Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-13, 04:12
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag uttrycket mig nog lite väl drastiskt ibland. Jag vet. Men det är ändå utifrån de fakta vi nu fått fram på några månader häpnadsväckande vilka sanningar som döljer sig i materialet.

Vi har alltså en mycket stor mängd (179 enligt GRK, såg något runt 140 i tråden) vittnesobservationer av okända civilklädda män med WT vid Palmes bostad och i området kring Sveavägen utan att en enda observation kunnat förklaras. Inte en.

Vi har ett 20-tal knarkspanare ute i Sthlm city mordkvällen vid tiden för mordet som inte sett eller hört någonting kopplat till mordet. Ingenting. De minns heller ingenting nästan annat än att de definitivt inte burit omkring WT på stan.

WT-observationerna är kollade mot både knarkspanare, livvakter, vanliga väktare och säkert andra grupper jag inte känner till men det har heller inte givit någonting.

Den långe blonde, Tunnelbanemannen och Grandmannen är inte heller identifierade.

Vi har ett Säpo PM som "göms i någon låda". Vi har första veckan ett tips om 4 WT-män som tydligen bara negligeras. Vi har ett brev till tidningen Arbetet skrivet på polisens eget brevpapper som säger att poliser var inblandade men det brevet finns inte ens i utredningen trots att chefredaktören Engqvist säger att brevet skickades till PU.

Trots allt detta och mer därtill kan både Ölvebro och Åsgård m fl självsäkert avfärda allt prat om övervakning.

Ölvebro påstod till och med i en intervju att ingen av de WT-män som observerats liknade någon annan. Alla 179/140 hade olika utseende. Ett påstående som vi nu vet inte alls stämmer. Och som i sig är helt orimligt.
Det som krävs nu är att vi måste hitta någon form av öppning när det gäller alla dessa WT. Och en förklaring till PUs kompakta motstånd till alla dessa vittnesmål. Och orsaken till polisens fullständiga oförmåga att kunna identifiera någon. För mig är det uteslutet att det enbart beror på inkompetens.

Dag Andersson är enda undantaget. Han formulerade en önskan om identifiering i alla fall.
Citera
2020-11-13, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
När gör han det? Jag har inte hittat det.
Jag är säker på att jag läst det någonstans. Men just nu hittar jag det inte heller. Kan inte uteslutas att mitt minne spökar, tyvärr.

Ber om ursäkt för det!
Citera
2020-11-13, 07:18
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det pekas ut att den påstådda skissen med mordplatsen markerad hittades före mordet. Ingen, ens Palme själv, vet att han kommer passera Tunnelgatan förrän ett par minuter före mordet. Alternativet är ett mycket komplext regisserat mötesscenario, som Lisbeth måste ställa upp och mörklägga - här för KGB:s räkning.

Det finns andra invändningar mot Nezjinskij-spåret. En erfaren agent skulle aldrig
prata om hemligheter eftersom han bör räkna med att vara buggad, exempelvis.
Men om det inte finns substans i Nezjinskij-spåret så kunde man ju häva
hemligstämplarna från 1989.
Citera
2020-11-13, 07:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det som krävs nu är att vi måste hitta någon form av öppning när det gäller alla dessa WT. Och en förklaring till PUs kompakta motstånd till alla dessa vittnesmål. Och orsaken till polisens fullständiga oförmåga att kunna identifiera någon. För mig är det uteslutet att det enbart beror på inkompetens.

Dag Andersson är enda undantaget. Han formulerade en önskan om identifiering i alla fall.

Ja verkligen. För alla vittnesobservationer av WT-män kan ju inte vara hjärnspöken. Det faller på sin egen orimlighet. Jag kan förstå att en del människor passade på att skruva ihop någon lagom dimmig story i hopp om att få del av belöningen men här pratar vi om något helt annat.

Vi kan till och med vara så generösa så att vi tar bort hälften. Vi står ändå kvar i samma gigantiska mysterium.

Anledningen till att dessa WT-män inte kan identifieras tror jag beror på att PU inte kunde identifiera dem. Men de hade nog samtidigt en känsla av att det inte var särskilt önskvärt att man identifierade dem.

