2020-11-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Sjukt.
Stämmer. Man har baslönen på 15.000kr och garantilön på 22.000kr. Provisionen du tjänar mellan 15-22.000kr är inget du får i fickan. Först efter 22.000kr så tjänar du provisionen rätt ner i fickan.
Man har tre olika bonusstegar. 15 bilar, 18 bilar och 21 bilar. Vid 15 bilar får man 500kr mer per bil man sålt samt 500kr mer per bil man säljare. 18 bilar höjer till 700kr och 21 bilar höjs till 1000kr.

Sjysst lön ungefär i nivå med min! Nu vet jag inte om du säljer bmw? Jag hittar ingen X5 begagnad sjukt svåra att hitta tips?
Citera
2020-11-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja så kan det varit.
Krävs en hel del för att vara en bra försäljare! De är inte alla som förstår. Man måste vara en god psykolog.
Min senaste säljare, som jag köpte av, efter 5 års undersökande, var en sån. Han trugade inte, puschade inte, väntade in. Jag var då dessutom såld på bilen. Jag ville ha den.
Det var han som bara gav 5000 för min. Rekommenderade mig att sälja den själv.
Jag ville ha vissa saker. Inte för att få förmåner, utan det var nödvändigt. Motorvärmare och ny vindruta (som var lite sprucken). Ok, sa han bara. Vi fixar det. Jag å andra sidan prutade inte ett öre på hans pris.
Är fortfarande nöjd.
Det var en bra försäljare. Guld värd för ett företag.
Kommentarer?

Låter som en klok säljare. Helt klart guld värd för ett företag. Jag brukar också uppmana kunder med äldre bilar att sälja själv. Att vara ärlig och transparent genererar sälj. Motorvärmare och ny vindruta är rätt så dyra saker att åtgärda. En vindruta kostar cirka 10.000kr och motorvärmare lär ju ligga på minst 12.000kr så fanns nog inte så mycket marginal kvar att pruta på ändå.
Citera
2020-11-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Om vi förutsätter att Sverige har elektricitet till alla elbilar, som många hävdar, så är min fundering följande:

Om vi tar Mercedes EQC som exempel, den måste ju räknas som premium. Med helt ren eldrift blir själva körupplevelsen ännu mera premium. Bilen känns mer framtid och miljövänligare än fosildrivna bilar.

Skulle det kunna bli så att foslildrivna bilar inte når upp till premium längre, med så exklusiva elbilar som kommer?
Låter inte helt osannolikt. Men nu pratar vi 20-30 år i framtiden. Väldigt svårt att säga vad som kommer hända och vad som kommer ske med bilbranschen. Framtiden ser väldigt oklar ut.
Citera
2020-11-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Sjysst lön ungefär i nivå med min! Nu vet jag inte om du säljer bmw? Jag hittar ingen X5 begagnad sjukt svåra att hitta tips?
Absolut en ok lön, men man får jobba hårt för det. När jag blir äldre så vill jag utan tvekan hellre ha ett jobb med högre grundlön och mindre i provision.
Säljer inte BMW, har dålig koll på X5or. Trevliga bilar dock! Lycka till i ditt sökande.
Citera
2020-11-11, 21:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Funkar inte så. Finanssystemet är sammanflätat med vårt egna försäljningssystem. Så går inte att sänka eller höja kostnaden hejvilt på en bil. Om det klämmer så hårt så att man börjar pruta tusenlappar för man saknar hundralappar i fickan så borde man ta en privatleasing.
Håller med, men egentligen handlar det inte om hundralappar, mer att den som saknar kontanter ska få igenom en finansiering, det är inte ovanligt att detta sker på firman ute i Knäckebohult, undrade mest om även ni gjorde så. Ni kanske har en finans som är "gift" med försäljningen? Om ni ropade in finansen skulle det funka. Kul tråd för övrigt
Citera
2020-11-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Håller med, men egentligen handlar det inte om hundralappar, mer att den som saknar kontanter ska få igenom en finansiering, det är inte ovanligt att detta sker på firman ute i Knäckebohult, undrade mest om även ni gjorde så. Ni kanske har en finans som är "gift" med försäljningen? Om ni ropade in finansen skulle det funka. Kul tråd för övrigt

Då jag jobbar för ett av de största märkena och återförsäljarna så har vi ju ett eget finansbolag. Så finns inte så många alternativ.
Citera
2020-11-11, 21:32
Medlem
Citat:
Om vi förutsätter att Sverige har elektricitet till alla elbilar, som många hävdar, så är min fundering följande:

Om vi tar Mercedes EQC som exempel, den måste ju räknas som premium. Med helt ren eldrift blir själva körupplevelsen ännu mera premium. Bilen känns mer framtid och miljövänligare än fosildrivna bilar.

