2020-11-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Vad har ni för bruttomarginaler på en ny respektive en begagnad bil vid prissättning?

Nya bilar varierar beroende på utrustning. Någonstans mellan 20-100.000kr beroende på modell och utrustning. Som du ser är det ett väldigt brett spann.

Begagnade bilar, samma då det också varierar beroende på modell, men före detta leasingbilar brukar ligga på cirka 10-30.000kr. Större modeller oftast mellan 20-50.000kr. Inte mycket mer än det.
Citera
2020-11-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Kan du möjligtvis utveckla din fråga gällande miltal? Hänger inte med vad du menar. Svängrum?
Du kan ta en leasingbil med 1000mil per år och köra betydligt mer om så önskas. Dock får du betala en övermil, som varierar från modeller och företag. Annars går det alltid att höja miltalet med 500mils intervall (m.a.o 1000/1500/2000 osv). Beror också på hur mycket man kör, bedömer man att man kör mellan 1000 och 1500 mil (t.ex 1200mil) så kan det vara billigare att ta den på 1000mil och sedan betala övermil vid återlämning. Be din säljare om förslag på både 1000 och 1500 mil så kan du räkna vad dom tar betalt för milen samt om det blir billigare för dig att ta övermil.

När bilen återlämnas utgår man ifrån normal och onormalt slitage. Det är inte jätte vanligt att kunder har några större skador eller kostnader, oftast är man redan medveten om detta. Tar du hand om bilen som om det vore din egna bil är där sällan några problem. Många kunder är rädda för just detta då dom har fått höra skräck historier, men oftast kommer dessa historier från någon idiot som har misshandlat bilen.
Tack för svaret. Som jag förstått det av de avtalen jag sett så har de varit ganska hårda med att höja miltalen, vilket gjort att jag istället funderat på att frigöra kapital via bostaden, d v s låt denna upplåning betala köpet. Att tömma bankkontona på kontanta medel för bilköp känns inte så lockande. Då tar man hellre en leasingkostnad även om det i grunden är dyrare.
Citera
2020-11-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Tack för svaret. Som jag förstått det av de avtalen jag sett så har de varit ganska hårda med att höja miltalen, vilket gjort att jag istället funderat på att frigöra kapital via bostaden, d v s låt denna upplåning betala köpet. Att tömma bankkontona på kontanta medel för bilköp känns inte så lockande. Då tar man hellre en leasingkostnad även om det i grunden är dyrare.
Låter vettigt. Ett bilköp är dessvärre aldrig en bra affär. Därav kan det vara vettigare att ha en leasingbil och skita i att lägga kapital på något som endast kommer sjunka i värde.
Citera
2020-11-12, 18:23
Medlem
Det är dags för mig att skaffa ny bil men är tyvärr inte rik nog för någon premiumbil.. Hur som haver, vad skulle du säga är den mest prisvärda strategin för att köpa bil.

Dvs vilken prisklass ska man lägga sig på och hur ska man finansiera den osv. Ska man satsa på en Audi som gått 25 000 mil eller en skoda som gått 15 000 för samma pris osv..
Citera
2020-11-12, 18:27
Medlem
Audimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Det är dags för mig att skaffa ny bil men är tyvärr inte rik nog för någon premiumbil.. Hur som haver, vad skulle du säga är den mest prisvärda strategin för att köpa bil.

Dvs vilken prisklass ska man lägga sig på och hur ska man finansiera den osv. Ska man satsa på en Audi som gått 25 000 mil eller en skoda som gått 15 000 för samma pris osv..

Försök att inte köpa en bil som gått över 10.000 mil om du vill ha ett problemfritt ägande.
Citera
2020-11-12, 18:30
Medlem
Brillmongos avatar
Jag avskyr att köpa/sälja/byta bilar, känns som att motparten vill blåsa mig varenda gång. Därför brukar jag köpa en bättre begagnad bil och behålla den tills det är dags för skroten.

