2020-11-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Vad kör du för bil idag?

Vad tänker du ha för bil efter dagens?

Jag har förmånsbil och vill inte outa vilket märke jag jobbar för. Jag kör en mellanstor Sedan, 200hk och mer eller mindre all utrustning man behöver (19" fälgar, bästa ljudsystemet, navigation och förarassistanser mm).

Som jag besvarade tidigare så har jag egentligen inget verkligt behov för bil och hade jag fått välja så hade jag inte ens haft en förmånsbil. Men hade jag varit tvungen att ha en bil så hade jag nog privatleasat en Golf med 150hk motor, automat, tonade rutor och bättre ljudsystem. ACC mm är ju standard på VWs modeller. Hade räckt för mitt behov och den är i genomsnitt en väldigt bra bil för priset. Håller också lite högre standard än t.ex Peugeot, Kia, Toyota och Nissan i min åsikt.
Citera
2020-11-12, 10:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Har hört både bra och dåligt om Riddermark.
De säljer många bilar och de som är missnöjda är de som hörs mest, så de är säkert dugliga. Men jiddret med vinterdäcken är lågt tycker jag. De plockar ut däcken från inbytesbilarna och säljer dom svindyrt via denna sida ---> https://www.hjuldepan.se/
Citera
2020-11-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag undrar vad man gör med de osålda premiumbilar som fortfarande finns kvar på lager i augusti när den nya årsmodellen kommer och lagerbilen anses "ett år gammal"? För man kan inte sänka priset, en premiumbil måste alltid ha ett högt pris. Och alla som vill betala ett högt pris köper hellre den nya årsmodellen, även om den är identiskt.

Stämmer dock inte.

Har vi överflöd av "äldre" modeller på vårt lager så får vi stöd från generalagenten där dessa bilarna blir billigare. Vi har haft bilar som blivit rabatterade från 489.000kr till 399.000kr tack vare stöd. Vanligtvis säljs dessa bilarna ganska omgående då många gärna köper en bil med nästan 100.000kr rabatt.
Alla vill inte betala ett högt pris, men alla vill köra premium. Detta är deras chans att köpa en fin bil till ett väldigt vettigt pris.
I vissa fall så finns det även tjänstebilsförare som då kan få in en fetare bil under deras prisbasbelopp och då är det en no-brainer.
Citera
2020-11-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De säljer många bilar och de som är missnöjda är de som hörs mest, så de är säkert dugliga. Men jiddret med vinterdäcken är lågt tycker jag. De plockar ut däcken från inbytesbilarna och säljer dom svindyrt via denna sida ---> https://www.hjuldepan.se/
Det var jag inte medveten om. Herregud vilka sjuka priser på däck som är nere på 1mm mönsterdjup.
Oseriöst!
Citera
2020-11-12, 10:35
Medlem
Jag har eget företag och funderar på att köpa en bil på företaget. Jag har en privat bil nu (värd runt 75000:-).
Gör ni dealar med att ni betalar lite i överkant för inbytesbilen mot att jag betalar mer för den jag köper på företaget? Inom rimliga gränser alltså.
Att betala 25 000:- extra för nya bilen mot att ni betalar 15 000:- extra för min privata bil är en rejäl vinstaffär för mig.
Citera
2020-11-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Jag har eget företag och funderar på att köpa en bil på företaget. Jag har en privat bil nu (värd runt 75000:-).
Gör ni dealar med att ni betalar lite i överkant för inbytesbilen mot att jag betalar mer för den jag köper på företaget? Inom rimliga gränser alltså.
Att betala 25 000:- extra för nya bilen mot att ni betalar 15 000:- extra för min privata bil är en rejäl vinstaffär för mig.

Inbytesbilen (det fordonet du har i dagsläget) används som kontantinsats. I detta fallet är det dock lite annorlunda med tanke på att du äger bilen privat men vill köpa en ny bil på företaget. Den privata affären och företags affären måste vara separata då bilarna inte står på samma ägare. Det betyder att inbytesbilens värde kommer du få utbetalat till ditt privata konto och företagsbilen får du betala genom företaget, oavsett om du har en kontantinsats eller ej.
Förr gjorde man såna lösningar men inte längre, iallafall inte på vårt företag. Då det blir fel med marginaler och alla affärer med inbyten kräver också en prisdokumentation som inte godkänns om den inte stämmer överens med marknadspriset.
Citera
2020-11-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ja, helt makalöst att många klassar Lexus som lyxbil. Lexus är inte mer än en om-labelad Toyota. Jag vet själv för vi skulle sälja in en komponent till Toyota och samma skulle sitta även i Lexus (och vi hade bättre komponenter att erbjuda).

Hur tycker du om Audi vs VW, för mig är det lite samma sak som Toyota/Lexus?

Är verkligen Audi så premium?

Edit: Flera som jag pratat med som kör Audi hade hellre valt MB/BMW men BMW känns för mycket ”orten” i Sverige och MB har fortfarande gubbstämpel, håller du med om det?
Audi och vw känns också som samma men jag fattar inte hur de kan ha så dåliga karosser år efter år, efter 5 år så har skärmkanter och nederdel på dörrarna börjat rosta. Knappast premium det. Samma med Audis motorer med kamkedja där motorras är ett kommande problem utan att Audi tar ansvar för det. Hände en bekant till mig och ny motor inkl byte gick på 85000:-.
Citera
2020-11-12, 10:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Stämmer dock inte.

