2020-11-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Jag avskyr att köpa/sälja/byta bilar, känns som att motparten vill blåsa mig varenda gång. Därför brukar jag köpa en bättre begagnad bil och behålla den tills det är dags för skroten.

Som konflikträdd svensk tycker om civiliserad handel där säljaren kommer med ett välbalanserat pris. Handel med bilar tycker jag påminner mer om arabisk marknad där prutande är mer eller mindre obligatoriskt.

Innan ett bilköp gör jag research och kommer fram till vad jag vill ha för märke, modell, årsmodell och motoralternativ. Efter det vill jag bara filtrera fram en bil som matchar och åka till bilhandlaren och hämta hem den.

Låt säga att jag har hittat en bil som passar mig, en vanlig familjekombi, 2-3 år gammal, 3000 mil på mätaren som jag just har provkört. Bilen kändes bra och jag kan tänka mig att slå till.

Jag går in till bilhandlaren med nyckeln. Hur ska jag agera för att få köpa bilen så snabbt och smidigt som möjligt utan att behöva betala överpris eller missa att få med utrustning som borde ingå?

Jag vill alltså inte hålla på med nån bullshit där jag spelar teater och låtsas som att jag inte är intresserad, klaga på diverse påhittade saker eller behöva åka fram och tillbaka till bilhandlaren ett flertal gånger. Bara betala och åka hem.

Om priset på skylten är 200k, vad kan tänkas vara ett rimligt slutpris där bilhandlaren gör en lagom vinst om bilen legat ute:
En dag?
En vecka?
En månad?

Först och främst. God damn vad mycket text haha! Men ändå intressant att läsa.

Gällande prissättningen. Har bilen ett utpris på t.ex 200.000kr och du har en kund på den bilen redan första dagen som den står i begagnathallen, då håller man priset där det är, så gott det går. Bilen ligger ju korrekt i pris på marknaden. Oftast brukar man kunna pruta ner 5-10.000kr om bilen är nyinkommen. Beror på hur villig säljaren är på att sälja och hur många bilar det rullar mm. Om en bil är attraktiv behöver man inte gå ner så mycket i pris då någon eventuellt kommer köpa den för ett vettigt pris.
En vecka gör ingen skillnad på detta och inte en månad heller. Har den stått längre än en månad och ingen har någon spekulant på bilen så lär man droppa priset 5-10.000kr och uppdatera annonser mm.

Har bilar stått väldigt länge så brukar man försöka sälja dom till en handlare eller på export. Kostar att ha bilarna ståendes också.
Citera
2020-11-12, 19:51
Medlem
Rainmans avatar
Är verkligen BMW, merca, audi premium? Visst dom har några premium modeller som BMW's M-serie, mercas AMG etc

Premium för mig är RR, Bentley, Ferrari, Aston martin osv ...
Citera
2020-11-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vilken rabatt får jag vid köp av två nya bilar?

Du får inte mer rabatt för att du köper två bilar. Om du har en bra, ärlig och schysst säljare så kommer du kunna få ett bra pris på båda två. Men det måste vara rimligt. Köper du en ny bil får du t.ex 47.300kr i rabatt. Har säljaren gjort rätt ifrån sig så bör han ha en marginal på kanske 2-4% kvar. Köper du två så kanske säljaren kan bjuda på gummimattor eller dra ner båda bilarna ytterligare 5000kr som bäst. Men mer än så är lite orimligt.
Citera
2020-11-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Är verkligen BMW, merca, audi premium? Visst dom har några premium modeller som BMW's M-serie, mercas AMG etc

Det där är beyond premium min vän.
Citera
2020-11-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Stämmer dock inte.

Har vi överflöd av "äldre" modeller på vårt lager så får vi stöd från generalagenten där dessa bilarna blir billigare. Vi har haft bilar som blivit rabatterade från 489.000kr till 399.000kr tack vare stöd. Vanligtvis säljs dessa bilarna ganska omgående då många gärna köper en bil med nästan 100.000kr rabatt.
Alla vill inte betala ett högt pris, men alla vill köra premium. Detta är deras chans att köpa en fin bil till ett väldigt vettigt pris.
I vissa fall så finns det även tjänstebilsförare som då kan få in en fetare bil under deras prisbasbelopp och då är det en no-brainer.

Är det ofta som generalagenten går in med såna stöd?
Jag ser att många bmw säljare kör med 100k i rabatter just nu.
Men det är ju en mercedes som jag vill ha
Citera
2020-11-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shure
Är det ofta som generalagenten går in med såna stöd?
Jag ser att många bmw säljare kör med 100k i rabatter just nu.
Men det är ju en mercedes som jag vill ha

Varierar kraftigt från märke till märke.
Fråga din Mercedes säljare vad han tror, har dom några bilar som stått 200 dagar? Oftast är försäljningschefen som godkänner alla affärer tacksam för att bli av med dessa bilarna trots att man förlorar när man säljer den. Då vill man mer eller mindre bara bli av med den. Väldigt sällan att säljarna sitter på den informationen. Generellt så får man reda på det en eller två dagar innan, om inte på dagen.
Senast redigerad av bangroo41 2020-11-12 kl. 20:55.
Citera
2020-11-12, 20:40
Medlem
Jag frågade idag men fick till svar att han inte visste.

