Citat:
Ursprungligen postat av
laZy^^
Misstänker det eventuellt kan va Mercedes du säljer, och om inte gissar jag du har bra koll ändå eftersom det isåfall är en konkurrent och du även privat kör/kört mercedes innan.
Jag är ute efter en ny bil och var hos Landrins och Förenade bil för ett par veckor sen för att prata med säljare och komma fram till exakt vad jag ville ha, och det lutar åt en CLA Coupe.
Frågade mercedes försäljaren samma, men fick inget bra svar mer än att chassit bygger på A-klassen istället för C-klassen. Men är där någon vettig förklaring att en CLA Coupe ligger ~80 - 90 000kr under en C-klass Coupe (CLA 200 Coupe - 312 900kr och C 180 Coupe - 393 900kr/C 200 Coupe 399 900kr i grundutföranden) och något man bör va medveten? T.ex sämre kvalitet eller liknande?
Säljaren nämnde även att priserna sätts direkt av Mercedes och han varken kunde göra något åt priset eller skicka med något extra, t.ex vinterdäck, stämmer det?
Han nämnde även att Landrins va olika ägare/företag, så han va ärlig och sa att han inte rekommenderade att jag köpte hos någon av de andra eftersom vinsten isåfall gick till en av hans kunkurrenter. Min tanke var då att det kanske kunde löna sig och prata med alla Mercedes återförsäljarna i närheten för att se vem som är villigast att ge mig bäst pris/extra utrustning. Är det något ni generellt är villiga att göra för att få dealen så det är värt jobbet?
Både CLA och C-klass är bra bilar, givetvis, det är en Mercedes.
I min åsikt så är CLAn sämre byggd. Inte ur ett säkerhetsperspektiv men den är inte lika kompakt. Mer plast mm invändigt och "lösa" dörrar och instrumentering som får bilen att kännas fattigare. Iallafall i min åsikt.
Har du inte behov för en större bil så är det mindre saker att oroa sig eller bry sig om. Utgå alltid ifrån ditt verkliga behov.
Man kan oftast ställa återförsäljare emot varandra, det kan dock vara lite farligt då jag själv har varit med om det och andra kollegor som helt enkelt då släpper kunden för det känns oseriöst. Ingen gillar en grov prispressare. Kolla runt, absolut, men pressa inte mer än vad som är möjligt, kommer påverka hela upplevelsen för både dig och säljaren. Om du tyckte att din säljare var bra på Mercedes så be honom ge dig det absolut bästa priset. Kolla sedan med en annan handlare och säg samma sak. Den som går lägst är uppenbart den som är ärligast och ta då den säljaren och gå vidare med det förslaget. Börjar man skicka offerter fram och tillbaka kan man som säljare bli lite ställd då man inte är en ordermottagare utan en SÄLJARE. Han vill göra sitt jobb, inte bara sitta och hålla marginalerna på 0kr.
Tänk också på att ett bra bemötande och service kan vara värd någon extra tusenlapp på bilen. Jag personligen betalar hellre 5000kr mer för min bil när jag väl köper den och får ett bra bemötande, gedigen genomgång av bilen och fortsatt bemötande och uppföljningar gällande nöjdhet mm. De som är billigast är också oftast sämst på just detta. Och då är det inte värt att ta en bil som är marginellt billigare.