Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Men det finns ju redan premium elbilar i vissa bilhallar idag?
Om det kommer in en kund som vill lägga 1,4 miljoner på en exklusiv elbil, säger du då till denne att återkom till mig om 20 år, eller gå till en annan bilhandlare som kan sälja en fin elbil redan idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
bangroo41
Ja det gör det.
Och man säljer ändå elbilar någon gång var eller varannan månad. Men en elbil passar inte alla kunder. Och den äldre generationen, vilket oftast är dom som har råd till den typen av bil är helt enkelt inte så värst intresserade av elbil. Det finns vissa företagare och tjänstebilsförare som har möjligheten att plocka ut en elbil som tjänstebil, men de är relativt få och oftast är deras elbil en budget variant av den som marknadsförs. Passar kunder som har chefspositioner och möjlighet att ta ut en tjänstebil genom företaget för ca 700-750.000kr. Men då har du relativt lite utrustning och en elbil med kanske 300km räckvidd som bäst. Kör till och från jobb mm. Men de flesta tjänstebilsförarna tar fortfarande dieseldrivna bilar då de kör mycket (3000-5000mil p.å.) och inte alltid har tid till att stanna och ladda. Marknaden kommer förändras någorlunda inom de nästa 2-3 åren då leasingbilar som EQC, e-tron m.fl. kommer ut på begagnat marknaden. Men det kommer finnas flera dieseldrivna bilar, som kommer ha bra mycket lägre skatt än dom som då är nya.
Jag har haft kunder som har både elbil och bensin/diesel driven bil. Oftast har dom en elbil i familjen och en dieseldriven bil i familjen för längre utlandsresor osv. Men dom är ytterst få och tjänar oftast rätt ok med pengar. Har aldrig fått uppfattningen av att det helt plötsligt är jobbigt att köra diesel eller bensin bil efter elbil.
Är det viktigt för premiumkunderna att kunna köra långa sträckor upp mot 100 mil utan några laddpauser?
Jag har precis som du skriver, en budget elbil som tjänstebil, och bara jämfört elbilen mot standardbilar och då upplever jag att den elektriska drivlinan känns mer premium. Mer direkt vid gasdpådrag, jämnt fint sug i accelerationen och inga växlingsteg.
Men avses med premium bilar egentligen nivån från Mercedes S-klass och uppåt med stor motor och fin automatlåda kanske det inte är någon skillnad.
Min fundering är egentligen om kunden har så mycket pengar att bil för 1,5 miljoner inte är något problem, varför köper de då inte en exklusiv elbil?