Har vi överflöd av "äldre" modeller på vårt lager så får vi stöd från generalagenten där dessa bilarna blir billigare. Vi har haft bilar som blivit rabatterade från 489.000kr till 399.000kr tack vare stöd. Vanligtvis säljs dessa bilarna ganska omgående då många gärna köper en bil med nästan 100.000kr rabatt.
Alla vill inte betala ett högt pris, men alla vill köra premium. Detta är deras chans att köpa en fin bil till ett väldigt vettigt pris.
I vissa fall så finns det även tjänstebilsförare som då kan få in en fetare bil under deras prisbasbelopp och då är det en no-brainer.
OK, prissänkningen bekostas av generalagenten.

Fanns det extra många sådana bilar över i år, corona-året?

Är inte det irriterande och lite opraktiskt, att en bils värde på öret räknas ur per årsmodell, som slumpmässigt byts i augusti varje år? Jag har en ny BMX x3. Den total-förändrades 2017, men kanske 2014-2017 är väl i princip identiska.
Citera
2020-11-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Audi och vw känns också som samma men jag fattar inte hur de kan ha så dåliga karosser år efter år, efter 5 år så har skärmkanter och nederdel på dörrarna börjat rosta. Knappast premium det. Samma med Audis motorer med kamkedja där motorras är ett kommande problem utan att Audi tar ansvar för det. Hände en bekant till mig och ny motor inkl byte gick på 85000:-.

Har hört liknande från andra kunder som har Audi eller VW. Dessvärre så är sanningen den att alla kunder, oavsett vilket märke dom väljer har otur eller tur. Vissa kan köpa en fet Merca, Audi eller BMW och ha hur mycket strul som helst, andra har inget strul överhuvudtaget. Finns ju lite måndagsexemplar mm.
Jag har dock svårt att tänka mig att Audi inte tar ansvar för motorbytet om det gäller garanti. Annars är det ju som vilket ärende som helst, likadant som om du har en telefon vars batteri har slutat fungera efter 3-4 år. Ja, där finns ingen garanti kvar så det är bara att köpa en ny telefon.
Har man en bil som har rullat 30-40.000mil och börjar få motorproblem så är inte det så värst konstigt egentligen. Men fram till 15-20.000mil bör egentligen vilken bil som helst klara utan några större åtgärd.
Citera
2020-11-12, 11:14
Medlem
Citat:
Har hört liknande från andra kunder som har Audi eller VW. Dessvärre så är sanningen den att alla kunder, oavsett vilket märke dom väljer har otur eller tur. Vissa kan köpa en fet Merca, Audi eller BMW och ha hur mycket strul som helst, andra har inget strul överhuvudtaget. Finns ju lite måndagsexemplar mm.
Jag har dock svårt att tänka mig att Audi inte tar ansvar för motorbytet om det gäller garanti. Annars är det ju som vilket ärende som helst, likadant som om du har en telefon vars batteri har slutat fungera efter 3-4 år. Ja, där finns ingen garanti kvar så det är bara att köpa en ny telefon.
Har man en bil som har rullat 30-40.000mil och börjar få motorproblem så är inte det så värst konstigt egentligen. Men fram till 15-20.000mil bör egentligen vilken bil som helst klara utan några större åtgärd.
För min bekant hände det precis efter garantin hade gått ut. När han blev drabbad så kollade han runt och det var tydligen fel på kamkedjesträckaren och väldigt vanligt på A6-modellen. För att byta denna skulle motorn behöva lyftas ur. Detta var en känt fel som Audi var väl medveten om men det skulle ju bli väldigt dyrt om de skulle behöva återkalla bilarna och åtgärda felet.
Citera
2020-11-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
OK, prissänkningen bekostas av generalagenten.

Fanns det extra många sådana bilar över i år, corona-året?

Är inte det irriterande och lite opraktiskt, att en bils värde på öret räknas ur per årsmodell, som slumpmässigt byts i augusti varje år? Jag har en ny BMX x3. Den total-förändrades 2017, men kanske 2014-2017 är väl i princip identiska.

Nej faktiskt inte, hade kanske en 6-7 bilar i somras som gick på en sådan prissänkning. Vi har inte blivit påverkade så värst mycket när Corona väl drog igång. Nu i Oktober och November har man märkt av en enorm sjunkning både när det gäller företagskunder och privatakunder. Men fram tills nu har det rullat på minst lika bra, om inte bättre än förgående år.

Jo men så är det ju. Sen beror det lite på om det har skett en facelift, generationsbyte mm. Sånt påverkar också andrahandsvärdet. Även om en 2014 ser identisk ut till en 2017 så har det mer åren på bilen att göra oavsett. Samt handlarens förmåga att ge garanti på bilen eller ej. Nästan alla premiummärke har någon form av "nybilsgaranti" på begagnade bilar. Men då måste de begagnade bilarna vara max 5 år gamla och får inte lov att ha rullat mer än 10.000mil. Då brukar man få med 1 års garanti på bilen. Jag personligen tycker det är vettigast att köpa en sådan bil om man funderar på ett köp. En före detta leasing bil som har blivit återlämnad är oftast ett bra köp.
Citera
2020-11-12, 11:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Lägger premiumhandlare ut 1-2 år gamla bilar på blocket för medvetet för höga priser? En slags reklam som visar att deras bilar är dyra och att många köper dem, och att de har ett bra andrahandsvärde.

Jag köpte min nya BMW via blocket. Där har BMW extremt många hög-prissatta X3 ute som är 1-2 år. Jag köpte min ny men det var en 30i som ersattes med 30e så rabatten blev 170k. Men fortfarande ett år senare finns beg BMW-bilar på blocket som kostar mer än vad jag betalade för min nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in