2020-11-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
1. Har någon blåst er på bilen under en provkörning någon gång?

2. Hur stor andel av dom som provkör köper?

3. Ringer ni i en klocka när ni gör ett sälj och festar med fnask och cola på Lördagarna?

4. Vem säljer mest, en storbystad donna eller en kille med välsmord tunga?

1. Inte under den tiden som jag har jobbat. Och då är det ändå under flera år.

2. Lämnar man ut 10 offerter så är det ungefär 2 som nappar.

3. Hahaha nej. Alla säljare försöker pusha varandra och vi har bra dynamik i gruppen. Men vi ringer inte i någon klocka och ingen av oss festar med fnask och cola på helgerna.

4. Den som säljer mest behöver inte vara just den som är "bäst" säljare. Hos oss har vi en kille som tagit över en massa kontakter från äldre kollegor som gått vidare till annat arbete. Han säljer mest men skulle inte kunna påstå att han är någon grym säljare.
Citera
2020-11-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur kan ni någonsin acceptera att klassa BMW, Mercedes och Audi som premium?

Senare har också Lexus och Infinite kommit in. Och Volvo, även Saab ville vara premium

Nämligen, vi ser att kvalitetsmässigt så är bara Mercedes premium. Det är den enda bil som klarar många mil som taxi.

Har hört med de som haft BMW som taxi och nej, problem och reparationer hela tiden efter något år. Audi kan ju inte ens bygga motorerna
Om du tror att taxibolag kör Mercedes för att de inte behöver repareras så har du fel. MB har utan tvekan grymma generalagenter och det har lett till att många taxibolag har över 20% rabatt på bilarna. Varför välja en Passat när man kan få en e-class för samma pris? Finns Audi taxibilar, Tesla taxibilar, Volvo taxibilar. Det är inte 1980 längre.
Citera
2020-11-12, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
När jag ställde av en av mina bilar så började det ringa bilhandlare som tusan i syfte att köpa bilen. Eller så skickades det sms om att de var intresserade av min bil.
Varför?
Attraktiv bil kanske? Annars ganska oklart. Hur dom håller koll på det kan jag inte svara på.
Citera
2020-11-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
3 frågor som kanske redan varit upp:

En säljare berättade en gång för min far; Absolut bästa kunden var gubben som ibland bara dök upp för att snacka bil men det kunde man ta. För han är den bästa kunden då han kommer in med bilen han köpte ny hos oss efter Max 2 år. Byter in bilen i nyskick till en annan ny bil samtidigt som bilaffären har en attraktiv lätt begagnad bil att sälja. Har ni några sådana kunder?

Hur ser ni på inbyte? Gjorde bilaffär för några år sedan. Skulle byta in en Audi till en annan.Men fick känslan av att man ville hitta fel o brister för sänka värdet. En Audi-affär jag ringde, var ovillig skicka med vinterdäck med en bil jag var intresserad av. Skulle få köpa till begagnat. Samt hördes väldigt restriktiva till inbytespriset jag ville ha. Men så åkte vi långt till en Audifirma där jag fått bra kontakt med en säljare via telefon. Det inbytespris man ville ha var helt okej efter en halvtimme.(Bil kollad) Säljaren bjöd till vinterdäck på aluminiumfälg o extra olja mm. Märktes verkligen han ville få till en affär om vi ville. Så det blev en dyrare bil än tänkt och man åkte nöjd därifrån. Men finns det ofta en baktanke att skriva ner värde på inbyte?

Hur är det också med leasingbilar? Är ni mycket på att kunden ska betala skador? Leasade en Volvo som fick en parkeringsskada fram. Tog bara slippapper och sprayade på samma kulör. Stort som en äldre 5 krona. Men syntes som en helt annan kulör. Mer guldfärgad än grå. Var beredd efter inlämnande få höra av dem o betala saftig självrisk för omlackning kofångare. Men blev ingenting. Jag anade att de förmodligen hade en kund på den redan som köpte den i befintligt skick direkt. Var i toppskick annars o gått lite. Samt V40 som just blivit utgången modell.
Men som sagt, har ni mer överseende med vissa leasade bilar. T ex ni vet köpare redan som vill ha den. Eller Kunden är ute efter att leasa igen. Vill därför inte tappa kund på mindre saker.

