2020-11-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
En sak som gör mig helt galen är när man köper en helt ny bil för stora mängder pengar, så ska man lik förbannat varenda gång betala registreringsavgift på ytterligare 500 spänn. Varför är den aldrig inbakad i priset?

Sen en till: när ni tar en bil i inbyte, hur mycket gör ni i snitt i vinst när den säljs vidare? Blir man som privatperson alltid blåst om man byter in sin bil?

Bra fråga faktiskt. I många fall brukar jag personligen ta bort reg. avgiften. Man kan också baka in den i en finansiering om man vill. (Förutsatt att man har tagit finansiering då).

Beror på vad det är för bil och hur marknadspriset ser ut. Vi brukar försöka tjäna åtminstone 5000kr på handlarbilar. På bilar under 50.000kr så brukar man inte ta ut något utan bara förankrar den hos en vettig handlare. På dyrare bilar kan det vara uppemot 10-15.000kr, sällan högre för då är det för uppenbart att man blir lite lurad som kund.
Citera
2020-11-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
Jobbar också som bilförsäljare.

Finansieringen är en bra inkomst för bilfirmorna, man förmedlar lånen åt finansbolaget o får en kickback på finansbeloppet.

Att få rabatt för att man betalar kontant (inte samma sak som med kontanter) var kanske brukligt när farfar köpte en ny Amazon för 50 år sedan. Händer dock att äldre kunder provar det argumentet fortfarande.

Hantera kontanter slutade vi med för 5 års typ, hopplöst att sätta in dem på banken.

Topp. Tack för svaret ang finansiering. Och det du skriver om äldre kunder stämmer mycket bra. Ytterst få som tror att det påverkar priset och brukar oftast vara 65+arna.
Citera
2020-11-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Kul med sådan här trådar

Volvo köpte Upplands Motor o Bra bil. Tesla säljer väl själva, är det andra biltillverkare som funderar på att ta över återförsäljningen?

Märkte ni när Volvo o Mercedes fick samma huvudägare? Eller är det helt avskilt

Kollar man på t.ex Din Bil som är återförsäljare av VW, Skoda, Audi, Porsche så ägs dom av Porsche Holding vill jag minnas. Med andra ord så äger "fabrikerna" Din Bil som återförsäljare.
Citera
2020-11-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Jag fattar att man inte prutar på ett redan lagt företagsavtal, men om jag som privatkund skulle vilja få ner priset med 10-15% så är det inte omöjligt på en lagerbil?

Det är omöjligt. Många säljare är nu förtiden transparenta. När jag har kunder som pressar för mycket vänder jag oftast skärmen och visar nettokalkylen då dom själva kan se hur jävla off dom är. Man ska inte leva i en fantasivärld där man tror att alla återförsäljare har över 200.000kr marginal på alla bilar. Då har man fan dålig jävla koll.
Citera
2020-11-11, 20:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Vid finansiering, kan du skriva upp försäljningspriset kontra det verkliga, för att kunden ska kunna lägga lägre kontantinsats, om den vill det? Borde ju kunna vara en dealbreaker för en del och vet firmor som gör det.
Citera
2020-11-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Såna har jag åkt i en del. Minns mest att dom var så låga så bila bakom bländade oss rejält. Inte så bekväma heller. Men dom har image tydligen. Premium. Men det är mest en image.
Tycker en KIA med lång garanti och mycket låg nivå av maskinskador är premium. Vad säger TS om det resonemanget.

Har själv ingen Porsche men både åkt och kört en del då jag har en kollega som äger en 911.
Kia gör schyssta bilar, helt OK design och bra standard utrustning om du frågar mig. Lång garanti är bra men den stora nackdelen med 7 års garanti är också att missar man ett servicetillfälle så försvinner garantin. Så har du köpt en helt ny Kia och på något vänster missar att serva bilen så har du helt plötsligt ingen garanti på bilen längre.
Citera
2020-11-11, 20:32
Medlem
Jofs avatar
Pris på inbytesbil. Alltid ett skämt. Blev erbjuden 5000 kronor för min bil en gång. Bara vinterhjulen var värda det.
Brydde mig inte om det. Fick med vinterdäck, ny framruta på den nya bilen istället. Sålde min bil på blocket.
MEN frågan kvarstår. Är det något seriöst alls med betalningen för "inbytesbilen". Formuleringen. Vi köper gärna din bil; känns inte seriös.
Citera
2020-11-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Som Lexus ägare tar jag åt mig lite av det där.
Tekniken i "gimmicks" kanske är en 3-4 år efter tyskarna, helt klart.
Men de har enormt många andra fördelar jämfört med dom bland annat driftsäkerhet. Om än det är något en bilförsäljare av nybilar skiter I så är det ändock en viktig punkt.

Kan säkert stämma. Men har generellt fått en väldigt negativ uppfattning av Lexus bilar. Många handlare vill inte ens ta emot dom då de är svåra att sälja. Vill inte att du ska ta åt dig men frågar du allmänheten så hade majoriteten hellre valt en BMW, Audi eller Mercedes före en Lexus. Iallafall när man kommer upp i dom pengarna.
Citera
2020-11-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Det finns ju några premium elbilar på marknaden nu.

Vad tror du framtiden, kommer många köpare av premiumbilar välja helt eldrivna bilar framöver?
Kollar man på Sverige som marknad så är det helt omöjligt för landet att gå över till att endast köra elbilar. Vi har inte elektricitet till det. Hybrider kommer högst sannolikt vara storsäljare. De som köper premium stannar oftast i premium segmentet. Har nog aldrig träffat en kund som köpt en Mercedes och sen går över till att köra Toyota istället. Som sagt, det är skillnad oavsett om FB-folket tycker det eller ej.
Citera
2020-11-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Det är omöjligt. Många säljare är nu förtiden transparenta. När jag har kunder som pressar för mycket vänder jag oftast skärmen och visar nettokalkylen då dom själva kan se hur jävla off dom är. Man ska inte leva i en fantasivärld där man tror att alla återförsäljare har över 200.000kr marginal på alla bilar. Då har man fan dålig jävla koll.
Snyggt att vara ärlig mot kunden! Trodde dock att marginalerna var större.
Citera
2020-11-11, 20:37
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Har själv ingen Porsche men både åkt och kört en del då jag har en kollega som äger en 911.
Kia gör schyssta bilar, helt OK design och bra standard utrustning om du frågar mig. Lång garanti är bra men den stora nackdelen med 7 års garanti är också att missar man ett servicetillfälle så försvinner garantin. Så har du köpt en helt ny Kia och på något vänster missar att serva bilen så har du helt plötsligt ingen garanti på bilen längre.
Vad säger kunderna när BMW bara har 2 års garanti? "Håller dom inte längre?"
Eller bryr dom sig inte? Köper premium bara.
Citera
2020-11-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men ni jobbar ju på provison. Antar jag. Varför lata då?
Kan jag inte svara på. Jag personligen släpper inte kunder, det är uppenbart att jobba som bilförsäljare är mycket jobb, man måste vara tillgänglig ofta och jobbar oftast fler timmar på en vecka än majoriteten av befolkningen. Sen vissa dagar kan man vara trött, precis som vilken person som helst. Oftast när man inte riktigt pallar så drar man ner tempot lite grann och kunderna kan uppleva en som tråkig och ointresserad.

I ditt fall verkar det dock bara vara idioter till säljare som förlorade en potentiell kund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in