2020-11-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Varierar beroende på hur mycket man säljer och vilka modeller. Jag ligger i snitt på ca 48.000kr brutto. Ibland mer, ibland mindre.

Får man fråga hur fördelningen ser ut mellan fast lön och provision? Vad är du garanterad för lön om du inte sålt en enda bil under perioden?

Hur räknar ni provisionen?
På vinsten, på omsättningen eller per såld bil?

Skiljer det något på modellen för provisionsuträkning om bilen du sålt är ny eller begagnad?

Förekommer det att handlaren eller tillverkaren ger er extra bonus (provision) på en viss utvald bil?
Citera
2020-11-11, 17:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Använder ni er av fordonshamnen Wallhamn

Om det finns små reparerade lackskador, berättar ni det för kunden?

Kan ju hända att bilarna har det`..
(FB) 800 nylevererade personbilar drabbade i sprängning på Tjörn/Wallhamn (2020-11-04)
Citera
2020-11-11, 17:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Om man arbetar hos en "Premiumbilfirma", tjänar man bättre än hos "icke Premiumbilfirma" ?

Könner man sig lite "bättre" än försäljarna hos icke-premium handlarna?
Citera
2020-11-11, 17:30
Medlem
halaltarzans avatar
Hur gör ni när det kommer in s.k. fel personer som vill provköra någon värstingbil?
Citera
2020-11-11, 17:38
Medlem
SolidSteels avatar
Citat:
Sant!
Däremot jobbar säljare annorlunda. Jag personligen brukar försöka dra ner bilen till det bästa priset direkt. Detta är för att visa kunden att man är villig till att göra en vettig affär för dom. Samt för att slippa förhandla fram och tillbaka i flera veckor då detta oftast resulterar i bortkastad tid för båda parter.

Rutin
Citera
2020-11-11, 17:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Konstigt, då dom flesta större företag har minst 10% i företagsrabatt på listpriset. Oprutat!
Det är ju förhandlat fram med generalagenturen. Det går inte att pruta på de bilarna eftersom de har ett fast avtal. Handlaren tjänar inga pengar på de affärerna, utan det skjuts till från generalagenten.

Jag vet hur små marginaler det är på nya bilar, särskilt mercedes.
Citera
2020-11-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Får man fråga hur fördelningen ser ut mellan fast lön och provision? Vad är du garanterad för lön om du inte sålt en enda bil under perioden?

Hur räknar ni provisionen?
På vinsten, på omsättningen eller per såld bil?

Skiljer det något på modellen för provisionsuträkning om bilen du sålt är ny eller begagnad?

Förekommer det att handlaren eller tillverkaren ger er extra bonus (provision) på en viss utvald bil?

Bas lönen ligger på ca 15.000kr. Men man har en garantilön på 22.000kr med andra ord så kan man aldrig få mindre än 22.000kr brutto. Sen har man en tjänstebil också som man betalar förmånsvärde på. Min första månad när jag inte hade sålt någon bil fick jag ut ca 15.000kr efter skatter mm.

Man har provision för bilen i sig. (varierar beroende på modell) Billigaste bilen ligger på ca 600kr i provision och högsta på 3000kr. Sen får man provision för tillbehör, utrustning, finansiering, service mm. Privatleasing är rätt bra för säljaren då du får provision baserad på hela beloppet av bilen. Provision på finansen är baserad på procentenheter, tror det är ca 1.8% i provision på finans.
Med andra ord kan jag sälja en bil där företaget går minus men jag får fortfarande samma provision. Provisionen är också uppdelad. Du tjänar en slant när du säljer bilen men tjänar som mest när du levererar den.
Tar man en liten bil som exempel kanske du tjänar ca 1200kr (ink finans, utrustning mm) men de större och dyrare modellerna kan generera uppemot 8-10.000kr i provision.
Citera
2020-11-11, 17:44
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Sant!
Däremot jobbar säljare annorlunda. Jag personligen brukar försöka dra ner bilen till det bästa priset direkt. Detta är för att visa kunden att man är villig till att göra en vettig affär för dom. Samt för att slippa förhandla fram och tillbaka i flera veckor då detta oftast resulterar i bortkastad tid för båda parter.
Det är så man kränger bilar. Fortsätt så.
Citera
2020-11-11, 17:50
Medlem
Citat:
Bilarna säljer inte sig själva. Mycket är baserat på din förmåga som säljare att skapa en bra kontakt med kunden där ni blir mer som polare än säljare och kund. Som jag har förstått det på kollegor som har jobbat på ”mindre” märken så är det oftast mer konkurrenskraftigt hos premiummärken då BMW, Audi och Mercedes är väldigt lika i kvalité mm.

Förr kunde man säkert ”lura” kunder till olika tillägg. Men när man fabriks beställer en bil så går man oftast igenom specen vid flera olika tillfällen. Då man vill att kunden ska bli så nöjd som möjligt så väljer man endast det som kunden behöver eller önskar.
Däremot finns det vissa tillval som är vettiga att lägga på oavsett om kunden har behov av det eller ej. I många fall är dessa tillägg sånt som påverkar andra hands värdet på olika modeller. (Som t.ex Apple CarPlay).

Kallar man Audi premium så måste man vara bakom flötet .

Att ens jämföra en sminkad VW med Mercedes är skrattretande.

Med det sagt, hur många procent är det tillåtet för er att gå ner i pris?
Citera
2020-11-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Kallar man Audi premium så måste man vara bakom flötet .

Att ens jämföra en sminkad VW med Mercedes är skrattretande.

Med det sagt, hur många procent är det tillåtet för er att gå ner i pris?

Går inte att förneka att Audi (som oavsett hur man vrider och vänder på det står i Premiumsegmentet) säljer på bäst av alla premiummärken år 2020 enl. Bil Sweden. Jag är själv uppväxt med Mercedes och har sett år för år hur kvalitén sjunker medans de fokuserar mer på kvantitet. Man behöver inte vara ett fan av varken BMW, Audi eller Mercedes men onekligen så är Audi en premium bil. Ska man jämföra en Audi med en VW så är det enorm skillnad på bilarna. Det är som att man skulle kalla en Mercedes för en uppsminkad Nissan...

Beror på modeller, har besvarat den frågan tidigare.
Citera
2020-11-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Använder ni er av fordonshamnen Wallhamn

Om det finns små reparerade lackskador, berättar ni det för kunden?

Kan ju hända att bilarna har det`..
(FB) 800 nylevererade personbilar drabbade i sprängning på Tjörn/Wallhamn (2020-11-04)

Inte vad jag vet.
Detta ska alltid upptäckas av utrustningen när bilen anländer till återförsäljaren. Då får man helt enkelt flytta leveransen och åtgärda bilen.
Citera
2020-11-11, 18:16
Medlem
Hur vill ni helst ha betalat? Kontant hela beloppet eller finansiering via er? Vilket föredrar bilhandlaren? Har jag större chans att få bilen till ett billigare pris om jag kan betala bilen direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in