Skulle det kunna bli så att foslildrivna bilar inte når upp till premium längre, med så exklusiva elbilar som kommer?

Citat:
Låter inte helt osannolikt. Men nu pratar vi 20-30 år i framtiden. Väldigt svårt att säga vad som kommer hända och vad som kommer ske med bilbranschen. Framtiden ser väldigt oklar ut.

Men det finns ju redan premium elbilar i vissa bilhallar idag?

Om det kommer in en kund som vill lägga 1,4 miljoner på en exklusiv elbil, säger du då till denne att återkom till mig om 20 år, eller gå till en annan bilhandlare som kan sälja en fin elbil redan idag?
Citera
2020-11-11, 21:55
Medlem
Citat:
Men det finns ju redan premium elbilar i vissa bilhallar idag?

Om det kommer in en kund som vill lägga 1,4 miljoner på en exklusiv elbil, säger du då till denne att återkom till mig om 20 år, eller gå till en annan bilhandlare som kan sälja en fin elbil redan idag?

Ja det gör det.

Och man säljer ändå elbilar någon gång var eller varannan månad. Men en elbil passar inte alla kunder. Och den äldre generationen, vilket oftast är dom som har råd till den typen av bil är helt enkelt inte så värst intresserade av elbil. Det finns vissa företagare och tjänstebilsförare som har möjligheten att plocka ut en elbil som tjänstebil, men de är relativt få och oftast är deras elbil en budget variant av den som marknadsförs. Passar kunder som har chefspositioner och möjlighet att ta ut en tjänstebil genom företaget för ca 700-750.000kr. Men då har du relativt lite utrustning och en elbil med kanske 300km räckvidd som bäst. Kör till och från jobb mm. Men de flesta tjänstebilsförarna tar fortfarande dieseldrivna bilar då de kör mycket (3000-5000mil p.å.) och inte alltid har tid till att stanna och ladda. Marknaden kommer förändras någorlunda inom de nästa 2-3 åren då leasingbilar som EQC, e-tron m.fl. kommer ut på begagnat marknaden. Men det kommer finnas flera dieseldrivna bilar, som kommer ha bra mycket lägre skatt än dom som då är nya.

Jag har haft kunder som har både elbil och bensin/diesel driven bil. Oftast har dom en elbil i familjen och en dieseldriven bil i familjen för längre utlandsresor osv. Men dom är ytterst få och tjänar oftast rätt ok med pengar. Har aldrig fått uppfattningen av att det helt plötsligt är jobbigt att köra diesel eller bensin bil efter elbil.
Citera
2020-11-11, 21:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Kan säkert stämma. Men har generellt fått en väldigt negativ uppfattning av Lexus bilar. Många handlare vill inte ens ta emot dom då de är svåra att sälja. Vill inte att du ska ta åt dig men frågar du allmänheten så hade majoriteten hellre valt en BMW, Audi eller Mercedes före en Lexus. Iallafall när man kommer upp i dom pengarna.

Jag säger inte emot dig ett dugg.
Dom är inte alls lika populära i Sverige som tyska motsvarigheterna så jag förstår att handlare helst inte tar i dom
Citera
2020-11-11, 21:56
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Då jag jobbar för ett av de största märkena och återförsäljarna så har vi ju ett eget finansbolag. Så finns inte så många alternativ.
Kul tråd och bra svar!
Då har jag räknat ut vilket märke du säljer Samma som jag faktiskt har 2 st av.
Citera
2020-11-11, 22:00
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.

Kul tråd!

Vad för märke är det du säljer? Verkar inte vara Toyotas premmiumkusin eller bayerska motorverkstan så är det "jag rullar", fyra nollor i grillen eller den tre-uddade stjärnan?

Förstår om du inte vill outa men du kanske kan ge en hint...
Citera
2020-11-11, 22:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Låter som en klok säljare. Helt klart guld värd för ett företag. Jag brukar också uppmana kunder med äldre bilar att sälja själv. Att vara ärlig och transparent genererar sälj. Motorvärmare och ny vindruta är rätt så dyra saker att åtgärda. En vindruta kostar cirka 10.000kr och motorvärmare lär ju ligga på minst 12.000kr så fanns nog inte så mycket marginal kvar att pruta på ändå.
Nä. Ingen aning. Grejen var att det var inget snack. Från någon av oss, bara trevligt rundsnack om annat.
Han sa också att jag behövde köpa två nya däck. Inget mer med det. Som sagt en bra försäljare är en god männsikokännare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in