Ja vi har såna kunder och dom är härliga, men som jag skrev tidigare så kan dessa stamkunderna också vara lite dryga och ta upp ens tid när man inte har tid för det.

En bilhandlare är en bilhandlare. Huvudverksamheten går ut på att tjäna pengar på bilar. Ett inbytespris brukar vanligtvis vara ärligt i sin form, men många har kollat blocket innan och förväntar sig samma pris som marknadspris. Är där ingenting som behöver åtgärdas på bilen, inga skador eller skavanker som man måste fixa, så bör inbytespriset vara MAX 20-25.000kr från marknadspriset.
Som sagt, många kunder ser att en bil likvärdig deras egna kostar t.ex 239.000kr på blocket. Många gånger så förväntar dom sig det priset. Men hur ska en handlare kunnat gå runt då? Så ett vettigt pris utan åtgärd bör isåfall ligga på cirka 200-210.000kr.

När man leasar en bil så finns det som heter normal och onormalt slitage. Visa saker är inga konstigheter, lite skrapad fälg, dörruppslag, någon mindre repa som går att åtgärda med lackstift med mera. Annars är vi relativt strikta när bilarna lämnas tillbaka. Man brukar enkelt kunna vända på det och fråga kunden om dom hade betalat fullpris för denna bilen som begagnad i det skicket. Då brukar oftast kunder förstå. Men i ärlighetens namn så brukar det inte vara så värst mycket skador i snitt på leasingbilarna. Skulle säga att genomsnittet ligger på att kunden ska betala tillbaka mellan 2000-4000kr. Har haft kunder som misshandlat bilarna och blivit tvingade till att betala skador uppemot 50.000kr.
Citera
2020-11-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Men det finns ju redan premium elbilar i vissa bilhallar idag?

Om det kommer in en kund som vill lägga 1,4 miljoner på en exklusiv elbil, säger du då till denne att återkom till mig om 20 år, eller gå till en annan bilhandlare som kan sälja en fin elbil redan idag?

Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Ja det gör det.

Och man säljer ändå elbilar någon gång var eller varannan månad. Men en elbil passar inte alla kunder. Och den äldre generationen, vilket oftast är dom som har råd till den typen av bil är helt enkelt inte så värst intresserade av elbil. Det finns vissa företagare och tjänstebilsförare som har möjligheten att plocka ut en elbil som tjänstebil, men de är relativt få och oftast är deras elbil en budget variant av den som marknadsförs. Passar kunder som har chefspositioner och möjlighet att ta ut en tjänstebil genom företaget för ca 700-750.000kr. Men då har du relativt lite utrustning och en elbil med kanske 300km räckvidd som bäst. Kör till och från jobb mm. Men de flesta tjänstebilsförarna tar fortfarande dieseldrivna bilar då de kör mycket (3000-5000mil p.å.) och inte alltid har tid till att stanna och ladda. Marknaden kommer förändras någorlunda inom de nästa 2-3 åren då leasingbilar som EQC, e-tron m.fl. kommer ut på begagnat marknaden. Men det kommer finnas flera dieseldrivna bilar, som kommer ha bra mycket lägre skatt än dom som då är nya.

Jag har haft kunder som har både elbil och bensin/diesel driven bil. Oftast har dom en elbil i familjen och en dieseldriven bil i familjen för längre utlandsresor osv. Men dom är ytterst få och tjänar oftast rätt ok med pengar. Har aldrig fått uppfattningen av att det helt plötsligt är jobbigt att köra diesel eller bensin bil efter elbil.

Är det viktigt för premiumkunderna att kunna köra långa sträckor upp mot 100 mil utan några laddpauser?

Jag har precis som du skriver, en budget elbil som tjänstebil, och bara jämfört elbilen mot standardbilar och då upplever jag att den elektriska drivlinan känns mer premium. Mer direkt vid gasdpådrag, jämnt fint sug i accelerationen och inga växlingsteg.

Men avses med premium bilar egentligen nivån från Mercedes S-klass och uppåt med stor motor och fin automatlåda kanske det inte är någon skillnad.

