2020-11-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om man arbetar hos en "Premiumbilfirma", tjänar man bättre än hos "icke Premiumbilfirma" ?

Könner man sig lite "bättre" än försäljarna hos icke-premium handlarna?

Som jag har förstått det så tjänar man inte bättre (kan givetvis variera) men oftast så har de större firmorna och återförsäljarna bättre förmåner och slipper göra lika mycket skit jobb. Har hört säljare från andra återförsäljare som hjälper verkstaden med hjulskiften och kör fram kunders bilar som varit på verkstaden. Sånt slipper vi!
Citera
2020-11-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hur gör ni när det kommer in s.k. fel personer som vill provköra någon värstingbil?

Enkelt, nekar dom. Finns ingen rättighet till att provköra en bil.
Sen visst, när dom kommer in fyra/fem invandrare med sina fejka Gucci kepsar och beknarväskor så får man oftast göra det lite snyggt. Antingen att man skyller på att bilen redan är bokad, eller kommer med en annan ursäkt om att något är fel på bil mm så man inte får släppa ut den.
De som genuint är intresserade återkommer oftast på ett vettigt sätt och majoriteten förstår att kommer man in ett gäng 20åringar så är det få som kommer ta dig / er seriöst oavsett vem man är.
Citera
2020-11-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det är så man kränger bilar. Fortsätt så.
;
Citera
2020-11-11, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ambsjuk
Hur vill ni helst ha betalat? Kontant hela beloppet eller finansiering via er? Vilket föredrar bilhandlaren? Har jag större chans att få bilen till ett billigare pris om jag kan betala bilen direkt?

Vad tror du själv?
(FB) Säljare av premiumbilar på Sveriges största återförsäljare - fråga vad ni vill!
Citera
2020-11-11, 18:46
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Vad tror du själv?
(FB) Säljare av premiumbilar på Sveriges största återförsäljare - fråga vad ni vill!
Han frågar ju vad bilhandlaren föredrar.

Återförsäljaren föredrar att man cashar en ny bil och samtidigt byter in en som man kan sälja till bra förtjänst.

Finansiering är ganska ofta en dålig affär för återförsäljaren.
Citera
2020-11-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambsjuk
Hur vill ni helst ha betalat? Kontant hela beloppet eller finansiering via er? Vilket föredrar bilhandlaren? Har jag större chans att få bilen till ett billigare pris om jag kan betala bilen direkt?
Som säljare så vill du helst ha finansiering på bilen då du tjänar provision på detta.
Hos oss gör det ingen skillnad om du köper bilen "kontant" eller om du tar bilen på finansiering. Du får samma pris oavsett. Bra fråga dock, har kunder som ställer den frågan ganska frekvent.
Citera
2020-11-11, 18:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Förr var gummimattor samt stänkskydd en del av den Svenska Standarden. Detta har numera plockats bort och köps till bilarna. Jag brukar oftast bjuda på gummimattor (kostar ca 2.300kr fram och bak) då jag tycker det är löjligt att en bil för ca 400-700.000kr inte har gummimattor i ett land som Sverige.

Finns inte någon exakt definition vad gäller ”premium”. Ligger mycket i status av märket samt var journalister och kunder tycker. Ska man vara rak på vilka bilar som ingår i det så kallade premiumsegmentet så är det: Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Infinity och Lexus. Personligen anser jag inte att Infinity och Lexus ligger på samma nivå och Volvos enda premiumbilar är dom som ligger i lyxsegmentet som tex V90/XC90.

Det fetade: Stänkskydd krävde Svensk bilprovning en bit in på Sveriges EU-medlemskap.
Stänkskydd var inte en "option" som man säger.. Gummimattor var i mer fall än nio av tio "du får gummimattorna på köpet!". (Trots att varenda jävel egentligen insåg att gummimattorna var standardutrustning)..

Finns roliga skämt från förr om liknande "Nisse köpte bil igår!!" -Lyckades han att pruta?
-Ja, han är en jävel på att pruta fattar du väl! -Han fick gummimattorna på köpet!
Hehe.
Citera
2020-11-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Han frågar ju vad bilhandlaren föredrar.

Återförsäljaren föredrar att man cashar en ny bil och samtidigt byter in en som man kan sälja till bra förtjänst.

Finansiering är ganska ofta en dålig affär för återförsäljaren.

Företaget i sig gillar såklart att man cashar bilen, precis som du skriver.
Finansieringen kostar också företaget pengar, därav önskar högst sannolikt företaget att de flesta affärerna sker kontant.
Men som säljare så måste du prioritera din egna plånbok först. Droppar man priser höger och vänster så kommer man inte kunna jobba kvar särskilt länge, men jag försöker alltid, på ett lättsamt sätt pusha på finansiering då man oftast kan lägga till serviceavtal mm som är vettigt ur ett kundperspektiv.
Citera
2020-11-11, 18:53
Medlem
Tarrous avatar
Givet att ni som handlare ska vara restriktiva mot kontanter och misstänkt penningtvätt - vilken är den högsta summa kontanter du tagit emot i samband med en försäljning?
Citera
2020-11-11, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41

Finansieringen kostar också företaget pengar, därav önskar högst sannolikt företaget att de flesta affärerna sker kontant.

På vilket sätt kostar finansieringen företaget pengar? En säljare brukar tjena bra pengar (provision) på att förmedla lån precis som säljaren i en bank.
Citera
2020-11-11, 18:57
Medlem
Sightnesss avatar
Hur många bilar säljer du per månad?

Hur väljer ni säljare vem som ska få chansen på en kund som kliver in hos er?
Citera
2020-11-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Givet att ni som handlare ska vara restriktiva mot kontanter och misstänkt penningtvätt - vilken är den högsta summa kontanter du tagit emot i samband med en försäljning?
Känner att jag behöver förtydliga när det gäller kontant. Vi tar inte emot kontanter (sedlar och mynt). Det är strikt förbjudet och har varit det så länge jag har jobbat på företaget. När man har skrivit ett avtal så hanterar administrationen avtalet och därefter skickas ett betalningsmejl till kunden med bankgiro och OCR som de ska betala in pengarna till.

Med det sagt så har jag helt enkelt aldrig tagit emot några kontanter, vi tar inte heller betalningar på kort, vilket vi har gjort tidigare. Det högsta jag har tagit emot genom kortbetalning har varit 250.000kr. Annars har jag kunder som har köpt bilar för närmre miljonen kontant genom bankgiro.

Har en äldre kollega som jobbat inom koncernen länge. Han har varit med om kontakt köp uppemot 350.000kr där han har fått sitta och räkna kontanterna i ett säkerhetsrum tre gånger om innan man godkänner köpet. Inte så värst effektivt eller säkert om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in