2020-11-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Tänk att du inte skulle ha förmånsbil längre och istället blev tvungen att köpa en bil privat idag, vad skulle det bli?

Ny, beg, billån, leasing etc?

Motivera gärna baserat på din livssituation.

Min levnadssituation kräver egentligen ingen bil. Bor i lägenhet med min sambo. Bor grannar med mina barndomsvänner och våra närmsta vänner som vi umgås mycket med. All min familj mm bor i samma stad. Jag har inget verkligt behov för bil. Så jätte svårt att motivera beroende på min livssituation

Hade jag behövt välja något så hade jag troligtvis valt en VW Golf, leasing. Lagom stor för mitt "behov". Bekväm, OK utseendemässigt, dock ingen eye catcher direkt. Lagom kraft, kompakt byggd, bra byggd bil till en schysst peng. VW känns som det märket, jag i alla fall med mina personliga preferenser tycker är vettigast pris/lyx mässigt.
Senast redigerad av bangroo41 2020-11-12 kl. 00:00.
Citera
2020-11-12, 00:33
Avslutad
Säljer ni tesla eller måste man köpa tesla direkt från tesla själva? Kan inget om bilar
Citera
2020-11-12, 01:26
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskftw
Sista explosionsmotorn säljs i Sverige mellan 2025-2030. Köper man en premiumbil idag utan möjlighet att uppgradera till självkörning så gör man en katastrofal investering ur ett finansiellt perspektiv, dock inget fel med det ifall man har intresse för brummande motorer eller att mecka med bilar

Vakna upp från dina drömmar.
Citera
2020-11-12, 02:17
Medlem
Mvks avatar
1. Har någon blåst er på bilen under en provkörning någon gång?

2. Hur stor andel av dom som provkör köper?

3. Ringer ni i en klocka när ni gör ett sälj och festar med fnask och cola på Lördagarna?

4. Vem säljer mest, en storbystad donna eller en kille med välsmord tunga?
Senast redigerad av Mvk 2020-11-12 kl. 02:19.
Citera
2020-11-12, 02:34
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.
Hur mycket tar ni för en Clio årsmodell 16-18?

Eller Hyundai i20 av sa samma årsmodell?
Citera
2020-11-12, 03:03
Avslutad
Hur kan ni någonsin acceptera att klassa BMW, Mercedes och Audi som premium?

Senare har också Lexus och Infinite kommit in. Och Volvo, även Saab ville vara premium

Nämligen, vi ser att kvalitetsmässigt så är bara Mercedes premium. Det är den enda bil som klarar många mil som taxi.

Har hört med de som haft BMW som taxi och nej, problem och reparationer hela tiden efter något år. Audi kan ju inte ens bygga motorerna
Citera
2020-11-12, 05:00
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
Hantera kontanter slutade vi med för 5 års typ, hopplöst att sätta in dem på banken.
Det kan ju i princip bli penningtvätt, som tex klockhandlare blivit anklagade för.
Citera
2020-11-12, 06:04
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jag personligen skulle inte anse att Lexus är med i premiumsegmentet även om deras prissättning är där.

Från de kunderna jag träffar så är dom nöjdaste kunderna de som kör VW, Audi, BMW och Toyota.

Definiera gärna ”Bästa” och ”Värsta” kund. Finns tusentals olika bra och dåliga saker.

Nej, aldrig haft dåligt samvete över vad kunden får betala. De som cashar sina bilar sitter på en mindre förmögenhet och dom som köper sina bilar på lån eller leasing brukar landa på en relativt schysst månadskostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Haha Lexus (toyota) och Opel är premiumbilar? Ni som tycker det kan ju inte ett smack om bilar. Håller er till riskokare tack och häng på familjeliv istället.

Ja, helt makalöst att många klassar Lexus som lyxbil. Lexus är inte mer än en om-labelad Toyota. Jag vet själv för vi skulle sälja in en komponent till Toyota och samma skulle sitta även i Lexus (och vi hade bättre komponenter att erbjuda).

Hur tycker du om Audi vs VW, för mig är det lite samma sak som Toyota/Lexus?

Är verkligen Audi så premium?

Edit: Flera som jag pratat med som kör Audi hade hellre valt MB/BMW men BMW känns för mycket ”orten” i Sverige och MB har fortfarande gubbstämpel, håller du med om det?
Senast redigerad av calmsolution 2020-11-12 kl. 06:09.
Citera
2020-11-12, 07:31
Bannlyst
Vad räknas som premium bil? Volvo P1800S?

Citat:
Som jag skrivit i rubriken så jobbar jag som försäljare på ett premiummärke inom bilbranschen. Har gjort detta i några års tid. Får ofta många och olika frågor av vänner och bekanta om detta yrket, hur det funkar, konstiga kunder mm. Ställ vilka frågor ni vill så ska jag göra mitt bästa att besvara dom.
Citera
2020-11-12, 07:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

När jag ställde av en av mina bilar så började det ringa bilhandlare som tusan i syfte att köpa bilen. Eller så skickades det sms om att de var intresserade av min bil.
Varför?
Citera
2020-11-12, 07:41
Avslutad
3 frågor som kanske redan varit upp:

En säljare berättade en gång för min far; Absolut bästa kunden var gubben som ibland bara dök upp för att snacka bil men det kunde man ta. För han är den bästa kunden då han kommer in med bilen han köpte ny hos oss efter Max 2 år. Byter in bilen i nyskick till en annan ny bil samtidigt som bilaffären har en attraktiv lätt begagnad bil att sälja. Har ni några sådana kunder?

Hur ser ni på inbyte? Gjorde bilaffär för några år sedan. Skulle byta in en Audi till en annan.Men fick känslan av att man ville hitta fel o brister för sänka värdet. En Audi-affär jag ringde, var ovillig skicka med vinterdäck med en bil jag var intresserad av. Skulle få köpa till begagnat. Samt hördes väldigt restriktiva till inbytespriset jag ville ha. Men så åkte vi långt till en Audifirma där jag fått bra kontakt med en säljare via telefon. Det inbytespris man ville ha var helt okej efter en halvtimme.(Bil kollad) Säljaren bjöd till vinterdäck på aluminiumfälg o extra olja mm. Märktes verkligen han ville få till en affär om vi ville. Så det blev en dyrare bil än tänkt och man åkte nöjd därifrån. Men finns det ofta en baktanke att skriva ner värde på inbyte?

Hur är det också med leasingbilar? Är ni mycket på att kunden ska betala skador? Leasade en Volvo som fick en parkeringsskada fram. Tog bara slippapper och sprayade på samma kulör. Stort som en äldre 5 krona. Men syntes som en helt annan kulör. Mer guldfärgad än grå. Var beredd efter inlämnande få höra av dem o betala saftig självrisk för omlackning kofångare. Men blev ingenting. Jag anade att de förmodligen hade en kund på den redan som köpte den i befintligt skick direkt. Var i toppskick annars o gått lite. Samt V40 som just blivit utgången modell.
Men som sagt, har ni mer överseende med vissa leasade bilar. T ex ni vet köpare redan som vill ha den. Eller Kunden är ute efter att leasa igen. Vill därför inte tappa kund på mindre saker.
Senast redigerad av lone star 2020-11-12 kl. 07:45.
Citera
2020-11-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Säljer ni tesla eller måste man köpa tesla direkt från tesla själva? Kan inget om bilar
Vi har haft någon begagnad Tesla. Annars om man ska köpa en Tesla så är det hos Tesla man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in