2020-11-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är du säker på att du inläst nu? Vad gäller Lexus. Toppar alla listor över kvalitet och hållbarhet.
Tråkiga som fan, men bra bilar tycker alla det är, utom knarkararaber förstås, som föredrar BMW.
Ja toppar alla listor ja. Precis som Ford är världsbäst efter de frågat alla pickup-ägare i USA. Eller att Subaru hade mest nöjda kunder i Sverige för ett par år sedan. Subaru?
Citera
2020-11-11, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Det är ju fortfarande en Toyota men idioter vill ju betala för märket på bagageluckan.

Finns många idioter i usa: https://www.goodcarbadcar.net/lexus-us-sales-figures/
Citera
2020-11-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Om du fick välja fritt vilken bil skulle du då helst köra?

Porsche, utan tvekan. Bättre byggda bilar finns inte (om man inte tänker köpa en Bugatti för 40 miljoner).
Citera
2020-11-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Är du rädd för att råka ut för en "sleeper"? Alltså en rik person som typ glider in i mjukisbyxor och slitna Nike-skor och som du ser ner på eller ger sämre service med konsekvensen att du missar en stor affär? Finns ändå en del sådana och det har ju hänt att en sådan kontaktat chefen efter de gjort miljonaffärer hos konkurrenten och berättar om ditt dåliga bemötande.
Well med tanke på att jag behandlar alla kunder lika så nej. Är inte orolig över det. Finns många såna lirare som ser ut som uteliggare. Behandlar dom lika väl som tjommen i kostym. Inget jag oroar mig för.
Citera
2020-11-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Större företag förhandlar fram Ramavtal som ger dom bättre rabatter beroende på hur många bilar dom har inom koncernen. Företag som ICA och NCC har tex 17% rabatt på bilar. Mindre företag som inte har något ramavtal använder sig av ett standardiserat ramavtal som brukar ligga på ca 7-8% rabatt. Det går INTE att pruta på en företagsbil som är omfattad av ett ramavtal och 9/10 tjänstebilsförare är fullt medvetna om detta. Anledningen till varför tex ICA och NCC kan ha 17% rabatt på bilar är också för att de har förhandlat fram avtalet med en KAM som i följd har förhandlat fram avtalet med biltillverkaren i Tyskland. Detta betyder att även om bilen endast har 10% rabatt så får återförsäljaren ett stöd på bilen som ökar mariginalen till +/- affär.
Nästan alla tjänstebilar säljs till 3000-1000kr marginal.
Jag fattar att man inte prutar på ett redan lagt företagsavtal, men om jag som privatkund skulle vilja få ner priset med 10-15% så är det inte omöjligt på en lagerbil?
Citera
2020-11-11, 20:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Porsche, utan tvekan. Bättre byggda bilar finns inte (om man inte tänker köpa en Bugatti för 40 miljoner).
Såna har jag åkt i en del. Minns mest att dom var så låga så bila bakom bländade oss rejält. Inte så bekväma heller. Men dom har image tydligen. Premium. Men det är mest en image.
Tycker en KIA med lång garanti och mycket låg nivå av maskinskador är premium. Vad säger TS om det resonemanget.
Citera
2020-11-11, 20:15
Medlem
Facades avatar
Citat:
Jag personligen skulle inte anse att Lexus är med i premiumsegmentet även om deras prissättning är där.

Från de kunderna jag träffar så är dom nöjdaste kunderna de som kör VW, Audi, BMW och Toyota.

Definiera gärna ”Bästa” och ”Värsta” kund. Finns tusentals olika bra och dåliga saker.

Nej, aldrig haft dåligt samvete över vad kunden får betala. De som cashar sina bilar sitter på en mindre förmögenhet och dom som köper sina bilar på lån eller leasing brukar landa på en relativt schysst månadskostnad.

Som Lexus ägare tar jag åt mig lite av det där.
Tekniken i "gimmicks" kanske är en 3-4 år efter tyskarna, helt klart.
Men de har enormt många andra fördelar jämfört med dom bland annat driftsäkerhet. Om än det är något en bilförsäljare av nybilar skiter I så är det ändock en viktig punkt.
Citera
2020-11-11, 20:17
Medlem
Det finns ju några premium elbilar på marknaden nu.

Vad tror du framtiden, kommer många köpare av premiumbilar välja helt eldrivna bilar framöver?
Citera
2020-11-11, 20:19
Medlem
En sak som gör mig helt galen är när man köper en helt ny bil för stora mängder pengar, så ska man lik förbannat varenda gång betala registreringsavgift på ytterligare 500 spänn. Varför är den aldrig inbakad i priset?

Sen en till: när ni tar en bil i inbyte, hur mycket gör ni i snitt i vinst när den säljs vidare? Blir man som privatperson alltid blåst om man byter in sin bil?
Citera
2020-11-11, 20:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Well med tanke på att jag behandlar alla kunder lika så nej. Är inte orolig över det. Finns många såna lirare som ser ut som uteliggare. Behandlar dom lika väl som tjommen i kostym. Inget jag oroar mig för.
Ok bra inställning. Man kan inte vara nog försiktig det finns folk som tycker det är roligt att få säljare sparkade. Tro mig.
Citera
2020-11-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kom in på BMW försäljningen i Vällingby. Rätt tomt därinne. Satt en försäljare och pratade i telefon. Jag väntande och väntade. Ingen kom.
Varför?
Tröttnade efter en tid. Gick in i verkstan bredvid. En kille där hjälpte mig där att se på den bil jag var intresserad av. Den stod utomhus.
Jag funderade mycket på varför dom var så ovälkomnande. Skrev en negativ bedömning i Google. Fick ingen respons.
Vad tro du det kan ha berott på?

Jag var nykter och proper. Vit och medelålders. Inte fattig heller. Men det visste inte dom.

Andra ställen har varit justa. T o m när min fru en gång har (naivt?) frågat försäljaren varför bilen ifråga var så ful, har han hanterat det snyggt (medan jag skämts).

Är BMW handlare snobbiga så dom missar affärer. Eller bara denna firma?

Har nog inte med snobbighet att göra. Skulle gissa på lata / trötta / dåliga säljare.
Citera
2020-11-11, 20:23
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Har nog inte med snobbighet att göra. Skulle gissa på lata / trötta / dåliga säljare.
Men ni jobbar ju på provison. Antar jag. Varför lata då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in