2020-11-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Hur stor andel är "däcksparkare" gentemot genuina köpare?

Utan tvekan betydligt fler köpare än däcksparkare. Man märker väldigt tidigt om någon är genuin eller ej.
Citera
2020-11-11, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41

Definiera gärna ”Bästa” och ”Värsta” kund. Finns tusentals olika bra och dåliga saker.

Berätta gärna vilken kund har du tjänat och förlorat mest pengar på!

Hur är invandrare som kunder och köper de dyra bilar?
Citera
2020-11-11, 16:02
Medlem
Dömer du hunden efter håren?

Lätt att göra det om man inte är en rutinerad försäljare.
Citera
2020-11-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Hur mycket kan jag pruta på en ny bil?

Beror på om bilen är ny eller begagnad. Fått uppfattning av att många kunder tror att vi har helt sjuka marginaler på bilar. Detta är väldigt sällan sant.

Ny bil någonstans mellan 6-9% i rabatt.
Begagnade bilar brukar man kunna pruta mellan 5.000 - 15.000kr beroende på modell.
Citera
2020-11-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Du blir förvånad över hur mycket du kan banta priset om du bara har lite is i magen, gör aldrig en affär på stående fot.
Gå in och kolla på bilen du vill ha i början på månaden, var riktigt jäkla intresserad och övertyga säljaren om att du kommer köpa bilen innan du lämnar hallen.

Sen får han jaga dig i ca två veckor då har du fått ditt det lägsta han kan ge fastän han sa att han redan gått så lågt som han bara kunde redan vid första besöket, han kommer efter två veckor hitta på ursäkter om varför han just nu kan göra denna dealen för dig.

Lycka till med bilköpet.

Sant!
Däremot jobbar säljare annorlunda. Jag personligen brukar försöka dra ner bilen till det bästa priset direkt. Detta är för att visa kunden att man är villig till att göra en vettig affär för dom. Samt för att slippa förhandla fram och tillbaka i flera veckor då detta oftast resulterar i bortkastad tid för båda parter.
Citera
2020-11-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Klassas Opel Insignia OPC som en premiumbil?

Ingen Opel klassas som premiumbil. Sorry
Citera
2020-11-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tycker du att BMW har en högre kvalité?
I många mätningar är det tvärtom.

Hoppar man in i båda bilarna och känner på materialet som används, slår på dörrarna invändigt eller i instrumenteringen så lär man märka att BMWn är mer kompakt byggd och inte gör några ”ihåliga” ljud som kommer från Toyotan när du gör detsamma med den.
Däremot så tycker jag personligen att Toyota är fantastiskt bra och välbyggda bilar.
Citera
2020-11-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangroo41
Beror på om bilen är ny eller begagnad. Fått uppfattning av att många kunder tror att vi har helt sjuka marginaler på bilar. Detta är väldigt sällan sant.

Ny bil någonstans mellan 6-9% i rabatt.
Begagnade bilar brukar man kunna pruta mellan 5.000 - 15.000kr beroende på modell.
Konstigt, då dom flesta större företag har minst 10% i företagsrabatt på listpriset. Oprutat!
Citera
2020-11-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, gummimattor torde väl snarast ingå.. Fattade att det var lite "bluff" över det hela.

Vad räknas som "premiumbil"?

Volvo, eller Polestar? (Geely-märken)

Skulle Geelys kinesiska kopior, exempelvis Geely Merry eller Geelys "Lolls-Loyce" (Kineser kan inte säga "R") räknas som premiumbilar?

Vad innebär en så kallad "premiumbil"?

Förr var gummimattor samt stänkskydd en del av den Svenska Standarden. Detta har numera plockats bort och köps till bilarna. Jag brukar oftast bjuda på gummimattor (kostar ca 2.300kr fram och bak) då jag tycker det är löjligt att en bil för ca 400-700.000kr inte har gummimattor i ett land som Sverige.

Finns inte någon exakt definition vad gäller ”premium”. Ligger mycket i status av märket samt var journalister och kunder tycker. Ska man vara rak på vilka bilar som ingår i det så kallade premiumsegmentet så är det: Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Infinity och Lexus. Personligen anser jag inte att Infinity och Lexus ligger på samma nivå och Volvos enda premiumbilar är dom som ligger i lyxsegmentet som tex V90/XC90.
Citera
2020-11-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Berätta gärna vilken kund har du tjänat och förlorat mest pengar på!

Hur är invandrare som kunder och köper de dyra bilar?

Hade en kund som köpte en ny SUV i mellanstorlek med all utrustning som går att välja. Han hade redan en likadan som endast var två år gammal och hade rullat ca 2000mil. Nypriset på hans inbytes bil var 597.000kr och jag köpte den för 330.000kr som jag då hade förankrat hos en annan handlare för 370.000kr. Dessutom gick jag endast ner ca 25.000kr på bilen och vi hade marginal kvar på ca 40.000kr. Han pruta inte mer än så och jag såg möjligheten till att göra affär ändå. Relativt enkel och väldigt trevlig herre. Vi tjäna ca 80-85.000kr på honom endast för att han inte pruta mer än så.

9/10 gånger då man förlorar pengar på en bil så är det på en begagnad bil som har stått på lagret för länge. Då tjänar vi mer på att backa 10-20.000kr än att låta den stå (då det kostar pengar att låta dom stå (försäkringar mm)).

Invandare kan vara rätt härliga, men oftast är dom inte det. Dom har utan tvekan sämst koll på marknaden när det kommer till rabatter, bud och inbytespriser. Enligt min uppfattning så har invandare generellt sämre koll på hur branschen ser ut. Oftast är dom betydligt mer giriga än vanliga Svenssons. Detta varierar givetvis från person till person.
Citera
2020-11-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Dömer du hunden efter håren?

Lätt att göra det om man inte är en rutinerad försäljare.
Nej det gör jag inte. Däremot brukar man kunna se på folk, främst hur dom beter sig, om det är någon vettig person eller ej. Men vem som helst kan överraska en. Jag bemöter alla människor på samma sätt och är lika trevlig och hjälpsam oavsett om det är en invandrare, svenne, gaykille eller vad fan som helst. Att ha fördomar kommer inte hjälpa din försäljning.
Citera
2020-11-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Konstigt, då dom flesta större företag har minst 10% i företagsrabatt på listpriset. Oprutat!
Större företag förhandlar fram Ramavtal som ger dom bättre rabatter beroende på hur många bilar dom har inom koncernen. Företag som ICA och NCC har tex 17% rabatt på bilar. Mindre företag som inte har något ramavtal använder sig av ett standardiserat ramavtal som brukar ligga på ca 7-8% rabatt. Det går INTE att pruta på en företagsbil som är omfattad av ett ramavtal och 9/10 tjänstebilsförare är fullt medvetna om detta. Anledningen till varför tex ICA och NCC kan ha 17% rabatt på bilar är också för att de har förhandlat fram avtalet med en KAM som i följd har förhandlat fram avtalet med biltillverkaren i Tyskland. Detta betyder att även om bilen endast har 10% rabatt så får återförsäljaren ett stöd på bilen som ökar mariginalen till +/- affär.
Nästan alla tjänstebilar säljs till 3000-1000kr marginal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in