2020-11-12, 14:51
Medlem
Har du haft sex med en kund nån gång?
Citera
2020-11-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Hur ska man göra om man gillar Mercedes och Audi men ogillar turkstämpeln? Varje gång man ser en "fet" Merca eller Audi så är det garanterat en babbe som kör. Det gör att jag drar mig lite från att kolla på dessa bilar. Ja självfallet ska man skita i vad andra har och tycker men det är som det är.

Har ni många babbar som kommer in och vill ha feta bilar? Hur bekostar de dessa? Leasing?

I ärlighetens namn så är nog 80-85% av våra kunder svenskar. Vi har en del invandrare, både muslimer och juggar. Oftast är juggarna rätt softa om du frågar mig. De flesta invandrarna som kör feta bilar är inte så smarta. oftast importerade bilar från Tyskland eller dylikt, som de köper genom sina pengatvättnings företag. Svårt att få finans på dessa företagen i Sverige. Men mycket möjligt att dom kan casha dom på något konstigt vänster i Tyskland eller dylikt.

Dom kommer helt enkelt inte till oss för att köpa, endast för att provköra och serva.
Citera
2020-11-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Jag hörde av en taxiåkare att anledning till att MB dominerar så stort på taximarknaden är att dom är mycket mera generösa till kredit än vad tex Audi och BMW är.

Jag tror aldrig att jag åkt i en Audi taxi någon gång. BMW har väl hänt, men MB och Volvo verkar dominera totalt.
Kan säkert stämma. I Sverige är nog inte Audi eller BMW så värst vanligt som Taxi. Ser man mer i Tyskland. Har dock sett att där finns ett taxibolag uppe i Norrland som endast kör Audi e-tron. Vilket jag tyckte var rätt så intressant.
Citera
2020-11-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laZy^^
Misstänker det eventuellt kan va Mercedes du säljer, och om inte gissar jag du har bra koll ändå eftersom det isåfall är en konkurrent och du även privat kör/kört mercedes innan.

Jag är ute efter en ny bil och var hos Landrins och Förenade bil för ett par veckor sen för att prata med säljare och komma fram till exakt vad jag ville ha, och det lutar åt en CLA Coupe.

Frågade mercedes försäljaren samma, men fick inget bra svar mer än att chassit bygger på A-klassen istället för C-klassen. Men är där någon vettig förklaring att en CLA Coupe ligger ~80 - 90 000kr under en C-klass Coupe (CLA 200 Coupe - 312 900kr och C 180 Coupe - 393 900kr/C 200 Coupe 399 900kr i grundutföranden) och något man bör va medveten? T.ex sämre kvalitet eller liknande?

Säljaren nämnde även att priserna sätts direkt av Mercedes och han varken kunde göra något åt priset eller skicka med något extra, t.ex vinterdäck, stämmer det?

Han nämnde även att Landrins va olika ägare/företag, så han va ärlig och sa att han inte rekommenderade att jag köpte hos någon av de andra eftersom vinsten isåfall gick till en av hans kunkurrenter. Min tanke var då att det kanske kunde löna sig och prata med alla Mercedes återförsäljarna i närheten för att se vem som är villigast att ge mig bäst pris/extra utrustning. Är det något ni generellt är villiga att göra för att få dealen så det är värt jobbet?

Både CLA och C-klass är bra bilar, givetvis, det är en Mercedes.
I min åsikt så är CLAn sämre byggd. Inte ur ett säkerhetsperspektiv men den är inte lika kompakt. Mer plast mm invändigt och "lösa" dörrar och instrumentering som får bilen att kännas fattigare. Iallafall i min åsikt.
Har du inte behov för en större bil så är det mindre saker att oroa sig eller bry sig om. Utgå alltid ifrån ditt verkliga behov.

