Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
Givet att ni som handlare ska vara restriktiva mot kontanter och misstänkt penningtvätt - vilken är den högsta summa kontanter du tagit emot i samband med en försäljning?

Känner att jag behöver förtydliga när det gäller kontant. Vi tar inte emot kontanter (sedlar och mynt). Det är strikt förbjudet och har varit det så länge jag har jobbat på företaget. När man har skrivit ett avtal så hanterar administrationen avtalet och därefter skickas ett betalningsmejl till kunden med bankgiro och OCR som de ska betala in pengarna till.
Med det sagt så har jag helt enkelt aldrig tagit emot några kontanter, vi tar inte heller betalningar på kort, vilket vi har gjort tidigare. Det högsta jag har tagit emot genom kortbetalning har varit 250.000kr. Annars har jag kunder som har köpt bilar för närmre miljonen kontant genom bankgiro.
Har en äldre kollega som jobbat inom koncernen länge. Han har varit med om kontakt köp uppemot 350.000kr där han har fått sitta och räkna kontanterna i ett säkerhetsrum tre gånger om innan man godkänner köpet. Inte så värst effektivt eller säkert om du frågar mig.