2020-11-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Beslut om vinstutdelning skulle skaka om lite. Tror nog att det krävs snart. Ett etablerat bolag bör dela ut vinst till aktieägarna. Det skulle signalera att de inte längre är ett förhoppningsbolag. Jag har också gått in med lite ytterligare pengar nu.

Vi får se hur kassan växer. Jag tror inte på utdelning 2021, men det skall bli intressant att läsa bokslutet till våren.
Citera
2020-11-10, 11:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Beslut om vinstutdelning skulle skaka om lite. Tror nog att det krävs snart. Ett etablerat bolag bör dela ut vinst till aktieägarna. Det skulle signalera att de inte längre är ett förhoppningsbolag. Jag har också gått in med lite ytterligare pengar nu.

Om ett bolag med ett börsvärde på 36 miljoner är "etablerat" och ska börja dela ut vinst istället för att satsa på tillväxt ska det inte finnas i en noterad miljö. Det är ett minipluttbolag.
Citera
2020-11-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om ett bolag med ett börsvärde på 36 miljoner är "etablerat" och ska börja dela ut vinst istället för att satsa på tillväxt ska det inte finnas i en noterad miljö. Det är ett minipluttbolag.

Fast jag tror man vill fortsätta växa i Norden och även i Europa. Om man lyckas med det är en annan femma.

Swemet är lite speciella ja... denna driven i investeringar sker ju under lagtryck fram till 2025. Då skall det vara färdigt.

Ja, det är en liten konsultfirma som just nu tjänar pengar som gräs.
Citera
2020-11-10, 12:24
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Glädjande... jag har gått och väntat på nya ordrar. Nu är Tranås en tredjedel av Växjö Energi i storlek men med tanke på den nedtryckta kursen tycker jag det borde lyfta...

Jag väntar på stororder från gutarnas land!!

Men precis de verkar logiskt att ytterligare skandinaviska länder hakar på.
Citera
2020-11-10, 12:26
Medlem
Flickpojkens avatar
6,8% (kl 12:25). Andra dan efter nyheten rätt bra ändå.
Citera
2020-11-10, 12:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Fast jag tror man vill fortsätta växa i Norden och även i Europa. Om man lyckas med det är en annan femma.

Swemet är lite speciella ja... denna driven i investeringar sker ju under lagtryck fram till 2025. Då skall det vara färdigt.

Ja, det är en liten konsultfirma som just nu tjänar pengar som gräs.

Absolut. Jag har ingen vidare koll på bolaget, det jag menade var att fokus för den operativa ledningen och styrelsen i bolaget, samt även för en aktieägare, kan aldrig vara att dela ut pengar när börsvärdet är mindre än vad den lokala ICA-handlaren tjänar på ett år..
Citera
2020-11-11, 15:33
Medlem
Flickpojkens avatar
Aktien kostar under 2,5 utan nån utspädning.

Ja, swemet är litet. Konstigt att de finns på börsen alls. Men dom växer så de knakar! PS-talet som bättre mått än PE-talet på de här bolaget ligger på drygt 1!

Är de verkligen rimligt? Nej, de är de inte.
Citera
2020-11-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Aktien kostar under 2,5 utan nån utspädning.

Ja, swemet är litet. Konstigt att de finns på börsen alls. Men dom växer så de knakar! PS-talet som bättre mått än PE-talet på de här bolaget ligger på drygt 1!

Är de verkligen rimligt? Nej, de är de inte.

Börsnoteringen var nog ett sätt att få in riskkapital för att utveckla egna mätare. De två grejerna sammanföll.
Citera
2020-11-12, 12:13
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Börsnoteringen var nog ett sätt att få in riskkapital för att utveckla egna mätare. De två grejerna sammanföll.

Ja, dom har verkligen förbättrat sitt gem så att säga. Men när är marknad mättad? Om någonsin. Va blir de av swemet då? Ett service bolag?

Dom kanske kan göra något inom industrin också. Va vet jag.Elelr kanske finns de miljoner statliga elmätare som ska bytas ut.