Man kan oftast ställa återförsäljare emot varandra, det kan dock vara lite farligt då jag själv har varit med om det och andra kollegor som helt enkelt då släpper kunden för det känns oseriöst. Ingen gillar en grov prispressare. Kolla runt, absolut, men pressa inte mer än vad som är möjligt, kommer påverka hela upplevelsen för både dig och säljaren. Om du tyckte att din säljare var bra på Mercedes så be honom ge dig det absolut bästa priset. Kolla sedan med en annan handlare och säg samma sak. Den som går lägst är uppenbart den som är ärligast och ta då den säljaren och gå vidare med det förslaget. Börjar man skicka offerter fram och tillbaka kan man som säljare bli lite ställd då man inte är en ordermottagare utan en SÄLJARE. Han vill göra sitt jobb, inte bara sitta och hålla marginalerna på 0kr.

Tänk också på att ett bra bemötande och service kan vara värd någon extra tusenlapp på bilen. Jag personligen betalar hellre 5000kr mer för min bil när jag väl köper den och får ett bra bemötande, gedigen genomgång av bilen och fortsatt bemötande och uppföljningar gällande nöjdhet mm. De som är billigast är också oftast sämst på just detta. Och då är det inte värt att ta en bil som är marginellt billigare.
Citera
2020-11-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nån hade upp dålig lack på t ex Audi. Hade en kanonbil Audi 80 sena 80 talet. Rostade knappt och då aldrig bubblor. Nyare Audi jag haft har bl a fått rostlagning på garantin. Lacken är annorlunda och mycket tunnare. En på Audi sa till mig att anledningen var kort och gott att de hade så hårda miljökrav i Tyskland. Kan väl både gälla på hur mycket lack som ska på varje bil samt att lacken är extremt miljömässig kemiskt och därigenom mycket sämre. MP applåderar förmodligen detta. Men vad det kostat miljön i omlackningar och byte av karossdelar i förtid låter jag vara osagt

Det stämmer. Man bör också vara medveten om att ingen bil nuförtiden är byggd för att hålla för alltid.

För 40 år sedan gick Mercedes nästan i konkurs då deras bilar var på så hög kvalité att kunderna som köpte bilarna behövde helt enkelt inte bytas. Man brukar kalla dessa exemplar för evighetsmaskiner. Att bygga bilar på detta sättet är uppenbart inte hållbart för ett företag som tjänar pengar på att sälja bilar.
Det går helt enkelt inte att jämföra gårdagens bilar med nutidens. Miljökraven har blivit hårdare som leder till andra former av lackeringar mm. Andra material används som ska vara bättre för miljön och billigare att massproducera. Nyare bilar har generellt mer problem med teknik då det finns så otroligt mycket teknik i nya bilar.
Bilbranschen har på så sätt kommit väldigt långt på korttid. Men man kan inte jämföra gårdagens och nutidens bilar.
Citera
2020-11-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Har du haft sex med en kund nån gång?
Nej det har jag inte.
Citera
2020-11-12, 15:31
Medlem
FarangDingDongs avatar
FB är ju inte representativt för nybilsköpare av premiummärken över huvud taget. Det flesta förstår inte skillnaden mellan "premium" (upplevelse/känsla = tyckande) och "kvalitet" (bygge/materialval/konstruktion = fakta).

Visst det är inte helt lätt då de båda ofta går hand i hand men det är viktigt att förstå att så inte alltid är fallet. Det varierar över tid och även tillverkare/märken/modellserier.

Vid snart 60 års ålder har jag levt och andast bilar hela livet och kan uppskatta KÄNSLAN som kan vara allt från att att fynda en billig rolig gammal bil till att uppleva tillfredställelsen med en helt ny premiumbil. Med så mycket erfarenhet får man också bra koll på FAKTA dvs vad som verkligen är kvalitet vilket kan vara allt från driftsäkerhet till hållbarhet.

Objektivt är dock att tillverkarna har blivit bättre både premiumkänsla och kvalitet under den tid som förflutit sedan bilen blev var mans egendom och att detta accelererat de senaste decenierna. Visserligen med hack i kurvan då och då men trenden är otroligt tydlig. Det blir ständigt bättre.

Jag kör nu en hybrid från ett premiummärket men funderar på att byta till en elibil av samma märke (MB). Varför? Främst av två anledningar. 1. jag är teknikintresserad och alltid nyfiken på det som ligger i framkant. 2. "Känsla". För mig känns inte fossildrift varken särskilt fräsht eller sexigt längre. Lite som attt röka och inte motionera helt enkelt. Inget som någon människa som vill bli tagen seriöst skulle överväga att göra.

