Citat:
Ursprungligen postat av
idiotpuckofittunge
Berätta gärna vilken kund har du tjänat och förlorat mest pengar på!
Hur är invandrare som kunder och köper de dyra bilar?
Hade en kund som köpte en ny SUV i mellanstorlek med all utrustning som går att välja. Han hade redan en likadan som endast var två år gammal och hade rullat ca 2000mil. Nypriset på hans inbytes bil var 597.000kr och jag köpte den för 330.000kr som jag då hade förankrat hos en annan handlare för 370.000kr. Dessutom gick jag endast ner ca 25.000kr på bilen och vi hade marginal kvar på ca 40.000kr. Han pruta inte mer än så och jag såg möjligheten till att göra affär ändå. Relativt enkel och väldigt trevlig herre. Vi tjäna ca 80-85.000kr på honom endast för att han inte pruta mer än så.
9/10 gånger då man förlorar pengar på en bil så är det på en begagnad bil som har stått på lagret för länge. Då tjänar vi mer på att backa 10-20.000kr än att låta den stå (då det kostar pengar att låta dom stå (försäkringar mm)).
Invandare kan vara rätt härliga, men oftast är dom inte det. Dom har utan tvekan sämst koll på marknaden när det kommer till rabatter, bud och inbytespriser. Enligt min uppfattning så har invandare generellt sämre koll på hur branschen ser ut. Oftast är dom betydligt mer giriga än vanliga Svenssons. Detta varierar givetvis från person till person.