Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-12, 17:37
Medlem
ben-varfors avatar
Agnarsson och Theutenberg om Palme-mordet.

http://www.inblick.se/nyheter/2020/11/12/bulgarisk-terrorist-som-var-delaktig-i-kgb-s-pave-attentat-ar-1981-kom-till-sverige-strax-fore-palme mordet-utredning-om-sovjetisk-mordkomplott-begravdes

Intressant att man hittat kartskiss över Sveavägen. Det blir enkelt att
få ner diskussionen på Sveavägen då.
Senast redigerad av ben-varfor 2020-11-12 kl. 17:48.
Citera
2020-11-12, 19:22
Medlem
Anti A verkar haft en hel del kontakter med militären, men jag vet inte om det var före eller efter mop.
Tänkbar Stay behind kandidat
Det kanske fanns fler poliser med liknade kontakter

Kopierat från hans facebook.

"Jag arbetade under 6 års tid - från slutet av 1980-talet fram till dess att jag slutade inom Polisen - på en operativ försvarsenhet.
Min grunduppgift och befattningsbenämning var "beredskapsplanläggare", vilket innebar att jag i nära samverkan med Försvarsmakten upprättade planer i alla dess delar för att kunna hantera allvarliga händelser som man inte önskar ska inträffa.
Det handlade inte om vilka händelser som helst utan om olika typer av väpnade angrepp mot landet, hotbilder mot centrala funktioner i riket och hur man skulle förebygga sabotagehot och subversiv verksamhet.
En annan uppgift var att vid allvarligare händelser bistå med analytiskt stabsarbete - inte bara inom Polisen utan även i militära staber i skarpa situationer."
Citera
2020-11-12, 19:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Anti A verkar haft en hel del kontakter med militären, men jag vet inte om det var före eller efter mop.
Tänkbar Stay behind kandidat
Det kanske fanns fler poliser med liknade kontakter

Kopierat från hans facebook.

"Jag arbetade under 6 års tid - från slutet av 1980-talet fram till dess att jag slutade inom Polisen - på en operativ försvarsenhet.
Min grunduppgift och befattningsbenämning var "beredskapsplanläggare", vilket innebar att jag i nära samverkan med Försvarsmakten upprättade planer i alla dess delar för att kunna hantera allvarliga händelser som man inte önskar ska inträffa.
Det handlade inte om vilka händelser som helst utan om olika typer av väpnade angrepp mot landet, hotbilder mot centrala funktioner i riket och hur man skulle förebygga sabotagehot och subversiv verksamhet.
En annan uppgift var att vid allvarligare händelser bistå med analytiskt stabsarbete - inte bara inom Polisen utan även i militära staber i skarpa situationer."

Han drev väl även handelsbolag "Team SOS" som typ var inriktad på säkerhet och även vapen?
Så även där kan man ju tänka sig att han hade sådana kontakter?
Citera
2020-11-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

http://www.inblick.se/nyheter/2020/11/12/bulgarisk-terrorist-som-var-delaktig-i-kgb-s-pave-attentat-ar-1981-kom-till-sverige-strax-fore-palme mordet-utredning-om-sovjetisk-mordkomplott-begravdes

Spännande signalement , vi får med oss kepsen också.

"Mannen hade en mörk rock i trefjärdedels längd, samt keps, när han lämnade lägenheten på morddagen. Han tog med sig samtliga sina tillhörigheter, förutom en skjorta, och återkom därefter inte till lägenheten.
Latif var kommunist, hade starka Sovjetsympatier och ogillade den svenska regimen, berättade kvinnan för poliserna Lars Jonsson och Åke Thorstensson.
Han beskrivs som ”kraftigt muskulöst byggd, fyrkantigt ansikte, med djupt liggande svarta ögon, svart hår...”
Polisens utredning konstaterar att mannen veckorna innan mordet umgicks med centrala personer i den sovjet-styrda brottsligheten i Stockholm där även flera personer på Sovjets ambassad hade en central roll.