Min fundering är egentligen om kunden har så mycket pengar att bil för 1,5 miljoner inte är något problem, varför köper de då inte en exklusiv elbil?
Citera
2020-11-12, 09:30
Medlem
mrtowlies avatar
Jag förmodar att du är i 20-årsåldern. Hur ser du på din framtida karriär? Vad ser du dig göra när du är 40-50? Många som sitter kvar för länge i "säljträsket" vaknar upp en dag och är 40 och inser att de inte kan någonting och har inget att erbjuda arbetsmarknaden förutom ett slipat munläder.
Citera
2020-11-12, 09:34
Medlem
Citat:
Citat:
Men det finns ju redan premium elbilar i vissa bilhallar idag?

Om det kommer in en kund som vill lägga 1,4 miljoner på en exklusiv elbil, säger du då till denne att återkom till mig om 20 år, eller gå till en annan bilhandlare som kan sälja en fin elbil redan idag?

Är det viktigt för premiumkunderna att kunna köra långa sträckor upp mot 100 mil utan några laddpauser?

Jag har precis som du skriver, en budget elbil som tjänstebil, och bara jämfört elbilen mot standardbilar och då upplever jag att den elektriska drivlinan känns mer premium. Mer direkt vid gasdpådrag, jämnt fint sug i accelerationen och inga växlingsteg.

Men avses med premium bilar egentligen nivån från Mercedes S-klass och uppåt med stor motor och fin automatlåda kanske det inte är någon skillnad.

Min fundering är egentligen om kunden har så mycket pengar att bil för 1,5 miljoner inte är något problem, varför köper de då inte en exklusiv elbil?

Då en elektrisk drivlina är mer eller mindre sömlös pga inga växlar så får man mycket möjligt en mer premiumkänsla när man kör. Bilen är tyst, mjuk och har 100% vridmoment oavsett vad.

Det finns som sagt kunder som gör det, men jag tycker inte att dom är så många. Finns några yngre kunder som har gott med deg. Dom gillar ofta att speca ihop en fet elbil då dom har bra koll på teknik mm. Äldre kunder som inte är så galet insatta köper nog hellre en S-class, 7 serie eller A8.
Citera
2020-11-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag förmodar att du är i 20-årsåldern. Hur ser du på din framtida karriär? Vad ser du dig göra när du är 40-50? Många som sitter kvar för länge i "säljträsket" vaknar upp en dag och är 40 och inser att de inte kan någonting och har inget att erbjuda arbetsmarknaden förutom ett slipat munläder.

Stämmer.

Då jag anser att jag har fått en relativt bra uppfattning av bilbranschen så är yrket som "bilförsäljare" ett döende yrke. Fler och fler kunder vet vad dom vill ha, fler och fler kunder köper bilarna online. Jag har funderat starkt på att börja studera till något inom e-handel istället. Då mina kunskaper och sälj förmåga kan hjälpa mig även där och då e-handel fortsätter växa så tror jag att det finns en ljusare framtid inom e-handel kontra bilförsäljning.

Jag har också fått möjligheten att börja jobba som Affärsansvarig hos en nära vän som driver en marknadsföringsbyrå. Troligtvis kommer jag börja studera inom de närmsta halvåret och i samband med det börja jobba på denna byrån.
Mer än så har jag inte funderat på i dagsläget. Jag kommer från en försäljningsfamilj där båda mina föräldrar är säljare och / eller har chefspositioner inom marknad och ekonomi. Så högst sannolikt kommer jag hålla mig inom försäljning/affärer/marknadsekonomi mm. Jag tycker om att sälja och fortsätter gärna med det men inte inom bilbranschen, det har jag redan konstaterat att jag inte riktigt pallar längre.
Hoppas det besvarar din fråga någorlunda.
Citera
2020-11-12, 09:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En Audi-affär jag ringde, var ovillig skicka med vinterdäck med en bil jag var intresserad av. Skulle få köpa till begagnat.
Riddermark? De jiddrar med vinterdäcken.
Citera
2020-11-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Riddermark? De jiddrar med vinterdäcken.

Har hört både bra och dåligt om Riddermark.
Citera
2020-11-12, 09:53
Medlem
kevinhoflands avatar
Vad kör du för bil idag?

Vad tänker du ha för bil efter dagens?
Citera
2020-11-12, 10:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag undrar vad man gör med de osålda premiumbilar som fortfarande finns kvar på lager i augusti när den nya årsmodellen kommer och lagerbilen anses "ett år gammal"? För man kan inte sänka priset, en premiumbil måste alltid ha ett högt pris. Och alla som vill betala ett högt pris köper hellre den nya årsmodellen, även om den är identiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in