Citat:
Det är riktigt att man skall lyssna på vittnesmålen, vilket jag gör. Det är därför jag läst 50-100 vittnesmål i orginal från utredningen. Det är just för att undvika att fastna i sammanfattningar av JAIC eller GGE.
I den mån de är översatta finns det risk för missförstånd. Ibland finns det ett förhör, ibland flera. Men det är du som påstår att det finns väsentliga fel, utan att än så länge ge ett enda exempel.
Vad gäller teorier och vittnesmål, så är det stora problemet nu att ett många sett en tv-dokumentär med bilder på ett hål och fantasifulla teorier om kollision med ubåtar. Om man då läser förhörsprotokollen från 1994 så ser man direkt att dessa inte alls stödjer iden om en kollision. Vi har 19 överlevande från däck 1 och ingen (0) lämnar uppgifter som stöder en kollision. Några av dem befann sig i hytter <10 m från hålet och lägger inte märke till något särskilt ljud alls!
Det är tröttsam myt att berättelser från de överlevande på däck 1 talar för en kollision. I stället är det ett exempel på exakt vad du varnar för: teori först, vittnen sedan.
Kan du hitta en (1) berättelse som passar in en kollision på platsen för hålet/sprickan?
Edit: för att följa den av den av dig föreslagna tågordningen, kan du ge ett enda vittne från däck 1 vars berättelse i sig skulle leda dig till hypotesen att en kollision midskepps ägt rum? En.
Som jämförelse ha vi minst 4 berättelser från sept. 1994 som var för sig leder till hypotesen att bogvisiret föll av.
I den mån de är översatta finns det risk för missförstånd. Ibland finns det ett förhör, ibland flera. Men det är du som påstår att det finns väsentliga fel, utan att än så länge ge ett enda exempel.
Vad gäller teorier och vittnesmål, så är det stora problemet nu att ett många sett en tv-dokumentär med bilder på ett hål och fantasifulla teorier om kollision med ubåtar. Om man då läser förhörsprotokollen från 1994 så ser man direkt att dessa inte alls stödjer iden om en kollision. Vi har 19 överlevande från däck 1 och ingen (0) lämnar uppgifter som stöder en kollision. Några av dem befann sig i hytter <10 m från hålet och lägger inte märke till något särskilt ljud alls!
Det är tröttsam myt att berättelser från de överlevande på däck 1 talar för en kollision. I stället är det ett exempel på exakt vad du varnar för: teori först, vittnen sedan.
Kan du hitta en (1) berättelse som passar in en kollision på platsen för hålet/sprickan?
Edit: för att följa den av den av dig föreslagna tågordningen, kan du ge ett enda vittne från däck 1 vars berättelse i sig skulle leda dig till hypotesen att en kollision midskepps ägt rum? En.
Som jämförelse ha vi minst 4 berättelser från sept. 1994 som var för sig leder till hypotesen att bogvisiret föll av.
Nej, det är inte JAG som hävdar att det är fel... Det är vittnen som anser att deras berättelser inte är återgivna korrekt. Till skillnad från dig så tror jag på vittnena, framförallt eftersom det är fler än en som uppger att deras historier förvrängts. Jag har gett dig två exempel, det är inte mitt fel om du inte vill lyssna på det örat.
Kan inte du upplysa mig om varför JAG ska ta fram vittnen som stödjer att en kollision har ägt rum? Är det JAG som sitter och hävdar att det är en kollision som har sänkt båten?
vi har 4 st vittnen som var för sig vittnar om märkliga ljud, det i sig leder INTE otvivelaktigt till att det är bogvisiret som skapat det ljudet när det lossnar. Det KAN vara det, men det KAN OCKSÅ vara något annat. Det BEHÖVER INTE HELLER vara det ljudet som orsakar hålet.
Du tycks vara inställd på att det är antingen det ena eller det andra, du verkar inte direkt öppen för möjligheten att det ena leder till det andra. Antingen är det hålet ELLER bogvisiret som orsakar slagsidan enligt dina argument... Och är det inte bogvisiret så finns det INGEN annan förklaring än att det var en hoppande ubåt som gjorde hålet... Om man ska tro på dig alltså, men det ska man inte.
Ja, jag tror att Ain-Alar klättrade på rampen, och HAN (inte JAG) hävdar att den delen i vittnesmålet försvann i översättningen.
Detta bör betyda att bogvisiret inte satt ivägen när han klättrade, men det betyder INTE att bogvisiret nödvändigtvis trillade bort och hittades 1500m därifrån.
Här är ditt problem, du ser vittnesmål om att bogvsiret saknats, vips så stödjer det (allena rådande) att bogvisiret hittatdes längre bort. Ingenting annat stödjer att bogvisiret hittades på just den plats som sägs, men likt förbannat har du låst dig vid att det måste vara så. Du verkar sakna förmågan att se andra scenarion än det som någon redan målat upp för dig.