Förhör med Tapinskaja , blir förhörd 2 mars 1986.
https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view
Senast redigerad av Sumer 2020-11-12 kl. 20:18.
Citera
2020-11-12, 21:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Det pekas ut att den påstådda skissen med mordplatsen markerad hittades före mordet. Ingen, ens Palme själv, vet att han kommer passera Tunnelgatan förrän ett par minuter före mordet. Alternativet är ett mycket komplext regisserat mötesscenario, som Lisbeth måste ställa upp och mörklägga - här för KGB:s räkning.
Citera
2020-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det pekas ut att den påstådda skissen med mordplatsen markerad hittades före mordet. Ingen, ens Palme själv, vet att han kommer passera Tunnelgatan förrän ett par minuter före mordet. Alternativet är ett mycket komplext regisserat mötesscenario, som Lisbeth måste ställa upp och mörklägga - här för KGB:s räkning.

Ja.antingen hittar man på eller så får man ta till mötesteorin.
Lisbet behöver dock inte vara inblandad .
Känslan är att OP höll en del saker för sig själv.

Spekulation: något som har samband med Moskvaresan?
Citera
2020-11-12, 23:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det går att skriva hur mycket som helst om detta. Och det mesta är redan skrivet. För vi visste egentligen att det var så här. Eftersom Dag på 30-årsdagen sade att om någon/några av WT-bärarna kan identifieras så kan utredningen begränsas till ett visst avsnitt. Men nu har vi det svart på vitt direkt inifrån PU.

Precis som du skriver. Ensamagerande ''galning'' blir mer och mer avlägsen. Eftersom en sådan inte skulle gett upphov till de mönster vi kan se idag.

Fortsättning följer.

Ja, jag uttrycket mig nog lite väl drastiskt ibland. Jag vet. Men det är ändå utifrån de fakta vi nu fått fram på några månader häpnadsväckande vilka sanningar som döljer sig i materialet.

Vi har alltså en mycket stor mängd (179 enligt GRK, såg något runt 140 i tråden) vittnesobservationer av okända civilklädda män med WT vid Palmes bostad och i området kring Sveavägen utan att en enda observation kunnat förklaras. Inte en.

Vi har ett 20-tal knarkspanare ute i Sthlm city mordkvällen vid tiden för mordet som inte sett eller hört någonting kopplat till mordet. Ingenting. De minns heller ingenting nästan annat än att de definitivt inte burit omkring WT på stan.

WT-observationerna är kollade mot både knarkspanare, livvakter, vanliga väktare och säkert andra grupper jag inte känner till men det har heller inte givit någonting.

Den långe blonde, Tunnelbanemannen och Grandmannen är inte heller identifierade.

Vi har ett Säpo PM som "göms i någon låda". Vi har första veckan ett tips om 4 WT-män som tydligen bara negligeras. Vi har ett brev till tidningen Arbetet skrivet på polisens eget brevpapper som säger att poliser var inblandade men det brevet finns inte ens i utredningen trots att chefredaktören Engqvist säger att brevet skickades till PU.

Trots allt detta och mer därtill kan både Ölvebro och Åsgård m fl självsäkert avfärda allt prat om övervakning.

Ölvebro påstod till och med i en intervju att ingen av de WT-män som observerats liknade någon annan. Alla 179/140 hade olika utseende. Ett påstående som vi nu vet inte alls stämmer. Och som i sig är helt orimligt.
Citera
2020-11-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag uttrycket mig nog lite väl drastiskt ibland. Jag vet. Men det är ändå utifrån de fakta vi nu fått fram på några månader häpnadsväckande vilka sanningar som döljer sig i materialet.

Vi har alltså en mycket stor mängd (179 enligt GRK, såg något runt 140 i tråden) vittnesobservationer av okända civilklädda män med WT vid Palmes bostad och i området kring Sveavägen utan att en enda observation kunnat förklaras. Inte en.

Vi har ett 20-tal knarkspanare ute i Sthlm city mordkvällen vid tiden för mordet som inte sett eller hört någonting kopplat till mordet. Ingenting. De minns heller ingenting nästan annat än att de definitivt inte burit omkring WT på stan.

WT-observationerna är kollade mot både knarkspanare, livvakter, vanliga väktare och säkert andra grupper jag inte känner till men det har heller inte givit någonting.