Det är bara dom senaste veckorna som jag börjat fundera på en ny bil och visste inte om att såna rabatter kunde förekomma.

Det känns dumt att ha för bråttom om det finns en chans till sån bra rabatt, 100k är ju ändå ~2års värdeminskning.

Har du någon aning om hur vanligt förekommande det är på mercedes?
Citera
2020-11-12, 20:54
Medlem
schtaans avatar
Vill man ha ett glassjobb där man utan någon längre utbildning kan tjäna hyfsat med pengar och inte behöva stressa ihäl sig. Bli bilhandlare! Dra lite städmaskin i hallen om lite att göra medans verkstaden & kontoret sliter med övertid och massa pappersjobb och gnälliga kunder som ska ha omöjliga saker gjorda (gratis givetvis) som nån säljare lovat.
Handlare, oavsett bransch, som lever på provision, ska man inte ha med att göra. Jag handlar av "dig" för att köpa en sak INTE för att fylla din privata börs så du kan köpa en ny flashig båt.
Bilhandlar branschen är sååå sjuk! Person A & person B köper en exakt likandan bil men får helt olika pris! Som någon sa tidigare, vad gör prislappen där? Är det en prislapp eller ett riktvärde? Om jag går in i bilhallen och en begbil med prislapp på 200k, men som blåögd svensk så köper jag den för 200k (och blir skrattad åt bakom ryggen av en backslick säljare som kunnat kapa xkr på priset utan attt tveka). En riktig bluff & båg bransch! Premium märkena MB & BMW, om man köper en NY sån så får man en Nybilsgaranti på hela 2 (två) år. Fantastiskt för en bil för en halv mille! Köper man däremot en Kia som är typ halva priset så får man 7 (sju) år nybilsgaranti (om man sköter servicarna på märkesverkstad). En trasig LED framlykta på en tysk efter 2-4 år kommer att göra dig typ 20k fattigare, just saying! Kommande dieselreningsproblem om ett antal år är en helt annan historia....
Citera
2020-11-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Vill man ha ett glassjobb där man utan någon längre utbildning kan tjäna hyfsat med pengar och inte behöva stressa ihäl sig. Bli bilhandlare! Dra lite städmaskin i hallen om lite att göra medans verkstaden & kontoret sliter med övertid och massa pappersjobb och gnälliga kunder som ska ha omöjliga saker gjorda (gratis givetvis) som nån säljare lovat.
Handlare, oavsett bransch, som lever på provision, ska man inte ha med att göra. Jag handlar av "dig" för att köpa en sak INTE för att fylla din privata börs så du kan köpa en ny flashig båt.
Bilhandlar branschen är sååå sjuk! Person A & person B köper en exakt likandan bil men får helt olika pris! Som någon sa tidigare, vad gör prislappen där? Är det en prislapp eller ett riktvärde? Om jag går in i bilhallen och en begbil med prislapp på 200k, men som blåögd svensk så köper jag den för 200k (och blir skrattad åt bakom ryggen av en backslick säljare som kunnat kapa xkr på priset utan attt tveka). En riktig bluff & båg bransch! Premium märkena MB & BMW, om man köper en NY sån så får man en Nybilsgaranti på hela 2 (två) år. Fantastiskt för en bil för en halv mille! Köper man däremot en Kia som är typ halva priset så får man 7 (sju) år nybilsgaranti (om man sköter servicarna på märkesverkstad). En trasig LED framlykta på en tysk efter 2-4 år kommer att göra dig typ 20k fattigare, just saying! Kommande dieselreningsproblem om ett antal år är en helt annan historia....

Ansvaret ligger hos köparen att förhandla ett bättre pris. Inget kommer gratis. Priser kan ju mer eller mindre diskuteras på alla typer av köp.
Citera
2020-11-12, 21:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman

Problemet är att folk inte fattar var ordet "premium" i detta sammanhang kommer ifrån. Det är en beteckning som användes för att beteckna vilka bilar som var finare än andra för förmånsbilsförare. Enskiöda tycken är helt ointressanta.

Premiumbilar är Mercedes, BMW och Audi. Inga andra.

Volvo vill in i premiumsegmentet, men är inte där än. VW, Ford och Volvo är exempel på bilar som ligger under premiumsegmentet.

Rolls Royce, Bentley och Ferrari är lyxbilar, alternativt supersportbilar. De ingår inte i "premiumsegmentet" därför att inte ens 0,1% av förmånsbilförare kan plocka ut någon sådan.
Citera
2020-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.

Kan jag köpa en bil kontant hos er?
Citera
2020-11-12, 22:07
Medlem
Leqsingbilar som återlämnas. Är de redan sålda till handlare av leasingbolaget som så att säga ägt bilen under leasingtiden, innan de återlämnas? Brukar de kanske gå på export direkt?
Har väl varit vanligt, och kanske fortfarande är, med tex leasade elbilar som exporteras till Norge så snart som miljöbilspremien betalats ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in