De primärt men medvetenhet om sjutorparns genialitet som fick mej att köpa .Kort sagt vet jag inget om produkten. Men jag har också kollat på siffrorna omsättningen kommer ju öka kraftigt under kommande kvartal. Min funderingen är om de blir en bibehållen tillväxt under säg 2022.. Eller balanserar sej intäkterna på en nivå som gör bolaget lönsamt men inte växande. Således står aktieägarna med långnäsa medans ledningen chashat in riskkapital.

Hur ser ägandet ut egentligen äger ledningen mycket aktier. De gör ju i sånna fall bilden ännu mer intrikat. Hypotetiskt sätt skulle ju kunna äga typ 2/3 delar . Eller kanske finns de regler mot sådant.

Men visst tror jag på bolaget kommer blir flera skrällar i rad när de kommande fyra rapporterna kommer in. Tror jag i alla fall.. Sen kan detta va lite framgångsaga också med ett litet bolag som får en hävstång på börsen och når en jätte makans va vet jag..

Bolagets är verkligen pytte litet . De är rent av gulligt. Finns ett finskt företag som gör bastuaggregat som också va i samma storlek nyligen. Men som växt kraftigt. Efter att ha hittat en exportmarknad...
Senast redigerad av Flickpojken 2020-11-12 kl. 12:51.
Citera
2020-11-12, 12:53
Medlem
Flickpojkens avatar
Som sagt PS-talet. Betyde att bolaget kan dra in (omsättningen) hela aktievärdet på ett år eller så... Minsta laget?
Citera
2020-11-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ja, dom har verkligen förbättrat sitt gem så att säga. Men när är marknad mättad? Om någonsin. Va blir de av swemet då? Ett service bolag?

Dom kanske kan göra något inom industrin också. Va vet jag.Elelr kanske finns de miljoner statliga elmätare som ska bytas ut.

De primärt men medvetenhet om sjutorparns genialitet som fick mej att köpa .Kort sagt vet jag inget om produkten. Men jag har också kollat på siffrorna omsättningen kommer ju öka kraftigt under kommande kvartal. Min funderingen är om de blir en bibehållen tillväxt under säg 2022.. Eller balanserar sej intäkterna på en nivå som gör bolaget lönsamt men inte växande. Således står aktieägarna med långnäsa medans ledningen chashat in riskkapital.

Hur ser ägandet ut egentligen äger ledningen mycket aktier. De gör ju i sånna fall bilden ännu mer intrikat. Hypotetiskt sätt skulle ju kunna äga typ 2/3 delar . Eller kanske finns de regler mot sådant.

Men visst tror jag på bolaget kommer blir flera skrällar i rad när de kommande fyra rapporterna kommer in. Tror jag i alla fall.. Sen kan detta va lite framgångsaga också med ett litet bolag som får en hävstång på börsen och når en jätte makans va vet jag..

Bolagets är verkligen pytte litet . De är rent av gulligt. Finns ett finskt företag som gör bastuaggregat som också va i samma storlek nyligen. Men som växt kraftigt. Efter att ha hittat en exportmarknad...

Det mesta av intäkterna är ju konsultverksamhet. Det var det de var även om de sålde andras mätare.

Det används ju även mätare i systemet och med tanke på att vi får alltmer av solkraft och vindkraft, en massa småkällor, så lär behovet av konsulter knappast minska.

Men tillväxten sker nog främst några år framåt. Sedan får man se vad den uthålliga intjäningen kan tänkas bli. Hur blir det med Danmark och Finland t ex?
Citera
2020-11-12, 14:54
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Det mesta av intäkterna är ju konsultverksamhet. Det var det de var även om de sålde andras mätare.

Det används ju även mätare i systemet och med tanke på att vi får alltmer av solkraft och vindkraft, en massa småkällor, så lär behovet av konsulter knappast minska.

Men tillväxten sker nog främst några år framåt. Sedan får man se vad den uthålliga intjäningen kan tänkas bli. Hur blir det med Danmark och Finland t ex?

Fett bolag är de i alla fall .

Har också kolla upp de här med spänning i elnät och hur detta fluktuerar med dessa förnybara energikällor och att swemet mätare kan va bra att ha då. Dom skickar ju runt information i dom här näten har jag förstått. Sen snack om cloadfunktioner och 5G också... Va de är i sammanhanget. .

Samma i industrin här används också förnybart här borde dom kunna göra något.

Tillexmepel ska SSAB enlig regeringen driva sin verksamhet med förnybart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in