I min bekantskapskrets som omfattar all åldrar samt bilintresserade och icke bilintresserade är tankegångarna desamma. Notera då att många av dem är gamla gubbstötar som jag själv.

Som politiskt aktiv vet jag att styrmedlen kommer skärpas högst vesäntligt i närframtid. Massiv utbyggnad av landets elkapacitet samt skatter och rabattsystem kommer påskynda teknikskiftet. Men viktigast är nog förändringen i mindset som just nu sker på bred front i befolkningen.

Min fråga till TS blir då: Tror du inte att de lokala återförsäljarna likt den där du själv jobbar underskattar den hast med vilket teknikskiftet kommer att ske nu när bollen väl är i rullning?
Citera
2020-11-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
FB är ju inte representativt för nybilsköpare av premiummärken över huvud taget. Det flesta förstår inte skillnaden mellan "premium" (upplevelse/känsla = tyckande) och "kvalitet" (bygge/materialval/konstruktion = fakta).

Visst det är inte helt lätt då de båda ofta går hand i hand men det är viktigt att förstå att så inte alltid är fallet. Det varierar över tid och även tillverkare/märken/modellserier.

Vid snart 60 års ålder har jag levt och andast bilar hela livet och kan uppskatta KÄNSLAN som kan vara allt från att att fynda en billig rolig gammal bil till att uppleva tillfredställelsen med en helt ny premiumbil. Med så mycket erfarenhet får man också bra koll på FAKTA dvs vad som verkligen är kvalitet vilket kan vara allt från driftsäkerhet till hållbarhet.

Objektivt är dock att tillverkarna har blivit bättre både premiumkänsla och kvalitet under den tid som förflutit sedan bilen blev var mans egendom och att detta accelererat de senaste decenierna. Visserligen med hack i kurvan då och då men trenden är otroligt tydlig. Det blir ständigt bättre.

Jag kör nu en hybrid från ett premiummärket men funderar på att byta till en elibil av samma märke (MB). Varför? Främst av två anledningar. 1. jag är teknikintresserad och alltid nyfiken på det som ligger i framkant. 2. "Känsla". För mig känns inte fossildrift varken särskilt fräsht eller sexigt längre. Lite som attt röka och inte motionera helt enkelt. Inget som någon människa som vill bli tagen seriöst skulle överväga att göra.

I min bekantskapskrets som omfattar all åldrar samt bilintresserade och icke bilintresserade är tankegångarna desamma. Notera då att många av dem är gamla gubbstötar som jag själv.

Som politiskt aktiv vet jag att styrmedlen kommer skärpas högst vesäntligt i närframtid. Massiv utbyggnad av landets elkapacitet samt skatter och rabattsystem kommer påskynda teknikskiftet. Men viktigast är nog förändringen i mindset som just nu sker på bred front i befolkningen.

Min fråga till TS blir då: Tror du inte att de lokala återförsäljarna likt den där du själv jobbar underskattar den hast med vilket teknikskiftet kommer att ske nu när bollen väl är i rullning?

Bra skrivet och kul att höra dina åsikter.

Jag vet faktiskt inte. Mycket möjligt att man underskattar. Tycker dock det är rätt så rörigt i dagsläget då man ständigt får höra olika från olika kunder. Hos oss har vi laddstolpar och snabbladdare på parkeringen. Vi säljer många elbilar och hybrider. Jag tror att det kommer hända mycket på marknaden inom de närmsta tio åren. Jag tror dock inte helt på att alla kommer köra 100% elbil. För det har vi inte infrastrukturen till i Sverige.