Som konflikträdd svensk tycker om civiliserad handel där säljaren kommer med ett välbalanserat pris. Handel med bilar tycker jag påminner mer om arabisk marknad där prutande är mer eller mindre obligatoriskt.

Innan ett bilköp gör jag research och kommer fram till vad jag vill ha för märke, modell, årsmodell och motoralternativ. Efter det vill jag bara filtrera fram en bil som matchar och åka till bilhandlaren och hämta hem den.

Låt säga att jag har hittat en bil som passar mig, en vanlig familjekombi, 2-3 år gammal, 3000 mil på mätaren som jag just har provkört. Bilen kändes bra och jag kan tänka mig att slå till.

Jag går in till bilhandlaren med nyckeln. Hur ska jag agera för att få köpa bilen så snabbt och smidigt som möjligt utan att behöva betala överpris eller missa att få med utrustning som borde ingå?

Jag vill alltså inte hålla på med nån bullshit där jag spelar teater och låtsas som att jag inte är intresserad, klaga på diverse påhittade saker eller behöva åka fram och tillbaka till bilhandlaren ett flertal gånger. Bara betala och åka hem.

Om priset på skylten är 200k, vad kan tänkas vara ett rimligt slutpris där bilhandlaren gör en lagom vinst om bilen legat ute:
En dag?
En vecka?
En månad?
Citera
2020-11-12, 18:46
Medlem
Vad tror du om Teslas försäljningsmodell, med endast enstaka showrum och beställning som måste göras på nätet?
Citera
2020-11-12, 18:55
Medlem
Har en gammal skolkamrat som säljer exklusiva bilar på Autoeuropa, själv kör han en flådig Porsche.

Du skrev tidigare att lönerna som säljare för exklusiva bilar inte skiljde nämnvärt mot standardbilar.

Är det så att du som säljare får väldigt bra deal på tjänstebil?

Får du kränga bilar privat?
Citera
2020-11-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Vad tror du om Teslas försäljningsmodell, med endast enstaka showrum och beställning som måste göras på nätet?

Funkar för Tesla och högst sannolikt så kommer det bli så för alla märken i framtiden. Men det lär nog dröja ett tag till innan det sker.
Citera
2020-11-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen84
Har en gammal skolkamrat som säljer exklusiva bilar på Autoeuropa, själv kör han en flådig Porsche.

Du skrev tidigare att lönerna som säljare för exklusiva bilar inte skiljde nämnvärt mot standardbilar.

Är det så att du som säljare får väldigt bra deal på tjänstebil?

Får du kränga bilar privat?
Autoropa skiljer sig nog från premiumbilar och standardbilar.

Du har förmånsbil precis som andra tjänstebilsförare. Jag har dock inget basbelopp att utgå ifrån utan får välja i princip vilken bil som helst inom rimlig mån.

Självklart. Så länge det inte påverkar företaget så är det inga konstigheter.
Citera
2020-11-12, 19:11
Medlem
Citat:
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.

Vilken rabatt får jag vid köp av två nya bilar?
Citera
2020-11-12, 19:22
Medlem
Citat:
Kollar man på Sverige som marknad så är det helt omöjligt för landet att gå över till att endast köra elbilar. Vi har inte elektricitet till det. Hybrider kommer högst sannolikt vara storsäljare. De som köper premium stannar oftast i premium segmentet. Har nog aldrig träffat en kund som köpt en Mercedes och sen går över till att köra Toyota istället. Som sagt, det är skillnad oavsett om FB-folket tycker det eller ej.
Det har jag gjort flera gånger. Ofta har jag kört dyr premiumbil och billigare bil ungefär varannan gång. För några år sedan gick jag från Mercedes E-klass till Opel Insignia. Sedan blev det Volvo V90, Kia Optima och nu senast en Tesla Model 3.

Efter jag har kört premiumbil i 2-3 år har jag känt att det inte är värt den stora prisskillnaden och valt något billigare. Efter att ha kört något billigare i 2-3 år blir jag sugen på premium igen. Funkar för mig. Köper alltid nya bilar för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in