förberett de ologiska resonemang du ska föra när Tyskland rapporterar sjunkande antal nya fall? Det lär hända om ett par dagar så det är bäst du förbereder dig.

Jag ska avsluta med samma ståndpunkt som jag inledde med samt har visat: Smittspridningen är signifikant lägre i Tyskland än i Sverige.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-13 kl. 09:41.
Citera
2020-11-13, 09:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ok, bra! Tack för svaret.

Kan den mänskliga faktorn ge fel resultat? Att privatpersoner svabbar slarvigt? Eller syns sådant slarv oftast via labbresultat?

Det tror jag säkert. Inte för att det är någon raketforskning att ta ett svabbtest, men det är väldigt obehagligt och att göra det på sig själv är inte helt lätt. Det hade varit mycket bättre med drive in stationer och erfaren personal som gör det.
Citera
2020-11-13, 09:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Snacka inte en massa goja. Om du syftar på Pfizer-vaccinet är det ett EU-avtal, när Spanien får vaccin får Sverige vaccin utefter folkmängd och tillgängliga doser precis som övriga EU-länder. Har dock mina tvivel på att det kommer gå så fort som januari när det ännu inte testats färdigt. Först godkännande, sen producera, sen distribuera. Men drömma kan man ju.

Varför skulle för övrigt Spanien vara först att få ett tysk-amerikanskt vaccin?

Därför att de redan beställt doser och förväntas få leverans vid årsskiftet och om allt går som det ska, börja vaccinera i januari. Vi får väl se om Sverige börjar vaccinera samtidigt som Spanien (det kommer vi inte såklart) men vi kan ju återkomma i frågan.
Citera
2020-11-13, 09:58
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att andas ut en kubikmeter luft tar två timmar, om man andas normalt.

Om ett litet rum som en offentlig toalett t.ex. fylls med droppsmitta kan det handla om hostningar/nysningar, snarare än att räkna hur många kubikmeter luft som befunnit sig i någons lungor.
Citera
2020-11-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Såklart VILL ingen ha överfulla sjukhus med C19-patienter. Men så kommer det bli igen precis som i våras. Anledningen: det är inte tillräckligt många som kan/vill isolera sig helt från samhället. För det är bara total isolation som hjälper mot ett så här smittsamt virus.

Några tusen till kommer att dö i Sverige. Sen kommer vaccin och läget stabiliseras nästa eller nästnästa år. Mer dramatiskt än så blir det inte.
För det första några tusen döda är rätt så dramatiskt.
För det andra de som klarar sig 40% får bestående men och behöver rehabilitering lång tid framöver.
Kostnaden för samhället skulle bli betydligt högre än ett par månaders nedstängning.
Citera
2020-11-13, 10:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Här har du svart på vitt varför man inte ens ska ha snabbtest: Elon Musk själv, som ska vara en sådan stor entreprenör och kunnig ingenjör, sitter och 'undrar vad som händer' när två av testen är negativa och två positiva.

Summa summarum: Låg känslighet är totalt skit.

Läste det. Men det rör en person, inte ofta man bygger slutsatser på 1 person va? Det skulle ju minst vara 80 % tillförlitlighet på snabbtester. Men det finns lite att gräva i.
Citera
2020-11-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Hur sträcker sig smittspårningen bakåt? En stor andel av 20-30åringarna som kör kroglivet har väl mer sällan symptom och bör därav ha lättare att smitta människor på sina arbetsplatser, i sina hem eller i deras skolmiljöer. Kan det ändå spåras bak till utbrott på krogmiljö eller landar det på skola/arbete/hem?

En mycket intressant synpunkt. Tror att väldigt mycket landar på "hem och arbetsplats", om man frågar FHM. Men jag betvivlar starkt att vi haft en så omfattande smittspårning så att man i detalj kan reda ut allt sånt här. Vissa saker kanske inte går att reda ut men man kan ändå ta det säkra före det osäkra och använda ett logiskt tänkande.

Jag tror verkligen att smittan kan spridas väldigt effektivt i kollektivtrafiken, t.ex. Vi vet ju att smitta sprids när man befinner sig nära främlingar. Särskilt inomhus.