Finns nog en hel del återförsäljare som kommer tappa, men jag skulle tro att det främst kommer vara de mindre återförsäljarna. Inte dom som ägs av stora bolag med miljarder i omsättning.
Som jag skrivit tidigare så har jag träffat säljare på utbildningar från andra återförsäljare. Många av dessa kan t.ex inte ens tanka upp deras begagnat bilar till 100%. För dom blir det en kostnadsfråga. Hos oss är det inte en jävel som bryr sig, för det är inte någon större kostnad för oss.
Citera
2020-11-12, 16:27
Medlem
Hur ser leasingavtalen ut gällande miltal och hur mycket svängrum finns det gällande det? Jag har börjat titta lite på erbjudanden och där har det varit en gräns på 1' mil per år, vilket är en rimlig brytpunkt i södra Sverige, men i princip är omöjligt att hålla sig under om man bor i de norra delarna av landet. Vägarna saltas dock inte där så slitaget per mil är betydligt mindre och det hade varit logiskt om det hade reflekterats i de här avtalsgränserna.
Citera
2020-11-12, 16:36
Medlem
JBernards avatar
Vad har ni för bruttomarginaler på en ny respektive en begagnad bil vid prissättning?
Citera
2020-11-12, 17:03
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Både CLA och C-klass är bra bilar, givetvis, det är en Mercedes.
I min åsikt så är CLAn sämre byggd. Inte ur ett säkerhetsperspektiv men den är inte lika kompakt. Mer plast mm invändigt och "lösa" dörrar och instrumentering som får bilen att kännas fattigare. Iallafall i min åsikt.
Har du inte behov för en större bil så är det mindre saker att oroa sig eller bry sig om. Utgå alltid ifrån ditt verkliga behov.

Man kan oftast ställa återförsäljare emot varandra, det kan dock vara lite farligt då jag själv har varit med om det och andra kollegor som helt enkelt då släpper kunden för det känns oseriöst. Ingen gillar en grov prispressare. Kolla runt, absolut, men pressa inte mer än vad som är möjligt, kommer påverka hela upplevelsen för både dig och säljaren. Om du tyckte att din säljare var bra på Mercedes så be honom ge dig det absolut bästa priset. Kolla sedan med en annan handlare och säg samma sak. Den som går lägst är uppenbart den som är ärligast och ta då den säljaren och gå vidare med det förslaget. Börjar man skicka offerter fram och tillbaka kan man som säljare bli lite ställd då man inte är en ordermottagare utan en SÄLJARE. Han vill göra sitt jobb, inte bara sitta och hålla marginalerna på 0kr.

Tänk också på att ett bra bemötande och service kan vara värd någon extra tusenlapp på bilen. Jag personligen betalar hellre 5000kr mer för min bil när jag väl köper den och får ett bra bemötande, gedigen genomgång av bilen och fortsatt bemötande och uppföljningar gällande nöjdhet mm. De som är billigast är också oftast sämst på just detta. Och då är det inte värt att ta en bil som är marginellt billigare.
Det fetade. Snyggt beskrivet! Jag har själv säljansvar och hade inte kunnat skriva det bättre. Tack för intrresant tråd!
Citera
2020-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Hur ser leasingavtalen ut gällande miltal och hur mycket svängrum finns det gällande det? Jag har börjat titta lite på erbjudanden och där har det varit en gräns på 1' mil per år, vilket är en rimlig brytpunkt i södra Sverige, men i princip är omöjligt att hålla sig under om man bor i de norra delarna av landet. Vägarna saltas dock inte där så slitaget per mil är betydligt mindre och det hade varit logiskt om det hade reflekterats i de här avtalsgränserna.

Kan du möjligtvis utveckla din fråga gällande miltal? Hänger inte med vad du menar. Svängrum?
Du kan ta en leasingbil med 1000mil per år och köra betydligt mer om så önskas. Dock får du betala en övermil, som varierar från modeller och företag. Annars går det alltid att höja miltalet med 500mils intervall (m.a.o 1000/1500/2000 osv). Beror också på hur mycket man kör, bedömer man att man kör mellan 1000 och 1500 mil (t.ex 1200mil) så kan det vara billigare att ta den på 1000mil och sedan betala övermil vid återlämning. Be din säljare om förslag på både 1000 och 1500 mil så kan du räkna vad dom tar betalt för milen samt om det blir billigare för dig att ta övermil.

När bilen återlämnas utgår man ifrån normal och onormalt slitage. Det är inte jätte vanligt att kunder har några större skador eller kostnader, oftast är man redan medveten om detta. Tar du hand om bilen som om det vore din egna bil är där sällan några problem. Många kunder är rädda för just detta då dom har fått höra skräck historier, men oftast kommer dessa historier från någon idiot som har misshandlat bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in