Den långe blonde, Tunnelbanemannen och Grandmannen är inte heller identifierade.

Vi har ett Säpo PM som "göms i någon låda". Vi har första veckan ett tips om 4 WT-män som tydligen bara negligeras. Vi har ett brev till tidningen Arbetet skrivet på polisens eget brevpapper som säger att poliser var inblandade men det brevet finns inte ens i utredningen trots att chefredaktören Engqvist säger att brevet skickades till PU.

Trots allt detta och mer därtill kan både Ölvebro och Åsgård m fl självsäkert avfärda allt prat om övervakning.

Ölvebro påstod till och med i en intervju att ingen av de WT-män som observerats liknade någon annan. Alla 179/140 hade olika utseende. Ett påstående som vi nu vet inte alls stämmer. Och som i sig är helt orimligt.

Bara för ett brev är skrivet på polisens papper behöver inte det betyda något. Pappret kan någon snott tex. Vilket datum kom brevet till Arbetet?
Citera
2020-11-13, 00:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Bara för ett brev är skrivet på polisens papper behöver inte det betyda något. Pappret kan någon snott tex. Vilket datum kom brevet till Arbetet?

Självklart inte. Men det kan likaväl betyda något. Vet inte datum men det var direkt, några dagar, efter mordet. Tas upp i Siewert Öholms diskussionsprogram, finns länk i tråden.
Citera
2020-11-13, 00:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja TT är en person som definitivt behöver finnas kvar i "lilla arkivet" tycker jag. Han verkar veta saker även om han nu kanske överdriver och ljuger på vissa punkter. Men han är väldigt aggressiv och arrogant. Han hotar och misshandlar folk. Och han hatar Palme innerligt och kompromisslöst. Han skriver ett ilsket brev till en journalist där han påstår att "de blå" mördade Palme. Han sympatiserade med AE:s kampanj och tycks också ha känt AE och dennes hustru. I bakgrunden finns EAP.

Jag får intrycket att Hamacher rörde sig i samma snäva krets men utan att vara operativt inblandad på något sätt. Det tror jag inte han var. Tror inte heller att TT var operativ men han kan veta saker. Problemet är bara att få honom att berätta.

Man kan sätta samman en hyfsad indiciekedja på en mängd skilda spår - Skandiamannen, Sydafrika, GH med mera. Alla kan inte vara inblandade, ens på ett hörn. Tror det finns en stor risk i att försöka få med allt hyfsat i en sorts ultimat teori. Tror personligen snarare som Leif GW - att om/när vi får svaret kommer det visa sig att 99,99 procent av utredningen var helt irrelevant. Här ingår nog både psykiskt instabila TT och Alf Enerström.
Citera
2020-11-13, 00:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Man kan sätta samman en hyfsad indiciekedja på en mängd skilda spår - Skandiamannen, Sydafrika, GH med mera. Alla kan inte vara inblandade, ens på ett hörn. Tror det finns en stor risk i att försöka få med allt hyfsat i en sorts ultimat teori. Tror personligen snarare som Leif GW - att om/när vi får svaret kommer det visa sig att 99,99 procent av utredningen var helt irrelevant. Här ingår nog både psykiskt instabila TT och Alf Enerström.

Håller helt med dig. Nu pågår bred scanning av sånt som kan vara intressant. Vi vet inte.

Någon jätteteori har jag inte. Det var några få personer som gjorde detta. Om de därtill var uppmanade av någon annan eller om de utförde mordet på eget bevåg får framtiden utvisa.

Nu är för tidigt att stänga dörrar. Tycker jag. Men jag tror också att LGWP har rätt. Det är den där sista lilla tiondels procenten det handlar om.
Citera
2020-11-13, 03:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Helt rätt. Minst 99 procent av materialet i PU har ingenting med mordet att göra.

Problemet är att vi i förväg inte vet vad som är irrelevant. Därför måste allt upp på bordet för att kunna avföras. Och inte minst, hitta det som är relevant. Jag personligen har nu avfört kokain och Solna. De spanarna har ingenting med mordet att göra. Går inte i något skede att placera någon/de på Sveavägen eller Tunnelgatan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-13 kl. 03:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in