2020-11-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
På vilket sätt kostar finansieringen företaget pengar? En säljare brukar tjena bra pengar (provision) på att förmedla lån precis som säljaren i en bank.
Ärligt talat så vet jag inte hur det kostar företaget pengar när man finansierar. Kan tänka mig att där är lite administrativa avgifter mm som ska läggas upp. Men min chef har sagt till mig att finansieringen på en bil kostar ca 10.000kr. Dock är detta inbakat i marginalerna så bara för en bil är såld på +/- marginal så finns där alltid ytterligare marginaler som även säljaren inte kan se.
Citera
2020-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Hur många bilar säljer du per månad?

Hur väljer ni säljare vem som ska få chansen på en kund som kliver in hos er?

Jag säljer cirka 15-17 bilar per månad. Som bäst har jag sålt 27 bilar på en månad, vilket gjorde mig arg då det var endast 3 bilar från en bil per dag. Hehe.

Först till kvarn. Har aldrig personligen varit med om att det har varit problem med att flera säljare springer fram till samma kund. Ibland sitter ens kollegor upptagna med andra kunder, samtal, leveranser mm så då är det bara att plocka. Annars är vi alla rätt så uppmärksamma och per automatik släpper man fram kunden till sin kollega om man precis har mött upp en kund som är genuint intresserad av en bil.

Många kunder plockar man in genom leads dvs. online annonser, mejl, samtal mm. Dessa fördelas ut av försäljningschefen. Alltid rättvist givetvis. Annars är alla säljare relativt transparenta om någon har mer att göra än någon annan (uppföljningar, leveranser mm) då fördelar man dessa leadsen till den som har tid.
Citera
2020-11-11, 19:19
Bannlyst
Om du fick välja fritt vilken bil skulle du då helst köra?
Citera
2020-11-11, 19:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Känner att jag behöver förtydliga när det gäller kontant. Vi tar inte emot kontanter (sedlar och mynt). Det är strikt förbjudet och har varit det så länge jag har jobbat på företaget.

Väl medveten. Om att det är förbjudet, och att det fortfarande förekommer.
Citera
2020-11-11, 19:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nej det gör jag inte. Däremot brukar man kunna se på folk, främst hur dom beter sig, om det är någon vettig person eller ej. Men vem som helst kan överraska en. Jag bemöter alla människor på samma sätt och är lika trevlig och hjälpsam oavsett om det är en invandrare, svenne, gaykille eller vad fan som helst. Att ha fördomar kommer inte hjälpa din försäljning.
Är du rädd för att råka ut för en "sleeper"? Alltså en rik person som typ glider in i mjukisbyxor och slitna Nike-skor och som du ser ner på eller ger sämre service med konsekvensen att du missar en stor affär? Finns ändå en del sådana och det har ju hänt att en sådan kontaktat chefen efter de gjort miljonaffärer hos konkurrenten och berättar om ditt dåliga bemötande.
Citera
2020-11-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ärligt talat så vet jag inte hur det kostar företaget pengar när man finansierar. Kan tänka mig att där är lite administrativa avgifter mm som ska läggas upp. Men min chef har sagt till mig att finansieringen på en bil kostar ca 10.000kr. Dock är detta inbakat i marginalerna så bara för en bil är såld på +/- marginal så finns där alltid ytterligare marginaler som även säljaren inte kan se.

Jobbar också som bilförsäljare.

Finansieringen är en bra inkomst för bilfirmorna, man förmedlar lånen åt finansbolaget o får en kickback på finansbeloppet.

Att få rabatt för att man betalar kontant (inte samma sak som med kontanter) var kanske brukligt när farfar köpte en ny Amazon för 50 år sedan. Händer dock att äldre kunder provar det argumentet fortfarande.

Hantera kontanter slutade vi med för 5 års typ, hopplöst att sätta in dem på banken.
Citera
2020-11-11, 19:50
Medlem
Haha Lexus (toyota) och Opel är premiumbilar? Ni som tycker det kan ju inte ett smack om bilar. Håller er till riskokare tack och häng på familjeliv istället.
Citera
2020-11-11, 19:55
Medlem
Jofs avatar
Kom in på BMW försäljningen i Vällingby. Rätt tomt därinne. Satt en försäljare och pratade i telefon. Jag väntande och väntade. Ingen kom.
Varför?
Tröttnade efter en tid. Gick in i verkstan bredvid. En kille där hjälpte mig där att se på den bil jag var intresserad av. Den stod utomhus.
Jag funderade mycket på varför dom var så ovälkomnande. Skrev en negativ bedömning i Google. Fick ingen respons.
Vad tro du det kan ha berott på?

Jag var nykter och proper. Vit och medelålders. Inte fattig heller. Men det visste inte dom.

Andra ställen har varit justa. T o m när min fru en gång har (naivt?) frågat försäljaren varför bilen ifråga var så ful, har han hanterat det snyggt (medan jag skämts).

Är BMW handlare snobbiga så dom missar affärer. Eller bara denna firma?
Citera
2020-11-11, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Haha Lexus (toyota) är premiumbilar? Ni som tycker det kan ju inte ett smack om bilar. Håller er till riskokare tack och häng på familjeliv istället.

https://www.jdpower.com/cars/2019/lexus/luxury
https://www.motorbiscuit.com/lexus-continues-to-be-the-most-reliable-luxury-brand/
https://www.gearpatrol.com/cars/a552339/lexus-is-the-most-dependable-luxury-brand-of-2019/
Citera
2020-11-11, 19:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Haha Lexus (toyota) och Opel är premiumbilar? Ni som tycker det kan ju inte ett smack om bilar. Håller er till riskokare tack och häng på familjeliv istället.
Är du säker på att du inläst nu? Vad gäller Lexus. Toppar alla listor över kvalitet och hållbarhet.
Tråkiga som fan, men bra bilar tycker alla det är, utom knarkararaber förstås, som föredrar BMW.
Citera
2020-11-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
https://www.jdpower.com/cars/2019/lexus/luxury
https://www.motorbiscuit.com/lexus-continues-to-be-the-most-reliable-luxury-brand/
https://www.gearpatrol.com/cars/a552339/lexus-is-the-most-dependable-luxury-brand-of-2019/
Det är ju fortfarande en Toyota men idioter vill ju betala för märket på bagageluckan.
Citera
2020-11-11, 20:02
Medlem
Kul med sådan här trådar

Volvo köpte Upplands Motor o Bra bil. Tesla säljer väl själva, är det andra biltillverkare som funderar på att ta över återförsäljningen?

Märkte ni när Volvo o Mercedes fick samma huvudägare? Eller är det helt avskilt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in