Citat:
Men du har ju inte gett ett enda exempel på något i dessa fyra timmar som skall diskuteras... Du tog upp Reintamm men hans ”avvikelse” rör ju såvitt jag förstått beskrivningen av de flytande föremålet i vattnet. Detta är vi såvitt jag förstår överens om är irrelevant. Han har såvitt jag vet inte ändrat på uppgifterna om skrapande ljud båten. Detta styrker inte teorin om en kollision, utan snarare teorin om att bogvisiret lossnat. Menat du att han vill ändra också denna uppgift?
Jag är intresserad av hålet, hur och när det uppstod. Det kommer jag inte få reda på genom titta på dokumentär-film med överlevande som berättar om 25 år (!) gamla minnen, i synnerhet om de motsägs av vad de berättade då minnena var färska. Och jag kommer definitivt inte att bortse från de dokumenterade uppgifterna från 1994, vilket du tycks vilja göra. Vad jag, och de flesta andra, verkligen vill se är resten av dykfilmen, eller högupplösta foton. Det vore oerhört intressant. Men det lär dröja.
Jag är intresserad av hålet, hur och när det uppstod. Det kommer jag inte få reda på genom titta på dokumentär-film med överlevande som berättar om 25 år (!) gamla minnen, i synnerhet om de motsägs av vad de berättade då minnena var färska. Och jag kommer definitivt inte att bortse från de dokumenterade uppgifterna från 1994, vilket du tycks vilja göra. Vad jag, och de flesta andra, verkligen vill se är resten av dykfilmen, eller högupplösta foton. Det vore oerhört intressant. Men det lär dröja.
Jag har tagit upp exempel tidigare i tråden. Det har varit samma visa då som nu.
"Du tog upp Reintamm men hans ”avvikelse” rör ju såvitt jag förstått"
Det är oftast sådär det låter. Du antar och gissar. Ifall du faktiskt sett dokumentären så hade du förstått vad det är för poäng vi vill få fram.
Ett exempel av många som jag minns är att jag tog upp hur Reintamm redovisar för hur han hörde smällarna, tog sig ut genom hytten, såg vatten på golvet, sprang raka vägen upp för att komma upp på däck samtidigt som han inte såg vatten komma nerför trappen från bildäck. Att han uppskattade detta va under 1 minuts tid (säkert 2 min egentligen) och att det är där han påstår se nåt i vattnet (som jag för övrigt inte tror på ska va en ubåt).
Det som vi pratade om just då, var om det var bogvisiret som lossnat och slagit i båten, att det är det han ska ha hört. Men att det omöjligt kan vara så om hans berättelse (i dokumentären) stämmer. Bogvisiret har inte lossnat, slagit i båten, sen ligger och flyter brevid i 1-2 minuter tills han hinner komma upp och se det. Var det 55 ton visiret vägde? Eller var det 64? Vilket fall så ligger det inte och guppar vid ytan så länge.
Det jag fick tillbaka av dig var massa hänvisningar till gamla materialet och egentligen ingenting som svarade på det jag skrev i sig. Och självklart kommer jag bortse från Reintamms gamla förhör totalt om han säger att det är fabricerat och modifierat. Det är det enda sunda att göra i en sån sits där man misstänker fult spel. Då får man faktiskt lyssna på hans egna ord och vara extremt kritisk till allt gammalt.