Minns att New York pekade ut tunnelbanan som en stor bov, i våras. Låter mycket rimligt, då man ofta står väldigt tätt inpå varann där, en stor massa av människor, som inte normalt umgås.

Person 1 åker tunnelbana varje dag i 20 minuter, står 30 cm ifrån 10 olika främlingar, som alla andas samma instängda luft... Person 1 får in viruset med utandningsluft och drar hem det till sin sambo.

Som i sin tur smittar några på arbetsplatsen... Resultatet i smittspårningen kanske inte kan säkerställa var person 1 smittats, utan endast personens sambo, samt de som smittats på sambons arbetsplats...

Var klokt av WHO att rekommendera munskydd i kollektivtrafik för länge sen, anser jag. Synd att vi inte har en sån rekommendation här. Tror mycket smittspridning kunde ha undvikits.
Citera
2020-11-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här kommer en artiel:

” we detect SARS-CoV-2 in the cortical neurons, and note pathologic features associated with infection with minimal immune cell infiltrates. These results provide evidence for the neuroinvasive capacity of SARS-CoV2, and an unexpected consequence of direct infection of neurons by SARS-CoV-2.”

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.25.169946v2

COVID is everywhere...

Kan väl kanske förklara att folk som haft det känner sig lite dumma i huvudet.

Bara att hoppas att neuronerna kan repa sig. Det brukar väl vara lite si och så med det och kan ta lång tid.
Citera
2020-11-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Läste det. Men det rör en person, inte ofta man bygger slutsatser på 1 person va? Det skulle ju minst vara 80 % tillförlitlighet på snabbtester. Men det finns lite att gräva i.

Man bygger det på statistik. Statistik säger att snabbtester suger på i princip varenda sjukdom. Det är liksom inget man hittar på, det är fakta.

Oavsett så är snabbtesterna kassa. Känslighet på 80% är dåligt. Punkt.
Citera
2020-11-13, 10:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Hur sträcker sig smittspårningen bakåt? En stor andel av 20-30åringarna som kör kroglivet har väl mer sällan symptom och bör därav ha lättare att smitta människor på sina arbetsplatser, i sina hem eller i deras skolmiljöer. Kan det ändå spåras bak till utbrott på krogmiljö eller landar det på skola/arbete/hem?

Åtgärden är väl kopierad från UK förmodar jag. Här är ett resonemang om åtgärden som är intressant. Kommer bara drickandet förflytta sig till ett annat ställe sent på kvällen?

Hur får man yngre o medelålders att sluta dricka o festa?

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/sep/30/coronavirus-covid-19-evidence-closing-bars-10pm-save-lives

I Sydafrika förbjöd de all försäljning av alkohol för att få folk att sluta.

https://www.bbc.com/news/world-africa-53382797#:~:text=Coronavirus%3A%20South%20Africa%2 0bans%20alcohol%20sales%20again%20to% 20combat%20Covid%2D19,-12%20July&text=South%20Africa%20has%20introduced%2 0new,masks%20outdoors%20is%20now%20compulsory.
Citera
2020-11-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Jag påstår ju just att smittspridningen är högre i Sverige.

2. Ingenting? Inte ens när vi vet att testkapaciteten i Tyskland och Sverige är lika stor

Kom igen nu! Öppna ögonen! Vakna!

Har du förberett de ologiska resonemang du ska föra när Tyskland rapporterar sjunkande antal nya fall? Det lär hända om ett par dagar så det är bäst du förbereder dig.

Jag ska avsluta med samma ståndpunkt som jag inledde med samt har visat: Smittspridningen är signifikant lägre i Tyskland än i Sverige.
Nu pratar vi om två olika saker. Du började med att hävda att Tyskland lyckats hejda sin smittspridning. Jag menar att det är en förhastad slutsats.

Hur smittan ser ut i Sverige har ingen betydelse.

Ja, vi får väl se om Tyskland börjar rapportera sjunkande antal nya fall de närmsta dagarna. Men det som är intressant är om de rapporterar både sjunkande antal nya fall och sjunkande andel positiva bland de som testas. Om den ena kurvan går upp och den andra ner så har man ingen minskning på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in