2020-11-12, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tiden är en viktig faktor. Här är en studie som visar på de enorma skillnaderna på hur många partiklar en smittad kan avge:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768712

Sen beror det på om en smittad är en "normal" covidsjuk eller en superspridare. Upp till 7,44 miljoner kopior per kubikmeter luft kan en superspridare avge. Jag undrar hur stor "virus load" man egentligen klarar av att hantera innan man blir allvarligt sjuk, någon som kan svara på det?

Herregud, det är väl där det avgörs om man får det eller ej.
1 meter från "vanlig" smittad i mataffären kort stund = okej.
3 meter från en superspridare och man har inte en chans utan åker på det
Citera
2020-11-12, 06:36
Medlem
Tänk på en rökare i ett rum...det tar inte lång tid innan all rök har spridit sig i rummet från en cigg..
Samma är det med utandningsluften med virus i.
Citera
2020-11-12, 06:43
Medlem
Anser nog att det är befogat att kritisera den använda strategin 3 ? dessutom har jag varit i flera länder under Coronan och jag anser av egen erfarenhet att de som bär munskydd visst håller avstånd. Folk blir mer alerta om allvaret i situationen. Sverige går emot WHO i ganska mycket och därför bör det vara legitimt att kunna kritisera ganska hårt här på forumet utan att få varning för minsta lilla grej som går emot konsensus. Tänk i så fall på följande vad är demokrati eller ej ?
Citera
2020-11-12, 07:12
Medlem
erwynns avatar
Britterna på gång med snabbtest som På någon minut plockar upp 3 av 4 positiva. Av de som är ordentligt smittsamma har det en 95% träffsäkerhet. Väntas lanseras årsskiftet
Citera
2020-11-12, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Anser nog att det är befogat att kritisera den använda strategin 3 ? dessutom har jag varit i flera länder under Coronan och jag anser av egen erfarenhet att de som bär munskydd visst håller avstånd. Folk blir mer alerta om allvaret i situationen. Sverige går emot WHO i ganska mycket och därför bör det vara legitimt att kunna kritisera ganska hårt här på forumet utan att få varning för minsta lilla grej som går emot konsensus. Tänk i så fall på följande vad är demokrati eller ej ?
Jag brukar eller snarare brukade åka mycket till många länder i Asian pga mitt jobb. Där använder man mask regelbundet inte pga Corona viruset utan pga avgaser. Att använda mask brukar vara ett tecken på att personen bryr sig om sin hälsa och tyder på att man har det bättre ställd.
Det är för det mesta personer med högstatus som använder mask. Medan de som inte använder mask brukar vara arbetar klassen som förstår inte riktig vitsen med mask eller har inte råd med det.
Jag har aldrig hört att någon har fått hjärtstopp eller blivit kvävd utav ansiktsmasker. Det kanske är lite svårt i början med man vänjer sig efter regelbundet användning.
Jag börjar se samma mönster här i Stockholm. De som använder mask brukar vara vältränade och välvårdade. Det tyder på att de bryr sig faktisk mer om sig själva.
Citera
2020-11-12, 07:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Herregud, det är väl där det avgörs om man får det eller ej.
1 meter från "vanlig" smittad i mataffären kort stund = okej.
3 meter från en superspridare och man har inte en chans utan åker på det

Nej, det är inte så att alla får det även om de utsätts får det.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tänk på en rökare i ett rum...det tar inte lång tid innan all rök har spridit sig i rummet från en cigg..

Jag tänker och konstaterar att det krävs många sådana situationer innan den passiva rökningen ger några som helst skador. Din jämförelse var således inte så bra eftersom inte heller ett virus har 100 % smittspridning. Att utsättas för ett virus innebär inte att det sätter sig i kroppen. Inte så få har naturlig immunitet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-11-12 kl. 07:20.
Citera
2020-11-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sorry, jag kanske har inte kontexten till detta, men vad har röklukt med corona att göra? Någon liknelse med C19? I så fall kan man konstatera att c19 inte smittar på motsvarande sätt som röken från en cigarett.
Citera
2020-11-12, 07:41
Medlem
qwerty-66s avatar
New York o andra vågen. De drabbades hårt i våras med 0.1745 procent döda av befolkningen så smittan måste ha varit rejält utbredd. Borde inte de vara nära flockimmuniteten?