Jag ser fortsatt S-ledningens skräck för vad som skulle kunna dölja sig därute i mörkret. Bäst att stänga dörren och försöka nita någon oskyldig sate istället.

Även jag tycker att Dag Andersson i frågan framstår som den mest hederlige eftersom han faktiskt efter 30 år tyckte att det var dags att lösa problemet. Men redan samma sommar gick han i pension.

DA insåg att det som döljer sig därute i mörkret är svaret på gåtan. Vi har redan hittat en del intressanta pusselbitar och som du säger behöver vi nu streta vidare i hopp om att hitta fler.

Jag tycker vår nuvarande position är den mest intressanta någonsin. Aldrig har vi haft så mycket kunskap om Palmeutredningen som nu och det vi sett är både skrämmande och inspirerande.
Citera
2020-11-13, 08:24
Medlem
Citat:

Jag har en förklaring att WT användes av Svartenbrandt o kompisar så de skulle hitta varandra igen för avfärd hemåt Dalarna.
Därför ingen gett sig till känna. PU hade kontakt med S i många år.
Citera
2020-11-13, 08:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Det största ansvaret har ju Ingvar Carlsson. Ställdes det några som helst krav på honom?
Citera
2020-11-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag har en förklaring att WT användes av Svartenbrandt o kompisar så de skulle hitta varandra igen för avfärd hemåt Dalarna.
Därför ingen gett sig till känna. PU hade kontakt med S i många år.
Enligt mvagrippas inlägg 201111 så avfördes Svartenbrandt från aktivitetslistan 1988. Menar du att PU hade kontakt med Svartenbrandt efter det?

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-11-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det största ansvaret har ju Ingvar Carlsson. Ställdes det några som helst krav på honom?
Osäker på vad du menar. Regeringen Carlsson hade observatörer i Palmerummet när Holmer ledde utredningen.

Sedan om det är Ingvar, eller någon annan politiker, som är orsaken till att PU inte identifierat någon WT-bärare finns det inga belägg för.
Citera
2020-11-13, 09:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vem är Palmes aggressive granne? Har inget minne av en sådan.

Ett mysterium också för mig men intressant om det finns en identifikation.
Citera
2020-11-13, 10:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett mysterium också för mig men intressant om det finns en identifikation.

Fanns två att välja på, varav den ene var Janken Myrdal.
Våningen under bodde Tom Jones B****, f 1942.
Jag utgår här från att det var fråga om en man.
Citera
2020-11-13, 10:31
Medlem
Jag trodde först det var Fauzzis vittnesuppgifter Expressenartikeln refererade till men Fauzzi pratar väl bara om en person bakom paret Palme inte att det gick två st framför?

Här dyker i varje fall den långe blonde upp han går då bakom paret Palme
Vittnet upplevde tydligen alla 5 som en grupp trots att man inte gick tillsammans
Jag trodde det var Palmes livvakter berättar mannen för polisen
Paret Palme gick i armkrok.

De två första männen var mörkklädda .
Den långe blonde var klädd i en grågrön rock militärliknanderock med kapuschong.

Vittnet fick uppfattningen att de två första männen möjligen stannade upp när de passerat övergångsstället över Adolf Fredriks kyrkogata som för att vänta in paret Palme.
Efter detta tappar ögonvittnet kontakten med personerna.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZHVJMFduYWsteDQ/view
Expressen 19860304
Senast redigerad av Sumer 2020-11-13 kl. 10:36.
Citera
2020-11-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vi har alltså en mycket stor mängd (179 enligt GRK, såg något runt 140 i tråden) vittnesobservationer av okända civilklädda män med WT vid Palmes bostad och i området kring Sveavägen utan att en enda observation kunnat förklaras. Inte en.

Vi har ett 20-tal knarkspanare ute i Sthlm city mordkvällen vid tiden för mordet som inte sett eller hört någonting kopplat till mordet. Ingenting. De minns heller ingenting nästan annat än att de definitivt inte burit omkring WT på stan.

WT-observationerna är kollade mot både knarkspanare, livvakter, vanliga väktare och säkert andra grupper jag inte känner till men det har heller inte givit någonting.
Väktare är inte civilklädda utan bär uniform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in