Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Får man fråga hur fördelningen ser ut mellan fast lön och provision? Vad är du garanterad för lön om du inte sålt en enda bil under perioden?
Hur räknar ni provisionen?
På vinsten, på omsättningen eller per såld bil?
Skiljer det något på modellen för provisionsuträkning om bilen du sålt är ny eller begagnad?
Förekommer det att handlaren eller tillverkaren ger er extra bonus (provision) på en viss utvald bil?
Bas lönen ligger på ca 15.000kr. Men man har en garantilön på 22.000kr med andra ord så kan man aldrig få mindre än 22.000kr brutto. Sen har man en tjänstebil också som man betalar förmånsvärde på. Min första månad när jag inte hade sålt någon bil fick jag ut ca 15.000kr efter skatter mm.
Man har provision för bilen i sig. (varierar beroende på modell) Billigaste bilen ligger på ca 600kr i provision och högsta på 3000kr. Sen får man provision för tillbehör, utrustning, finansiering, service mm. Privatleasing är rätt bra för säljaren då du får provision baserad på hela beloppet av bilen. Provision på finansen är baserad på procentenheter, tror det är ca 1.8% i provision på finans.
Med andra ord kan jag sälja en bil där företaget går minus men jag får fortfarande samma provision. Provisionen är också uppdelad. Du tjänar en slant när du säljer bilen men tjänar som mest när du levererar den.
Tar man en liten bil som exempel kanske du tjänar ca 1200kr (ink finans, utrustning mm) men de större och dyrare modellerna kan generera uppemot 8-10.000kr i provision.