2020-11-12, 13:34
Medlem
Absolut precis som "black privilage " finns i Afrika 😁
Citera
2020-11-12, 13:43
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har fel givetvis.
Ditt sista exempel är mer relevant för där väcks de fördomar du ville lyfta hos de flesta.

Men kan du inte förklara ditt tankesätt lite mer då? Är det bara extrema exempel som triggar tanken om att klass spelar roll ställt mot rastillhörighet hos dig?
Citera
2020-11-12, 13:54
Medlem
Turbomachines avatar
Det vita privilegiet är att ta all skit som livet kastar på en utan att skylla på andra.
Citera
2020-11-12, 14:11
Medlem
psykosnyckels avatar
Inte så mycket längre, en neger babbe får mer pengar än 1 som jobbat hela livet eller den som är född sjuk. Vissa jobb kanske de har svårare att få pga deras rotvälske ap namn.
Citera
2020-11-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Absolut precis som "black privilage " finns i Afrika 😁

Exakt. Är du svart i Afrika så lär du ha en osynlig tillit och gemenskap. Är du vit däremot och anländer i Kongo så lär folk stirra på dig som ett UFO.

Men om en Afrikan anländer i Sverige så är det plötsligt rasism om folk bara känner sig lite ovana.

Den stora flyktingvågen t.ex har ju inte funnits längre än 10 år. Och den längre mer passiva invandringen inte längre än 20. Vita har funnits här i typ en miljon år däremot.
Citera
2020-11-12, 14:46
Medlem
Kosmos.s avatar
Nej. Inte ÖHT.

Då hade japaner också varit drabbade men aldrig hört dem lipa.
Citera
2020-11-12, 14:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Viktigt att komma ihåg att sociologiska teorier inte är fysiska objekt. Om man pratar om White privilege så finns det. Man kan ställa samma fråga kring "klassamhället", "judeproblemet" eller "patriarkatet".
Citera
2020-11-12, 16:31
Medlem
Custom_mades avatar
Stor lögn.

Det är färgades mindrevärdekomplex som spökar.

I år har "snälla" vita sagt att dom inte kan lyckas pga. rasism så många försöker inte ens utan drar rassekortet såfort saker inte går deras väg.

Patetiska losers. Samma med feminister som klagar på patriarkatet. Dom är losers och vågar inte försöka ens så det är enklare att skylla på något.
Istället bygget de upp en anti-vit, anti-hetero, anti-man värld och fortsätter att mobbas, förstöra och gå runt i världens största offerkofta även fast hela världen ser annorlunda ut.

Effekten är att riktig rasism föds pga. ojämnställda förhållanden.

Så som "anti-rasist" (och alla andra "anti") skapar man otroligt mycket motsättningar och orättvisor baserade på hudfärg, kön och secuell läggning.
Motsatsen mot det uttalade målet.

Men människor är inte jättesmarta direkt.

Klassikern är: "Om media är på din sida är du INTE en del av revolutionen"
Tycker sveriges "frihetskämpar" bör fundera både en och två gånger vad ni håller på med.
Citera
2020-11-12, 16:39
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Har kommit in i diskussioner tidigare angående detta ämnet och jag tycker det är intressant att höra argumenten för varför vissa anser att white privilege finns eller varför man inte ser detta.
Jag ska börja med att säga att diskussionen fokuserar på samhället idag, och inte hur det var förr i tiden.
Jag skulle inte säga att white privilege existerar, utan att det är en term som används av personer som gillar och har fastnat i att vara offer. Det är många personer som använder ”jag är förtryckt på grund av..” för att skylla ifrån sig för att man bara gör dåliga val. Jag ser inte att jag har något privilege för min vita hudfärg. Om jag ska ta min egna vänskapskrets, har flera vita, inklusive mig haft en mycket svår uppväxt med svagare förutsättningar i livet medan en vän med mörk hudfärg har haft extremt goda förutsätttningar i livet, växt upp med extrem rikedom och allting i livet med skola, jobb, relationer, vänner och bostad har flytit på utan minsta hinder. Jag har blivit kallad rasist av personer för att förneka white privilege. Men jag är också kvinna och ser inte heller male privilege.

Vad tänker ni om white privilege?
Jag anser att det är ett hittepå-ord från folk som bara vill ha godsakerna från vårt sammhälle. Jag tycker att "gör din plikt, kräv din rätt" sammanfattar det bra även om jag inte är sosse. Jag menar, "ha din hudfärg, kräv din rätt" rimmar fult.
Citera
2020-11-12, 16:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Men kan du inte förklara ditt tankesätt lite mer då? Är det bara extrema exempel som triggar tanken om att klass spelar roll ställt mot rastillhörighet hos dig?
Jag har redan förklarat mitt tankesätt i tråden, och tvärsemot vad du tycks tro så är det meningslöst att ställa extremer mot varandra - det visar inte vad WP innebär - man ställer lika mot varandra och ser till vilken skillnad som blir beroende på etnicitet.

Den svarta på Östermalm med lyxåket mot den vita på Östermalm med lyxåket.
Citera
2020-11-12, 16:51
Medlem
Tribolts avatar
Ja, det existerar fullt ut. Det är mentalt (medvetet som omedvetet) och nästintill fundamentalt att det är högre status.

Annars hade man uttrycka ilska mot övriga färger i t.ex sociala medier och tidskrifter.

Den som inte förstår det lever i förnekelse. Det betyder inte att det är högre status. Det grundar sig på handlingar och historia på både gott och ont som präglat våra samhällen.
Senast redigerad av Tribolt 2020-11-12 kl. 16:54.
Citera
2020-11-12, 16:56
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det finns definitivt tilfällen där jag pga min hy fått fördelar. Det är jag inte det minsta tvekande till.

Däremot är det inte enbart det, kan vara så att jag ofta klär mig propert, eller är välansad. Och ser mera respektabel ut.

På samma sätt som att jag tack vare mitt skägg har en tendens att fastna i flygplatskontroller om jag flyger "ovårdad" i mera avslappnad tröja och jens och buskigt skägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in