"Mayor Bill de Blasio
@NYCMayor
Today’s indicators:

• 94 patients admitted to the hospital
• 817 new cases
• The infection rate 7-day average is 2.52%

This is our LAST chance to stop a second wave.
We can do it, but we have to act NOW."
Citera
2020-11-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Som jag förstår det finns en egen tråd för dem som fortfarande inte kan släppa tjatet om munskydd. För oss andra som absolut inte tror på någon märkbar effekt av munskydd blir det väldigt tjatigt att läsa samma sak om och om igen.
Citera
2020-11-12, 07:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Även om det är en annan tråd, vilken studie har kontrollerat R0 med eller utan mask, allt annat lika?

Det finns många om du söker, det här är den första som kommer upp på Google:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-widespread-facemask-covid-.html

Citat:
In all modelling scenarios, routine facemask use by 50% or more of the population reduced COVID-19 spread to an R less than 1.0, flattening future disease waves and allowing less-stringent lockdowns.

Viral spread reduced further as more people adopted masks when in public. 100% mask adoption combined with on/off lockdowns prevented any further disease resurgence for the 18 months required for a possible vaccine.

The models suggest that—while the sooner the better—a policy of total facemask adoption can still prevent a second wave even if it isn't instigated until 120 days after an epidemic begins (defined as the first 100 cases).

The team investigated the varying effectiveness of facemasks. Previous research shows that even homemade masks made from cotton t-shirts or dishcloths can prove 90% effective at preventing transmission.

The study suggests that an entire population wearing masks of just 75% effectiveness can bring a very high 'R' number of 4.0—the UK was close to this before lockdown—all the way down to under 1.0, even without aid of lockdowns.

In fact, masks that only capture a mere 50% of exhaled droplets would still provide a "population-level benefit", even if they quadrupled the wearer's own contamination risk through frequent face touching and mask adjustment (a highly unlikely scenario).

D.v.s den svenska diskussionen som framgått i ex. Uppdrag Granskning är helt befängd.
Citera
2020-11-12, 07:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nytt rekord igår. Över 10 000 avlidna. Denna våg blir betydligt dödligare, men tanke på att vi bara är i början av säsongen och att vi redan slår rekord.
Ser att USA ökar mer och mer igen 1.478 avlidna i går.

Belgien 340!
(Det är nytt rekord för dem. Deras fall går ju ner så, man kan ju hoppas att avlidna inte ökar så mycket mer. Hur är det med test kapaciteten där? Men illa att det redan nu är värre en i våras, har de inte lärt sig något)
Italien 623.
England 595.
polen 430.
Kan man konstatera att USA och framförallt Europa får underkänt i sin pandemi hantering med några undantag då.

Positivity rate går ner i Belgien så det är en verklig nergång. Dödsfallen kommer ju med rejäl eftersläpning så de kanske peakar med dödsfall nu.
Citera
2020-11-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sorry, jag kanske har inte kontexten till detta, men vad har röklukt med corona att göra? Någon liknelse med C19? I så fall kan man konstatera att c19 inte smittar på motsvarande sätt som röken från en cigarett.
Aerosoler med viruset sprids i luften i hela rummet, precis som röklukt gör. För att bli smittad så måste en viss koncentration av viruset uppnås i dina andningsvägar. Med en superspridare så kan en sådan nivå nås snabbare än om det är en annan person som smittar.

Här har du också potentiellt en del av varför barn tycks smitta mindre, de producerar mindre luft och mindre virus. De må ha samma koncentration i utandningsluften, men de har mindre volym utandningsluft.

Krogar, restauranger, gym, kaféer osv är idealiska platser för smittspridning. Många personer på ett litet utrymme och koncentrationen av virus kan därför bli hög rätt snabbt. Dessutom så pratar man mycket eller svettas i dessa miljöer, vilket ger droppsmitta också. Samtidigt så vistas folk där under en längre tid än på exempelvis affärer (som dessutom har större luftvolym).

För direkt droppsmitta så spelar inte luftvolymen någon större roll.

Så, befinner du dig i ett rum som snabbt får röklukt, då bör du vara orolig för virussmitta i det rummet också ifall någon smittad finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in